Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla sier MCU må byttes, rett utenfor 5års garantien.

Startet av dettvardett, torsdag 15. august 2019, klokken 19:28

« forrige - neste »

dettvardett

Liten update, så jeg fikk bilen tilbake mens jeg tenkte på hva jeg skulle gjøre med MCU, de greide ikke fikse bluetooth eller wifi, og som sagt sa de ny 30k mcu var eneste løsning, tror de nevnte at de heller ikke fikk resat eller updata software. jeg spurte om det var mulig med retrofit mcu2, men det sa de nei till bare en litt nyere versjon av mcu1.

Viser seg også at de bricket GPS som fungerte når jeg leverte den inn, så bilen var hakket mer ubrukelig.
Den fortsatte å mase om update, så for morroskyld bare lot jeg den prøve igjen, og idag til min oversakelse sto det update complete på telefonen, så jeg løp bort til bilen for å sjekke, og joda nå funket bluetooth og wifi igjen. men det står GPSen trenger service fremdeles, tror de pusha en map update ellerno på service som sikkert ikke gikk helt gjennom, så får stikke innom å se om de kan fikse dette på mandag.

det skal nevnes at jeg i mellomrommet for morroskyld testet å resete trip counter(var en 98k KM trip siden bilens kjøpsdato) og fjernet alle gps lokasjonene, da det har vært skrevet at dette kan slowe ned MCU aner ikke om dette gjorde noe forskjell, og nå lurer jeg på hvor lange dette varer før jeg får nye MCU/emmc problemer og må bytte mcu uansett, sparte iallefall 30k en så lenge.

Thor2014

Om du ønsker å få byttet eMMCD hos noen som kan lodde og lese dataene må det gjøres for den tar helt kvelden.
Man er avhengig av å legge tilbake noen av filene som ligger på den. Tar den helt kvelden blir det vanskelig.

dettvardett


Muffinman

TOCN er visst i dialog med et firma om en løsning, så det er vel bare å se det an litt. Skal se om jeg finner ut noe om når det evt kan være på plass.

langaasmartin

#19
Hei

Hadde en software oppdatering forrige uke, som satte skjermen i frys.
Da jeg restartet skjermen, våknet den aldri opp fra «sort».

Kunne kjøre bilen, men den viste km/t som miles samt at ingen sensorer fungerte og bilen tok minst 5 min å starte.

La inn en omfattende forklaring i appen, fikk time og senere en SMS for en drop in. Bilen er fra 2014 og har gått 140.000km.

Så ny MCU nødvendig. 29.000kr. Bil hentet og fungerer nå fint.

Så til spørsmålet. Slik jeg har forstått det, så er det datamengden over  lang tid som har ført til st den ikke lengre kan skrive over data.

Hvilken type data sliter MCU ut? Er det data som Tesla selv henter inn eller er det etter min bruk som Spotify, GPS osv.

Jeg klarer ikke å fatte og begripe at hele enheten må byttes ut fordi en chip har takket ja til AFP...

Grunnen til at jeg lurer på dette er at jeg som forbruker aksepterer kostnaden dersom det er min bruk som har slitt den ut. Dersom det imidlertid er Tesla selv som har slitt den ut ved å hente data eller kjøre oppdateringer, så har jeg lyst til forsøke å få dekket kostnaden av Tesla.

Kan også jobben gjøres «enklere» eller bytter straks hele MCU fordi det for Tesla er enklere å bytte hele lirekassa?

Takker for tanker og innspill😃

Thor2014

Det kommer noe mer info her snart sies det.
De skal forsøke å dokumentere et bytte av EMMC.
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/preventive-emmc-replacement-on-mcu1.152489/

Til ditt spørsmål,
Det er Tesla som lar bilen skrive til EMMC. Om du ser video i linken over vil du få en forklaring.

langaasmartin

Takk for det!

Er det da helt urimelig å kjøre mot Tesla og eventuelt Forbrukerrådet?

Jeg mener det er helt feil at bileier skal betale kostnaden av å bytte ut en del som Tesla selv har slitt ut.

At det også finnes billigere løsninger for å bytte chip som Tesla ikke tilbyr synes jeg er svært kritikkverdig.


Amoss

Sitat fra: langaasmartin@hotmail.com på søndag 18. august 2019, klokken 18:44
Jeg mener det er helt feil at bileier skal betale kostnaden av å bytte ut en del som Tesla selv har slitt ut.

Delvis enig. Men som motargument har du jo kjøpt ikke bare bilen, men også software som følger med, og opplevelsen av å kunne få denne oppdatert OTA over tid. Så om Tesla har slitt den ut, så har de gjort det på dine vegne. (unntak: dersom de har slitt den ut på å hente ut datalogger for bilen for å forbedre AP så er jeg helt enig med deg) (nei, jeg sjekket ikke linken du fikk :p )

Men:
Sitat fra: langaasmartin@hotmail.com på søndag 18. august 2019, klokken 18:44
At det også finnes billigere løsninger for å bytte chip som Tesla ikke tilbyr synes jeg er svært kritikkverdig.

Her er jeg enda mer enig med deg. Om dette er en slitedel (og det ser det jo ut til at den er), så er det en feilkonstruksjon å ikke gjøre den enkel og rimelig å bytte. Denne burde omtrent være like enkel å skifte som ett SD-kort. Hadde prisen vært i størrelsesorden 500-1500 for å bytte hadde du neppe tenkt på dette i det hele tatt. Å måtte bytte en del til opp imot 30k fordi en lagringsbrikke har blitt slitt ut hører ingen steder hjemme.
Model S 85D

Sandvika

Sitat fra: langaasmartin@hotmail.com på søndag 18. august 2019, klokken 18:44
Takk for det!

Er det da helt urimelig å kjøre mot Tesla og eventuelt Forbrukerrådet?

Jeg mener det er helt feil at bileier skal betale kostnaden av å bytte ut en del som Tesla selv har slitt ut.

At det også finnes billigere løsninger for å bytte chip som Tesla ikke tilbyr synes jeg er svært kritikkverdig.

Jeg mener du har et godt poeng, og om jeg får legge til.. Det var noen innlegg om dette fenomenet for noen måneder tilbake siden, men virket som er kuriositet. Nå er det plutselig mange her som rapporterer inne dette (inkludert meg selv). Tror ikke dette er tilfeldig. Feilen har ligget latent hos de fleste, men tipper at det er vært noen softwarebugg som har stresset brikken og utløst dette for mange nå siste mnd. Hadde man klart å dokumetere så hadde man hatt en veldig god sak.

Thor2014

En annen fordel kan være om du får tak i filen fra en bil som ikke har oppdatert:
Quote;
PS: now that the Tesla connection is back, the update nag came up again. Nope, will stay on good old 2018.50. No battery reduction

Muffinman

For den som fremdeles lurer på hva som knekker disse eMMC`ene, se fra 8:40 på denne:

https://www.youtube.com/watch?v=o-7b1waoj9Q

De har altså lagt OS`et sin subsystemlogging på den mest sårbare og ikke-utbyttbare del. De kunne lagt den på det utskiftbare minnekortet hvor bilens logger lagres, og dette ville ikke vært et problem.

Amoss

Sitat fra: Muffinman på søndag 18. august 2019, klokken 19:44
De har altså lagt OS`et sin subsystemlogging på den mest sårbare og ikke-utbyttbare del. De kunne lagt den på det utskiftbare minnekortet hvor bilens logger lagres, og dette ville ikke vært et problem.

ln -s /dev/null /var/log/syslog

:p

... og er man først i gang er det nok noen andre logger man også burde gjøre det samme med.
Model S 85D

Muffinman

Betalingsartikkel om Kevin Bollman som fikk havarert MCU på bil innenfor reklamasjonsfrist:

https://www.tk.no/nyheter/landet-rundt/bil/kevin-har-vart-tesla-tilhenger-lenge-sa-fikk-han-trobbel-med-bilen-og-ble-kjent-med-en-helt-annen-side-av-bil-giganten/s/5-51-691397

SitatJobben har han likevel i Tromsø, og pendler dermed rundt ni mil om dagen i sin Tesla Model S. Han omtaler seg selv som en ordentlig «Tesla-fanboy», men den siste måneden har forholdet kjølnet.

For det startet med at han ikke fikk oppdatert programvaren til skjermen i bilen. Dette på grunn av at en liten brikke, som han selv mener har en verdi på rundt 160 kroner, var ødelagt.

Ikke lenge etterpå, sluttet bilen nærmest å virke mens han kjørte, hvor blant annet ikke blinkelys og hovedskjermen lenger funket. Speedometeret begynte også å vise amerikanske miles per hour, istedenfor europeiske kilometer i timen.

Hele hovedskjermen måtte dermed byttes.

SitatJeg fikk da et forslag fra Tesla om at de kunne bytte skjermen. Og jeg fikk helt sjokk da de sa hva de skulle ha for det - 29.000 kroner! Og de ville ikke ta det på reklamasjon helle

SitatJeg fikk da et forslag fra Tesla om at de kunne bytte skjermen. Og jeg fikk helt sjokk da de sa hva de skulle ha for det - 29.000 kroner! Og de ville ikke ta det på reklamasjon helle

SitatEtter at jeg fikk vite at det gikk på reklamasjon, ba de meg ikke skrive om at jeg fikk dette dekt på reklamasjon i de Tesla-gruppene jeg er medlem av på Facebook.

SitatEr dette et typisk problem for Tesla-ene?

– Nei.

Fy flate, dette selskapet begynner å dra på seg en lukt det er vanskelig å like.




1000kwh

Kan du ikke poste hele artikkelen i stedet for å klippe og lime?

Muffinman

Nei. Ikke så sikker på at det er greit siden det er en betalingsartikkel.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA