Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

SOTA på plass

Startet av Eon, torsdag 15. august 2019, klokken 17:19

« forrige - neste »

elgee

Sitat fra: 4Matic Fanatic på torsdag 29. august 2019, klokken 15:38
Sitat fra: elgee på torsdag 29. august 2019, klokken 15:14
Vises ikke hos meg lenger...
Har fått alle outstanding, inkl H228
Hva vises ikke - 14.2? Du ser kun versjonen når du sjekker om det er kommet oppdateringer.

I know, har vist 14.2 før, nå ingenting

LittleHammer

Jeg fikk også oppdatert til 19A i dag. Ingen avtale med forhandler.
Peugeot Ion 2012
Jaguar I-Pace 2019

Stikkkontakt

Sitat fra: Tellus på torsdag 29. august 2019, klokken 14:18
Interessant.

Da er du den første jeg har lest som som har fått SOTA i Norge uten å ha avtalt det med forhandler.

Det er mange uker siden jeg fikk SOTA oppdatering. Jeg fikk en fix OTA for Black screen for flere mnder siden. Kanskje bilen forble åpen for oppdateringer etter det.

Tellus

Sjekket i kveld jeg også og sannelig var det en oppdatering. Tydligvis valgte JLR Norge å gå stille i dørene når det åpnet for SOTA i Norge. Eller kanskje er det JLR internasjonalt som har åpnet opp for alle.

Startet nedlasting over WLAN og slo av bilen etter å ventet litt. Den ble ikke ferdig. Lurer på om nedlastingen stoppet opp. Får sjekke senere i kveld  :D

LittleHammer

Jeg ventet til bilen hadde lastet ned og installert. Da fikk jeg beskjed om å slå av bilen og låse for å fullføre installasjonen. I følge manualen bør man ha bilen låst i opptil 30 min for å være sikker på at alt er ferdig.
Peugeot Ion 2012
Jaguar I-Pace 2019

Tellus

Etter å ha installert 19A via SOTA kan jeg foreløpig notere meg flg.
  - Bilen husker nå WIFI passord. I hvert fall den ene gangen jeg sjekket det.
  - Mistet de tre default ikonene i den konfigurerbare skjermsiden, men da jeg startet opp i bilen i dag var de på
    plass igjen. Mulig at dette er litt til og fra ? Har tenkt til å lage mitt eget skjermbilde. Vi får se hvordan det
    funker.
  - Ryggekamera virker en god del raskere (mindre lagging). Skal teste mer her
  - Generelt virker infortainment mer responsiv.

Så langt ser det i hvert fall ut som om det går riktig vei.
Jeg kom forøvrig fra 18C så det var en relativ stor oppdatering.

Antar SOTA nå rulles ut til alle world wide.

RayBomb

Sitat fra: 4Matic Fanatic på torsdag 29. august 2019, klokken 15:38
Hva vises ikke - 14.2? Du ser kun versjonen når du sjekker om det er kommet oppdateringer.
Hvis ting fungerer som det skal, vises telematikken hele tiden, slik det gjør hos meg 👍🏻
💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

Ingeniøren

#22
Sitat fra: RayBomb på søndag 08. september 2019, klokken 07:53
Sitat fra: 4Matic Fanatic på torsdag 29. august 2019, klokken 15:38
Hva vises ikke - 14.2? Du ser kun versjonen når du sjekker om det er kommet oppdateringer.
Hvis ting fungerer som det skal, vises telematikken hele tiden, slik det gjør hos meg 👍🏻

Den vises ikke lenger hos meg heller. Tror det kom ifm tullet med forsøket med å legge inn en profil.

SOTA lar vente på seg hos meg, enn så lenge. Klarer dog ikke å sitte helt stille i båten og sjekker nå og da  :)

Edit: Oppdateres telematikke og over SOTA eller må bilen inn ? Sist jeg snakket med verkstedet hadde de rundt 2 mnd ventetid. Om det ikke gjøres er det kanskje like godt å stille seg i kø, har flere ting som det står skal fikses på bilen.

Edit 2: Vet av erfaring at å legge nytt kart kan påvirke systemet, og valgte derfor å oppdatere til nyere versjon for å se om det hjalp på telematikken. Navigasjon hadde og sagt at ny versjon fantes. Sist gang jeg gjorde det så falt telefon ut og måtte pares på ny. Denne gang kom visning av telematikk versjon 14.2 tilbake...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Tellus

Leste et sted at telematikkmodulen skulle bli SOTA klar senere i år.

Erfaringen med 19A så langt er at det ikke er noen dramatisk endring. Noen ganger lagger ryggekameraet lite og andre ganger som før så langt jeg kan se. Testet ut creep for første gang og det er korrekt at den ikke huskes ved oppstart. Man må slå den på hver gang. Dette må gjøres før man kjører av gårde. Ingen stor grunn til å oppgradere med andre ord.

LittleHammer

Var på 18D i nesten et halvt år før jeg fikk min første SOTA-melding.

Min erfaring etter SOTA-oppdatering fra 18D til 19A:

-Ikke inntrykk av smidigere menyer (hastighet), jeg har heller ikke funnet noen nye features bortsett fra en skjerm som forteller meg hvor mye rekkevidde jeg vil spare ved å slå av ditt og datt.
-Ryggekameraet er fortsatt både tregt og hakkete
-Enkelte ganger kommer ikke ryggekameraet på under rygging (jeg får heller ikke valgt noen av kameraene manuelt). Opplevde ikke dette med 18D
-Infotainmentskjermen har vært sort ved én anledning. Opplevde ikke dette med 18D.
Peugeot Ion 2012
Jaguar I-Pace 2019

Trapper

#25
Hadde 18D fra utlevering av bil i februar og oppdaterte til 19A forrige uke. Min erfaring er:

- Menyvalgene "Min EV", "Øko-data" og "Prekondisjonering (husker ikke helt hva denne heter...)" mister abolutt alle ikoner og informasjon når jeg starter bilen om morgenen, ved retur hjem etter endt arbeidsdag er som oftest alt på plass igjen.
- Ryggekameraet oppleves som noe bedre, men har sporadisk hikke som på 18D, dvs. at det ved enkelte anledninger ikke er aktivt ved oppstart av bil og kun oppstartsskjerm vises.
- Ryggesensorlydnivå er på full pupp ved oppstart - bilen burde vært levert med hørselvern, når bilen har bootet opp går lyden ned til brukerinnstilt nivå. 18D og 19A - samme problem.
- Infotainment skjerm har så langt ikke gått i svart på 19A. På 18D har det skjedd 2 ganger (kom tilbake etter 5-10 minutter).
- Telematics versjonen vises ikke lenger. Den var 14.2. Bilen har fått H228 og et par andre oppdateringer, men hvilke moduler dette omfatter aner jeg ikke.
- Jeg benytter ikke creep og har bilen stilt inn på lav regen, og dette bli beholdt mellom oppstartene.

Bruker ikke wifi. Nedlasting av 19A tok kun 15-20 minutter, og jeg har mer enn nok at data på SIM-kortet.

Ved utlevering av bil anbefalte selger å ikke legge inn brukerprofil(er). Har ikke hatt problemer med at app faller ut.

Tellus

Testet ladestoppfunksjonen i app i går. Får oppgadering fra 18C til 19A startet alltid ladingen opp igjen etter en havtimes tid hvis jeg forsøkte å pause lading. I går virket det som om dette var fisket. Lading var fortsatt pauset etter hele 2 time. Idag tidlig ladet likevel bilen. Kanskje lading startet klokka 24 uansett ?

Skal gjøre et nytt forsøk i dag.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA