Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fortum øker prisene?

Startet av daktari, lørdag 10. august 2019, klokken 21:04

« forrige - neste »

Rollep

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 14. august 2019, klokken 15:14
Jeg tror vi må være så ærlige å si at enten så får vi ikke satt opp hurtigladere, eller så må vi som brukere godta at hurtigladetilbyderne får dekket sine totale kostnader ved å ha priser som dekker alle utgifter og i tillegg gir noe inntekt på brukt kapital. Besparelsen for "drivstoff" hos brukerne vil komme når elbilene lades mens de står stille om natten, mens det kun vil være liten/ingen besparelse med lynlading i forhold diesel og bensinpriser.
Det er nok den veien det går ja. I Danmark er det allerede dyrere å kjøre på el og i resten av Europa går det samme veien. For meg som kjører mye lange turer blir det mer og mer usannsynlig at jeg går helt over til elbil. Hvis jeg skal betale like mye eller mer for "drivstoffet" pluss ha ulempene med elbil kommer jeg temmelig sikkert å fortsette med ICE biler. Når man dessuten er i full ferd med å innføre bompenger på elbil blir valget egentlig ganske enkelt.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

1000kwh

Sitat fra: Rollep på torsdag 15. august 2019, klokken 10:25
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 14. august 2019, klokken 15:14
Jeg tror vi må være så ærlige å si at enten så får vi ikke satt opp hurtigladere, eller så må vi som brukere godta at hurtigladetilbyderne får dekket sine totale kostnader ved å ha priser som dekker alle utgifter og i tillegg gir noe inntekt på brukt kapital. Besparelsen for "drivstoff" hos brukerne vil komme når elbilene lades mens de står stille om natten, mens det kun vil være liten/ingen besparelse med lynlading i forhold diesel og bensinpriser.
Det er nok den veien det går ja. I Danmark er det allerede dyrere å kjøre på el og i resten av Europa går det samme veien. For meg som kjører mye lange turer blir det mer og mer usannsynlig at jeg går helt over til elbil. Hvis jeg skal betale like mye eller mer for "drivstoffet" pluss ha ulempene med elbil kommer jeg temmelig sikkert å fortsette med ICE biler. Når man dessuten er i full ferd med å innføre bompenger på elbil blir valget egentlig ganske enkelt.
Selv ved 2 kr/kwh så er vel diesel/bensin mer enn dobbelt så dyrt? (litt kjapp hoderegning hvor elbilen bruker 2kwh/mil og fossilbilen bruker 0,7l/mil)

Lars C. Krogenæs

I Arendalsuken har Elbilforeningen med venner et samferdselstelt, der det blandt annet diskuteres elbiler og lading. Circle K har sin presentasjon av ståa ca. 17:30 ut i denne videoen:

https://www.facebook.com/samferdselsteltet/videos/2249117951880949/
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

arnkl

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 15. august 2019, klokken 10:49
I Arendalsuken har Elbilforeningen med venner et samferdselstelt, der det blandt annet diskuteres elbiler og lading. Circle K har sin presentasjon av ståa ca. 17:30 ut i denne videoen:

https://www.facebook.com/samferdselsteltet/videos/2249117951880949/


Ut frå debatten så høyrdes det ut som politikarane var positive til å gjere noko med effekttariffen for hurtigladarar.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

Cougar

Betalte siste uken 2,75 på 50kW-laderen og 3,50 på 150kW-laderen til Fortum på YX-stasjonen ved E18 Spydeberg.
Da jeg stort sett får rundt 46kW til 2,75 på den ene og 66kW til 3,50 på den andre blir det hipp som happ hvilken jeg tar, det blir ikke store forskjellen i pris.
Tar den som er ledig, og om jeg skal spise pølse så blir det 50kW, ellers rekker jeg det ikke  ;)
2019 Ioniq El + mange andre biler

Rollep

Sitat fra: 1000kwh på torsdag 15. august 2019, klokken 10:42
Sitat fra: Rollep på torsdag 15. august 2019, klokken 10:25
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 14. august 2019, klokken 15:14
Jeg tror vi må være så ærlige å si at enten så får vi ikke satt opp hurtigladere, eller så må vi som brukere godta at hurtigladetilbyderne får dekket sine totale kostnader ved å ha priser som dekker alle utgifter og i tillegg gir noe inntekt på brukt kapital. Besparelsen for "drivstoff" hos brukerne vil komme når elbilene lades mens de står stille om natten, mens det kun vil være liten/ingen besparelse med lynlading i forhold diesel og bensinpriser.
Det er nok den veien det går ja. I Danmark er det allerede dyrere å kjøre på el og i resten av Europa går det samme veien. For meg som kjører mye lange turer blir det mer og mer usannsynlig at jeg går helt over til elbil. Hvis jeg skal betale like mye eller mer for "drivstoffet" pluss ha ulempene med elbil kommer jeg temmelig sikkert å fortsette med ICE biler. Når man dessuten er i full ferd med å innføre bompenger på elbil blir valget egentlig ganske enkelt.
Selv ved 2 kr/kwh så er vel diesel/bensin mer enn dobbelt så dyrt? (litt kjapp hoderegning hvor elbilen bruker 2kwh/mil og fossilbilen bruker 0,7l/mil)
Hvor finner du hurtiglading til 2 kr/kWh?
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

jkirkebo

Sitat fra: Rollep på fredag 16. august 2019, klokken 12:43
Hvor finner du hurtiglading til 2 kr/kWh?

150kW hurtiglader til 3,50 pr. minutt finnes det mange av. Koble en slik til en etron eller Model 3 så får du strøm til godt under 2,- pr. kWh. Selv i snitt over en større del av batteriet. Teoretisk ned mot 1,40 pr. kWh.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rollep

Sitat fra: jkirkebo på fredag 16. august 2019, klokken 12:48
Sitat fra: Rollep på fredag 16. august 2019, klokken 12:43
Hvor finner du hurtiglading til 2 kr/kWh?

150kW hurtiglader til 3,50 pr. minutt finnes det mange av. Koble en slik til en etron eller Model 3 så får du strøm til godt under 2,- pr. kWh. Selv i snitt over en større del av batteriet. Teoretisk ned mot 1,40 pr. kWh.
Men slik vil det jo ikke bli i fremtiden når lade-operatørene må satse på å få regnskapet i pluss.

Selv kjører jeg 50 kW bil og kan i beste fall nå om sommeren komme ned mot 3,40 kr/kWh.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Biltesteren.no

Grønn Kontakt kan være billigere for elbiler som lader sakte på hurtigladere.

Grønn Kontakt har priset til 1,25 pr. minutt + 2,90 pr. kWh, lønner seg for elbiler som mottar i snitteffekt på 21-28 kW. Mens har man en Hyundai IONIQ så blir det billigere for dem å lade på Fortum.
Elbilblogger og fulltime YouTuber

Rollep

Sitat fra: jkirkebo på fredag 16. august 2019, klokken 12:48
Sitat fra: Rollep på fredag 16. august 2019, klokken 12:43
Hvor finner du hurtiglading til 2 kr/kWh?

150kW hurtiglader til 3,50 pr. minutt finnes det mange av. Koble en slik til en etron eller Model 3 så får du strøm til godt under 2,- pr. kWh. Selv i snitt over en større del av batteriet. Teoretisk ned mot 1,40 pr. kWh.
Enn så lenge ja. Men nå har Lyse / BKK gått over til Grønn Kontakt modellen (For å gjøre det mer rettferdig for deg som lader som det så fint kalles) og snart følger nok Fortum og Circle K også etter.

Det verste er kanskje at med en slik modell finnes det ikke lenger noen prismessig grunn for langsomladende biler å velge 50 kW alternativene, de kan like godt okkupere 150 kW laderen.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

SveinJ

Sitat fra: EVLars på tirsdag 20. august 2019, klokken 23:21
Grønn Kontakt kan være billigere for elbiler som lader sakte på hurtigladere.

Grønn Kontakt har priset til 1,25 pr. minutt + 2,90 pr. kWh, lønner seg for elbiler som mottar i snitteffekt på 21-28 kW. Mens har man en Hyundai IONIQ så blir det billigere for dem å lade på Fortum.

Fikk akkurat faktura fra GK, kr 3,71/kWt etter rabatt på 50kW og 150kW lader. Ikke så innmari billig kanskje?
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA