Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.

Startet av dettvardett, torsdag 15. august 2019, klokken 19:28

« forrige - neste »

mroek

Sitat fra: petersv på tirsdag 24. mars 2020, klokken 14:08
Sitat fra: Kiefer på fredag 20. mars 2020, klokken 13:49
Hvis man har en 8GB kreds og bruger alle 8GB. Så er der jo ikke meget tilbage til wear-levelling.

Derfor man ser, at dem der skifter kredse bruger fra 16GB og opefter. Vi har valgt en 32GB da prisforskellen mellem 16 og 32 ikke er ret stor, men større mellem 32 og 64GB. Vi ændrer ikke på Teslas 8GB partitionering, så der er 24GB tilbage til wear-levelling.

/Martin

Det er ikke slik det fungerer. eMMC gjør wear leveling uansett hvor mye som er partisjonert. Alle brikker blir solgt med endel ekstra flash-minne, som etter hvert blir brukt opp etter hvert som celler dør.

Det er sant, men det er også sant at dess mindre av brikken som faktisk er i bruk, dess mer effektiv blir wear-levellingen (som ikke bryr seg om partisjonering i det hele tatt). Det er altså faktisk mengde brukt minne som betyr noe for hvor lenge brikken vil vare om den skrives til hyppig. Det kan likevel være en fordel å partisjonere en ny og større brikke med samme partisjonsstørrelse som den originale, fordi man da sikrer at bilens OS ikke kan velge å bruke mer plass enn denne partisjonen, og dermed sikrer man effektiv wear-levelling.

Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

petersv

#106
Wear levelingen flytter rundt på dataene uansett, men det er selvfølgelig litt bedre. Totalt antall bytes skrevet er det som beryt noe, og i tillegg størrelsen, iom at du lagrer pages på 4-16KiB, ikke bits. Det vil være veldig mye bedre å konfigurere en større brikke til pSLC istedenfor å la være å partisjonere halvparten. Det vil gi ca 6-8 ganger bedre holdbarhet.

Thomas Parsli

Sitat fra: petersv på tirsdag 24. mars 2020, klokken 22:42
Det vil være veldig mye bedre å konfigurere en større brikke til pSLC istedenfor å la være å partisjonere halvparten.

Nettopp derfor er det galskap å ikke bruke 32 eller 64GB eMMC når man først skal bytte.

Mener Tesla byttet til 64GB allerede på MCU2 i mars 2018!
(Denne er interessant, btw: https://github.com/lewurm/blog/issues/4)
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

tho

Sitat fra: traktor4ever på fredag 20. mars 2020, klokken 18:21
Jeg kommer nok til å ta denne reparasjonen som tilbudt, men angrer som en hund på at jeg ikke valgte 8 års service avtale. Og alle som har anledning til å bytte minnebrikken for en billigere penge bør sikkert satse på det.

Ville bare kommentere dette. Du får ikke ny MCU på 8-års serviceavtale. Hvertfall ikke hos kristensand servicesenter. Jeg tror heller jeg ikke har hørt noen andre få dette på den avtalen. Mulig jeg tar feil.
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

Muffinman

Enig med siste taler. De gamle serviceavtalene spesifiserer at slitedeler dekkes. Men MCU er neppe noen slitedel.  Hvis man har kjøpt bilen som privatperson (av Tesla) har man imidlertid 5 års reklamasjonsfrist, og Tesla har godtatt å utbedre på de vilkårene. Hvis bilen har rundet 5 år og man ikke har kjøpt utvidet garanti er løpet kjørt og det er bare å hente frem lommeboka.

mroek

Sitat fra: Muffinman på mandag 18. mai 2020, klokken 19:42
Men MCU er neppe noen slitedel.
Slik Tesla har laget dette, så er det jo faktisk en slitedel, selv om det ikke burde vært det. Men når det er sagt, det vil de jo aldri innrømme.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA