Vi har iallefall nok strøm i Norge

Startet av Roy Aasen, tirsdag 13. august 2019, klokken 08:57

« forrige - neste »

Måkemannen

Veldig bra! Det blir en fin link å gni inn i øynene på fornekterne.

Sent fra min Moto G (5S) Plus via Tapatalk

Øyvind.h

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Plan B

Hyggelig om du vil forklare hva du mener med det!

jkirkebo

Sitat fra: Plan B på tirsdag 13. august 2019, klokken 20:03
Norsk strøm er langt  fra ren:
https://www.tu.no/artikler/i-norge-produserer-vi-98-prosent-fornybar-kraft-men-vi-bruker-hele-57-prosent-fossil-varmekraft-fra-europa/441422

Den overskriften er feil. Vi selger opprinnelsesgarantier for mye av kraften ja, men det har ingen sammenheng med hva slags kraft vi bruker. Vi har ikke kapasitet til å importere en så stor del av forbruket vårt. Viktig å ikke blande sammen fysisk og virtuell kraft.

Jeg kan jo nevne at Island også selger opprinnelsesgarantier for hele sin kraftproduksjon. "Problemet" er bare at de ikke har en eneste overføringslinje til utlandet ;) Bruker Island da også fossil varmekraft?

Mesteparten av vår fysiske import er forøvrig dansk og svensk vindkraft samt svensk atomkraft.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Plan B

Jeg skjønnet godt at selve kraften vi bruker er grønn, men vi har solgt grønne sertifikater for mye av denne strømmen. Da går den inn i miljøregnskapet til de som har disse sertifikatene. Kan vi da regne da fortsatt regne all vår strøm som grønn?

Battello

Ja, vår strøm er grønn. Vi har til og med netto eksport av grønn strøm. Som nevnt flere ganger ovenfor, må du ikke blande sammen fysisk bruk av strøm med kjøp og salg av sertifikater (virtuell strøm).

Battello

For mer informasjon kan du gå inn på Statnett sine sider:

https://www.statnett.no/for-aktorer-i-kraftbransjen/tall-og-data-fra-kraftsystemet/#produksjon-og-forbruk

Her kan man finne tall for produksjon, forbruk og strømflyt. SSB har også mer detaljerte data (kildetabell 08307):

https://www.ssb.no/285236/produksjon-import-eksport-og-forbruk-av-elektrisk-kraft.gwh

Plan B

Sitat fra: Battello på fredag 16. august 2019, klokken 18:57
For mer informasjon kan du gå inn på Statnett sine sider:

https://www.statnett.no/for-aktorer-i-kraftbransjen/tall-og-data-fra-kraftsystemet/#produksjon-og-forbruk

Her kan man finne tall for produksjon, forbruk og strømflyt. SSB har også mer detaljerte data (kildetabell 08307):

https://www.ssb.no/285236/produksjon-import-eksport-og-forbruk-av-elektrisk-kraft.gwh

Beklager å måtte si det, men dette er helt uinteressant for denne diskusjonen. Man flytter ikke strøm. Man selger kun et sertifikat på hvordan strømmen er produsert.

Øyvind.h

Jeg skal la bilen stå i morgen. Selger gjerne min kvote for dagen om noen vil kjøre utslippsfritt med sin fossilbil.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Battello

Sitat fra: Plan B på fredag 16. august 2019, klokken 20:20
Beklager å måtte si det, men dette er helt uinteressant for denne diskusjonen. Man flytter ikke strøm. Man selger kun et sertifikat på hvordan strømmen er produsert.

Din påstand i innlegg nr 3 var "Norsk strøm er langt fra ren". Derfor henviser jeg til Statnett og SSB som viser at strømmen er ren.

automat

Sitat fra: Plan B på fredag 16. august 2019, klokken 20:20

El-sertifikat er noe som er lovpålagt, som alle må kjøpe. Opprinnelsesgaranti er frivillig, men man får ikke lys og varme i huset sitt med en slik garanti. Det gjør man med den fysiske strømmen, som i Norge i all hovedsak kommer fra vannkraft.

Artikkelen du viser til viser bare at nordmenn ikke er særlig opptatt av disse garantiene. Om det skyldes at man ikke vet om dem, eller om man ikke bryr seg, fordi den fysiske strømmen uansett er grønn, sier artikkelen ingen ting om.

Den sier heller ingen ting om andelen som kjøper slike garantier i Norge, er lavere eller høyere enn f.eks i Danmark, Tyskland eller Polen.

Den eneste grunn jeg ser til å kjøpe opprinnelsesgarantier, er for å stoppe kjeften på folk som sier jeg kjører Teslaen min på polsk kullkraft, og kontre med at det er de som varmer dusjvannet sitt med polsk kullkraft, hvis de ikke kjøper slike garantier.

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

arnkl

Sitat fra: Plan B på fredag 16. august 2019, klokken 15:49
Jeg skjønnet godt at selve kraften vi bruker er grønn, men vi har solgt grønne sertifikater for mye av denne strømmen. Da går den inn i miljøregnskapet til de som har disse sertifikatene. Kan vi da regne da fortsatt regne all vår strøm som grønn?

Når det er snakk om "vi", altså landet, så er over 95% av straumen vi brukar fornybar. Opphavsgarantiar flyttar ikkje utslepp mellom land. Så om eit tysk firma kjøper garantiar for 1GWh i Noreg men får straumen frå eit tysk kolkraftverk, så blir alt utsleppet kolkraftverket har ved produksjonen tillagt Tyskland.

Men når det er snakk om "eg" eller "du", altså på individnivå, så skal ein bruke varedeklarasjonen. Sidan eg har opphavsgarantiar frå norsk vasskraft, så kan eg påstå at utsleppet for krafta mi er 6 g/kWh. Om eg ikkje hadde kjøpt opphavsgarantiar måtte eg brukt 520 g/kWh.

Oppsummert så reduserar altså elbilane det norske klimagassutsleppet, uavhengig av om innbyggarane kjøper opphavsgarantiar eller ei. Men skal du skryte av å sjølv redusere ditt CO2-utslepp, så bør du spandere på deg straum med opphavsgaranti.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA