UMC lyser grønt - Unable to charge

Startet av Mr.F, fredag 09. august 2019, klokken 21:29

« forrige - neste »

Mr.F

Hei,
Når jeg kobler UMC til stikk lyser et lys grønt på UMC og når jeg kobler til bilen (Model S 2015) kommer etter en stund feilmeldingen:
Unable to charge - Check power source
Bilen lader ellers ved vegglader og 22kw stasjoner.
Problemet oppsto ved første lading etter SW-oppdatering, men det er vel tilfeldig.

Har noen tips til hva problemet kan være eller noe jeg kan prøve?

Setter pris på svar!

Handyman

Regner med at UMCen er koblet til en jordet stikkontakt?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Mr.F

Ja, den er koblet til jordet stikkontakt som den har fungert i tidligere.
Såvidt jeg har forstått betyr et grønt lys i UMC at selvtest er ok og klar til lading?

alagerqv

Prøv en annen UMC. En bekjent hadde en tidlig P85+ som utelukkende ville ta lading fra SuC, og da endte det med at batteriet ble byttet. Det er jo mye det kan være, så en rask test er å la noen prøve din UMC mens du tester deres og se om problemet evt følger bilen eller UMC´en.

Finner du ikke ut av det er det å kontakte verksted.

Mr.F

Det hadde vært greit å kunne eliminert slik ja, men har dessverre ikke noen med UMC her i nærheten jeg kan teste med. Men siden AC-lading fungerer burde vel problemet ligge i UMC evt handshake av noe slag? Må nok ta turen til Tesla.

Takker for svar!

Handyman

Sitat fra: Mr.F på fredag 09. august 2019, klokken 22:24
Ja, den er koblet til jordet stikkontakt som den har fungert i tidligere.
Såvidt jeg har forstått betyr et grønt lys i UMC at selvtest er ok og klar til lading?
Da jeg skulle lade i Danmark her om dagen koblet jeg til uten å tenke på at de ikke har Schuko med "sidejord" i DK.
UMCen lyste grønt men det ble feilmelding da ladingen skulle starte. Laget en kobling til jord, og da fungerte det som det skulle. Tesla lader ikke hvis det ikke er god jord.
Hos deg er det nok noe annet siden du har brukt uttaket tidligere.

Wibla

Sitat fra: Mr.F på fredag 09. august 2019, klokken 22:39
Det hadde vært greit å kunne eliminert slik ja, men har dessverre ikke noen med UMC her i nærheten jeg kan teste med. Men siden AC-lading fungerer burde vel problemet ligge i UMC evt handshake av noe slag? Må nok ta turen til Tesla.

Takker for svar!

Hvor i verden befinner du deg?
2018 Tesla Model S 75D

Muffinman

Sitat fra: Handyman på lørdag 10. august 2019, klokken 01:10
Tesla lader ikke hvis det ikke er god jord.
Det kommer an på hvilken revisjon av UMC man har. Våre er et par år gamle, og lader fint uten jord i det hele tatt. Har testet det bl.a. som nødløsning i utlandet på ujordet stikk. Mennekes-kabelen vi hadde med gikk i rødt derimot.

Handyman

Sitat fra: Muffinman på søndag 11. august 2019, klokken 10:34
Sitat fra: Handyman på lørdag 10. august 2019, klokken 01:10
Tesla lader ikke hvis det ikke er god jord.
Det kommer an på hvilken revisjon av UMC man har. Våre er et par år gamle, og lader fint uten jord i det hele tatt. Har testet det bl.a. som nødløsning i utlandet på ujordet stikk. Mennekes-kabelen vi hadde med gikk i rødt derimot.
Tak for tips, prøvde bare med UMC gen2 som fulgte med bilen, men skal jammen prøve med to ulike UMC gen 1 som jeg også har.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA