Robometeret piper - tips til feilsøking?

Startet av Nils, tirsdag 31. januar 2012, klokken 19:24

« forrige - neste »

Nils

Sitat fra: elektrolux på torsdag 02. februar 2012, klokken 07:00
Test hver enkelt blokk. f.eks med en 12V Biltema belastningstester. En slkik tester drar over 100A ut av en 6V blokk. Den/de svake blokkene vil umiddelbart miste spenning under last.

Bilen har stått uladet siden onsdag men jeg har ikke latt lyset stå på. Har åpnet og demontert og kjøpt Biltema tester. Testet hver enkelt blokk i 3-er kassen og 6-er kassen med 10 sekund belastning (100A uttrekk?) med følgende resultater:
Blokk - spenning ubelastet - spenning med belastning etter 10 sekund
3A - 6,01 V - 5,50 V      3B - 6,02 V - 5,53 V     3C - 6,02 V - 5,45 V
6A - 6,00 V - 5,50 V      6B - 6,01 V - 5,49 V     6C - 5,98 V - 5,36 V
6D - 5,99 V - 5,53 V      6E - 6,03 V - 5,52 V     6F - 5,98 V - 5,54 V
Kjørte samme runden en gang til:
3A - 5,98 V - 5,47 V      3B - 5,97 V - 5,43 V     3C - 5,97 V - 5,49 V
6A - 5,98 V - 5,50 V      6B - 5,99 V - 5,49 V     6C - 5,97 V - 5,30 V
6D - 5,96 V - 5,47 V      6E - 5,97 V - 5,40 V     6F - 5,97 V - 5,48 V

Jeg antar at det er blokk 6C som kanskje er synderen min.
Virker det fornuftig å tappe den ned med lyspære og prøve å lade den opp igjen? En eller flere runder opp og ned?
Eller er det bortkastet tid? Skal jeg tappe den ned med Biltema testeren?
Saxo 2009-2017
I-Miev 2017-
Citigo 2020-

elektrolux

6C sliter uten tvil, men tviler på at du klarer å fikse den opp igjen.

Hvor mange Ahr viste Robometer ved demontering? Lad en innbytteblokk opp til dette nivået, og sett den inn og lad hele bilen før du kjører den.

Tror ikke Bilteme belasteren tåler konstant last. Skal du lade blokken ut er en gammel halogenpære beste metode. Lad den gjerne ut til den er helt tom.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Nils

Sitat fra: elektrolux på lørdag 04. februar 2012, klokken 16:44
Hvor mange Ahr viste Robometer ved demontering?
Robometeret viste -82,7 Ah forbruk.
Jeg prøver en full utlading med lyspære når det likevel er demontert.

Noen som har innbytteblokk i Bergen?
Saxo 2009-2017
I-Miev 2017-
Citigo 2020-

hkaspenberg

Sitat fra: Nils på lørdag 04. februar 2012, klokken 17:05
Sitat fra: elektrolux på lørdag 04. februar 2012, klokken 16:44
Hvor mange Ahr viste Robometer ved demontering?
Robometeret viste -82,7 Ah forbruk.
Jeg prøver en full utlading med lyspære når det likevel er demontert.
Bor ikke i Bergen, og har ei heller innbytteblokker, men 82Ah er mer enn jeg normalt trekker ut av pakka på "Tupper". Dog kjører jeg aldri til "pip" på Robometeret. Mine blokker er fra 2001.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

OneMore

Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA