Skrevet av Emne: Parking Brake Not Set  (Lest 709 ganger)

VegarHenriksen

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 12
  • Ekte menn lukter diesel.
    • Vis profil
    • Hjemmeside
Parking Brake Not Set
« på: onsdag 14. august 2019, klokken 17:17 »
Heisann,

Kjørte nettopp doningen hjem fra Oslo til Finnmark og det var en helt fantastisk opplevelse, men dessverre dukket det opp en liten ting omtrent halvveis.

Noen ganger når jeg skal "gire" til Drive så får jeg opp "Parking Break Not Set - Car May Be Free Rolling" og "Parking Brake Needs Service - Contact Tesla Service". Feilmeldingen går alltid bort når jeg skifter mellom D og P noen ganger og det virker som om park bremsen fungerer slik den skal. Jeg har ikke opplevd at bilen har rullet noen vei, men jeg har opplevd at den har holdt meg igjen når jeg skal kjøre. Det er ikke alltid at denne feilmeldingen kommer opp.

Jeg har prøvd restart, hard restart og å skru bilen av over natten uten at det har blitt bedre.

Jeg har også et dilemma siden det kan være relatert til software. Jeg har en software versjon fra September 2018 på bilen og jeg er veldig skeptisk til å oppgradere i forhold til redusert rekkevidde/ladefart. Dette er en 2013 S85 med 90ish tusen kilometer.

Jeg håper virkelig noen her inne har noen innspill på hva jeg burde gjøre!

/-/Vegar
Elbil entusiast fra vinterhelvettet Finnmark. Ung og dum (?; ) med førstebil (og drømmebil!) som 13' Model S 85, hentet 10/08/19

Muffinman

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 11944
    • Vis profil
Sv: Parking Brake Not Set
« Svar #1 på: onsdag 14. august 2019, klokken 21:21 »
Parkbremsekaliper som holder på å ta kvelden muligens, om ikke noe har irret fast. Vanlig feil på en eller flere serier av disse. Har byttet på 2015-modellen i signaturen før 90.000km, men ikke på 2013-modellen. Begge har rundet 160.000km nå.

Kaliperene er lette å bytte, men rådyre om man skal gjøre det hos Tesla. Brukt fra Grønvold kan være et alternativ. Men det kan godt hende at det ordner seg med demontering og smøring - riktignok kan det være en stri jobb om det ikke er blitt demontert tidligere. Pinnene som holder klossene gror fast på ganske kort tid dessverre.

RaBalder

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1278
  • Oslo, Model S, P85-2014
    • Vis profil
Sv: Parking Brake Not Set
« Svar #2 på: torsdag 15. august 2019, klokken 07:31 »
Hadde disse feilmeldingene på min i mai.

Trodde først det var klossene som var "grodd fast" i kalipere. Det var mye rust på parkbremsene, men klossene var det bevegelse i.

Viste seg at det var servoen som låser og låser-opp park-bremsene som stod bom fast på ene siden.

Det er mange som har hatt denne feilen, så jeg tror hele park-brems-konstruksjonen var en svakhet.


Har fått byttet altihop nå.

1000kwh

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1548
    • Vis profil
Sv: Parking Brake Not Set
« Svar #3 på: torsdag 15. august 2019, klokken 07:54 »
Ta bilen til nærmeste verksted du har god erfaring med og få de til å smøre opp bremsene som et første forsøk.

Siden det er en 2013 modell kan det jo være evigheter siden noe er gjort med bremsene. Og har den stått og marinert i Oslosuppa siden da så er det vel enda en større grunn til å få en gjort en jobb på bremsene.

Christopher Neumann Ruud

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 482
    • Vis profil
Sv: Parking Brake Not Set
« Svar #4 på: torsdag 15. august 2019, klokken 12:23 »
Hadde det samme her tidligere i sommer, tilfeldigvis på vei til servicesenteret for allerede bestilt LTE- oppgradering. (Ble stående i oppoverbakken på ferga over til Moss med beskjed om at parkbremsen ikke cirka så det var svart business men det gikk bra...)
Hos Tesla Moss sa de at det var en service bulletin på dette og begge parkbremsene ble bytta free of charge der og da. Bilen hadde da gått 143000 og blir 5 år i oktober...

VegarHenriksen

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 12
  • Ekte menn lukter diesel.
    • Vis profil
    • Hjemmeside
Sv: Parking Brake Not Set
« Svar #5 på: fredag 16. august 2019, klokken 00:09 »
Parkbremsekaliper som holder på å ta kvelden muligens, om ikke noe har irret fast. Vanlig feil på en eller flere serier av disse. Har byttet på 2015-modellen i signaturen før 90.000km, men ikke på 2013-modellen. Begge har rundet 160.000km nå.

Kaliperene er lette å bytte, men rådyre om man skal gjøre det hos Tesla. Brukt fra Grønvold kan være et alternativ. Men det kan godt hende at det ordner seg med demontering og smøring - riktignok kan det være en stri jobb om det ikke er blitt demontert tidligere. Pinnene som holder klossene gror fast på ganske kort tid dessverre.

Takk for inspill!

Ta bilen til nærmeste verksted du har god erfaring med og få de til å smøre opp bremsene som et første forsøk.

Siden det er en 2013 modell kan det jo være evigheter siden noe er gjort med bremsene. Og har den stått og marinert i Oslosuppa siden da så er det vel enda en større grunn til å få en gjort en jobb på bremsene.

Ble byttet klosser på parkbremsa i sommer så rart at de ikke plukket opp dette.

Hadde disse feilmeldingene på min i mai.

Trodde først det var klossene som var "grodd fast" i kalipere. Det var mye rust på parkbremsene, men klossene var det bevegelse i.

Viste seg at det var servoen som låser og låser-opp park-bremsene som stod bom fast på ene siden.

Det er mange som har hatt denne feilen, så jeg tror hele park-brems-konstruksjonen var en svakhet.


Har fått byttet altihop nå.

Surt, ser at det er en gjenganger at den servoen svikter.

Hadde det samme her tidligere i sommer, tilfeldigvis på vei til servicesenteret for allerede bestilt LTE- oppgradering. (Ble stående i oppoverbakken på ferga over til Moss med beskjed om at parkbremsen ikke cirka så det var svart business men det gikk bra...)
Hos Tesla Moss sa de at det var en service bulletin på dette og begge parkbremsene ble bytta free of charge der og da. Bilen hadde da gått 143000 og blir 5 år i oktober...

Bra å høre at det ordnet seg.

Skal ta dette med verksted for å få det ordnet. Holder tråden varm når jeg hører fra de :)
Elbil entusiast fra vinterhelvettet Finnmark. Ung og dum (?; ) med førstebil (og drømmebil!) som 13' Model S 85, hentet 10/08/19

Hodetelefoner

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1113
    • Vis profil
Sv: Parking Brake Not Set
« Svar #6 på: fredag 16. august 2019, klokken 08:51 »
De smører ikke opp park bremsene. De bare bytter hvis de må. Selv om du leverer bilen for smøring av bremser. (Gjelder brembo bremsene.)

Thor2014

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1388
  • P85D
    • Vis profil
Sv: Parking Brake Not Set
« Svar #7 på: søndag 18. august 2019, klokken 18:38 »
ang smøring av parkeringsbrems,
Er det fornuftig å demontere disse og smøre opp også.
For og bakbremser er raskt å rengjøre og smøre, men viste ikke at det også er problemer med parkeringsbremsen.

Muffinman

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 11944
    • Vis profil
Sv: Parking Brake Not Set
« Svar #8 på: søndag 18. august 2019, klokken 19:50 »
Ja, det er absolutt et poeng om man ønsker å kunne demontere for å bytte klosser ihvertfall. Parbremsene skiller seg fra de andre vet at kaliperen er flytende så det blir ikke like følsomt for om klossene "glir", men pinnene sveller opp og ruster noe fælt på kort tid. De setter seg også skikkelig i kaliperen, og man må gjerne kappe dem eller bruke varme/dirty tricks for å få dem ut om de ikke demonteres jevnlig. Ha nye pinner klar om man bryter seg på denne jobben, og bytt uansett.

Pinnene tas ut motsatt vei i forhold til de andre bremesene, så her er et best å ta av kaliperen. Enkelt; en skvett WD40 i kanten av pluggen i 1 minutt forenkler frakoblingen og 2x16mm bolter så står du med den i hånda.

Thor2014

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1388
  • P85D
    • Vis profil
Sv: Parking Brake Not Set
« Svar #9 på: søndag 18. august 2019, klokken 21:47 »
Da blir det gjort når vinteren nærmer seg og høstdekkene skal på   :)

VegarHenriksen

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 12
  • Ekte menn lukter diesel.
    • Vis profil
    • Hjemmeside
Sv: Parking Brake Not Set
« Svar #10 på: torsdag 29. august 2019, klokken 19:07 »
Da har bilen vært hos Tesla i Tromsø og jeg må bare ta hatten av for fantastisk kundeservice. De skiftet parkbremse-calipere på begge hjulene bak. De tok også unna noen ting på bullet-in og rettet opp på noen småting. Forhandler tar regninga så det kunne ikke endt bedre. Storfornøyd og dæven dere har fine veier fra Storslett til Tromsø ;)
Elbil entusiast fra vinterhelvettet Finnmark. Ung og dum (?; ) med førstebil (og drømmebil!) som 13' Model S 85, hentet 10/08/19