Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Oppgradering til AP3, gratis for alle AP2-2.5 biler...

Startet av Mr.D, torsdag 15. august 2019, klokken 20:04

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: erikf på torsdag 22. august 2019, klokken 23:17
Sitat fra: gr på torsdag 22. august 2019, klokken 14:48Direkte kopiert fra Tesla.com:

"Alle de nye Teslaene har fastvaren som kreves for evnen til å kjøre helt på egen hånd under bortimot alle forhold."

Tolkning av denne linja kan fort bli noe for en rettssal, men jeg tviler på at Tesla kommer unna med en ullen bortforklaring av denne...
Fastvare betyr jo firmware. Den blir jo oppdatert hele tiden så det høres litt merkelig ut å skrive noe slikt.
Her også tenkt det samme. Og antok at Tesla benytter Google Translate til sine ofte dårlige oversettinger. 
Men neida,  Google Translate vet forskjell på frimware og hardware ;)
Uten å ha sjekket, så tipper jeg at Tesla i sin tid benyttet ordet hardware i de amerikanske beskrivelsene.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

alagerqv

Jeg har selv kjøpt FSD for å få aktivert alle kameraene siden jeg fikk inntrykk av at EAP ville bli bedre. I praksis har jeg ikke merket noen forskjell på biler med FSD aktivert kontra uten.

Jeg er superskuffet over flere aspekter rundt Tesla, men om jeg skal dra de til retten for noe, så er det ikke dette.

Her sitter noen bare og konstruerer en rekke forutsetninger basert på sin tolkning av en setning. Jeg har som meddommer i Borgarting blitt forundret over mye i årenes løp, men er ganske sikker på at dette søksmålet neppe hadde klart å blitt anket inn til lagmannsretten en gang...

Vil anbefale trådstarter og hans meningsfeller om å heller finne på noe hyggelig sammen med familien sin. Feks vaske og polere Teslaen sin slik at den skinner i solen. Det er tid som du bruker og får noe igjen for.

Mr.D

#47
Sitat fra: alagerqv på lørdag 24. august 2019, klokken 08:53
Jeg har selv kjøpt FSD for å få aktivert alle kameraene siden jeg fikk inntrykk av at EAP ville bli bedre. I praksis har jeg ikke merket noen forskjell på biler med FSD aktivert kontra uten.

Jeg er superskuffet over flere aspekter rundt Tesla, men om jeg skal dra de til retten for noe, så er det ikke dette.

Her sitter noen bare og konstruerer en rekke forutsetninger basert på sin tolkning av en setning. Jeg har som meddommer i Borgarting blitt forundret over mye i årenes løp, men er ganske sikker på at dette søksmålet neppe hadde klart å blitt anket inn til lagmannsretten en gang...

Vil anbefale trådstarter og hans meningsfeller om å heller finne på noe hyggelig sammen med familien sin. Feks vaske og polere Teslaen sin slik at den skinner i solen. Det er tid som du bruker og får noe igjen for.

Det eneste jeg «konstruerer» er å stille spørsmålet, har vi fått den hardware vi har krav på når vi kjøpte en bil som ble markedsført med følgende:  «Fullverdig selvkjørende hardware på alle biler»

Årsaken til spørsmålet er at alle AP2-2.5 biler må få oppgradert hardwaren for å kunne være selvkjørende. Dog det er kun biler som kjøper softwaren som får hardware oppdateringen. Så vidt meg bekjent var det ikke tatt noen forbehold i markedsføringen knyttet til hardwaren at kjøp av software må til for å evt. få oppgradert hardwaren om så måtte være nødvendig.

Synes det er et rimelig spørsmål, spesielt med tanke på det du selv skriver og andre. Teksten til Tesla var kort, og gir rom for tolkning, da både for og imot at man har/ikke har fått den hardware man har krav på.
Men basert på hva du har av yrke så har du nok langt mer erfaring og kompetanse innenfor dette enn både meg og andre her, jeg setter pris på ditt synspunkt og innspill.

o.b.lix

Sitat fra: Mr.D på lørdag 24. august 2019, klokken 09:54
Det eneste jeg «konstruerer» er å stille spørsmålet, har  i fått den hardware vi har krav på når vi kjøpte en bil som ble markedsført med følgende:  «Fullverdig selvkjørende hardware på alle biler»

Om du skulle fått erstatning må det være fordi du lider et tap. Gjør du det, om du ikke får hw3 når du ikke kan benytte deg av den? (svaret er nei)
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Mr.D

Sitat fra: o.b.lix på lørdag 24. august 2019, klokken 10:09
Sitat fra: Mr.D på lørdag 24. august 2019, klokken 09:54
Det eneste jeg «konstruerer» er å stille spørsmålet, har  i fått den hardware vi har krav på når vi kjøpte en bil som ble markedsført med følgende:  «Fullverdig selvkjørende hardware på alle biler»

Om du skulle fått erstatning må det være fordi du lider et tap. Gjør du det, om du ikke får hw3 når du ikke kan benytte deg av den? (svaret er nei)

Det er riktig, skal man ha krav på erstatning må man dokumentere blant annet årsakssammenheng og tap med mer. Men her snakker vi ikke erstatningsrett, men derimot villende markedsføring av et produkt. Ved slike tilfeller er det andre ting som gjør seg gjeldene.

Mulig jeg er naiv og ikke fullt så opplyst, men på kjøpstidspunktet forstod jeg og tolket teksten "Fullverdig selvkjørende hardware på alle biler" som at jeg ikke kom til å trenge noen form for hardware oppdatering for å kunne utnytte det som lå softwarepakken "fullverdig selvkjørende egenskaper".

Når det nå viser seg i ettertid at det ikke medfører riktighet stiller jeg derfor spørsmålet om Tesla har feilaktig markedsført sine biler, og at det gir grunnlag for et krav om rettelse på bilene slik at de tilfredsstiller de opplysningene som ble gitt på kjøpstidspunktet.

Hvis man ser det fra et konkurranse perspektiv, vil Tesla i dette tilfellet ha hatt en fordel ovenfor andre produsenter som hadde skrevet det samme, men der hardware oppdatering faktisk ikke var nødvendig (Dog ikke relevant da det ikke finnes noen konkurrent på dette området). Fordi den andre produsenten hadde hatt HW3 på alle biler, mens Tesla kun på de som hadde i tillegg kjøpt softwaren.

sjokomelk

Sitat fra: Mr.D på lørdag 24. august 2019, klokken 10:42
Mulig jeg er naiv og ikke fullt så opplyst, men på kjøpstidspunktet forstod jeg og tolket teksten "Fullverdig selvkjørende hardware på alle biler" som at jeg ikke kom til å trenge noen form for hardware oppdatering for å kunne utnytte det som lå softwarepakken "fullverdig selvkjørende egenskaper".
Hvis du kjøper softwareoppdateringen for FSD, så får du også med oppgradering av hardware på kjøpet nå. Og hvis du ikke skal kjøpe softwareoppdateringen, så trenger du jo heller ikke oppgradert hardware.
Så du prøver desperat å koke suppe på spiker her.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

mthoring

Jeg skjønner ikke hvordan man som EAP/AP eier skal kunne påberope seg noe som helst tap, all den tid et kjøp av FSD-pakken innebærer at man får ettermontert nødvendig hw. Dermed utgår det aspektet.
Når det gjelder villedende markedsføring så kunne det vel i teorien endt med en minimal smekk over fingrene fra relevant etat, siden bilene ikke ble levert med nødvendig hardware slik det var annonsert. Men siden det altså blir ettermontert gratis ved behov (kjøp av FSD) så tviler jeg sterkt på det også.

DET som derimot vil bli en stor sak er hvis Tesla ikke klarer å oppnå noen særlige fremskritt med selvkjøring på dagens bilpark. Da kan de måtte kompensere alle som har kjøpt FSD, men det er på siden av denne tråden.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Mr.D

Sitat fra: mthoring på lørdag 24. august 2019, klokken 10:54
Jeg skjønner ikke hvordan man som EAP/AP eier skal kunne påberope seg noe som helst tap, all den tid et kjøp av FSD-pakken innebærer at man får ettermontert nødvendig hw. Dermed utgår det aspektet.
Når det gjelder villedende markedsføring så kunne det vel i teorien endt med en minimal smekk over fingrene fra relevant etat, siden bilene ikke ble levert med nødvendig hardware slik det var annonsert. Men siden det altså blir ettermontert gratis ved behov (kjøp av FSD) så tviler jeg sterkt på det også.

DET som derimot vil bli en stor sak er hvis Tesla ikke klarer å oppnå noen særlige fremskritt med selvkjøring på dagens bilpark. Da kan de måtte kompensere alle som har kjøpt FSD, men det er på siden av denne tråden.

Erstatning kan man ikke påberope seg. Så der er jeg helt enig.

Det er villedende markedsføring som er saken, og det er den jeg stiller spørsmål om kan gi kunden krav på retting. Men som sagt, jeg vet ikke, og det kan godt tenkes du har rett.... men det jo derfor man har slike forum... nettopp for å kunne stille spørsmål og belyse forskjellige oppfatninger og sider rundt en og samme sak.

Hva FSD angår, er jeg helt enig med deg!

Øggen

P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

Mr.D

Tja, dette skal bli spennende å følge:

https://electrek.co/2021/07/18/tesla-is-charging-owners-1500-for-hardware-they-already-paid-for/

https://itavisen.no/2021/07/20/tesla-tar-betalt-to-ganger-for-full-selvkjoring/

Som nevnt tidligere sa jeg at de har drevet med villende markedsføring og at de har solgt noe som de ikke har levert. Vi får se om de slipper unna med dette også...

En ting er sikkert, Tesla driter i sine kunder!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA