Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilken lyd lager elbilen din når den kjører sakte?

Startet av OhmPaPa, mandag 05. august 2019, klokken 15:27

« forrige - neste »

OhmPaPa

https://elbil.no/nye-elbiler-ma-lage-stoy/
Sitat
1. juli trådte nye EU-regler i kraft. De krever at alle nye typegodkjente el-og hybridbiler utstyres med lyd når de kjører i 20 km/t eller saktere.

Fra 1. juli 2021 gjelder det også nye biler typegodkjent før 1. juli 2019.

Systemet som skal lage lyden i bilene kalles for AVAS – Acustic Vehicle Alerting Systems. Det produserer lyd når bilen kjører på lav hastighet, noe som er typisk ved kjøring i by- og boligområder.

Jeg har en gammel elbil uten lyd. Så jeg ble nyskjerrig - hva slags lyd lager bilen din?

hanche

Skulle lagt ved en lydfil, om det ikke var så vanskelig å stå ute og ta opp lyd samtidig som jeg sitter inni bilen og kjører ... Det låter ikke som en motor, i hvert fall, heller en nokså syntetisk lyd som bare elektronikk kan lage – litt science fiction-aktig, kanskje. Du kan jo gjøre egne observasjoner når du står på en hurtiglader. Hør etter når andre elbiler kommer inn for å lade.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

geear

Xen er heldigvis stille, men e-Niroen lager romskiplyd, og det høres såvidt inn i bilen og plager meg. Lyd kun på utsiden er greit, men trenger ikke unødvendig støy inni bilen. Enda verre er det på ZOE, uggen lyd og enda mer hørbar i kupéen. Skrur alltid av, men det må gjøres hver gang tenninga blir slått på...

cra

Håper gjøkene i EU tar til vettet og får fjerna dette latterlige påbudet. Men de hører vel ingenting uansett, der de sitter i pansra fossil-mercedeser til og fra jobb.  >:(
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

OhmPaPa

#5
Det er noe som heter loven om utilsiktede konsekvenser.

Sitatlyd når de kjører i 20 km/t eller saktere.

Nå lager ikke min bil lyd - men hadde den det ville jeg ha kjørt i minst 25 km/t alle steder hvor det var mulig. Og sikkert vært en større risiko for omgvelsene.

Kanskje ikke hver gang. Men jeg blir lett irritert av unødig bråk. Og da ville jeg ha gitt gass.

Jeg har en mikrobølgeovn som når ferdig piper i ett sett helt til døren åpnes. Min gamle kom med ett pip og så var den stille. Noen dager er den nye så irriterende slitsom at hadde jäg hatt et haglegevær hadde jeg ikke hatt mikro lengre.  :o  :D


Men fra spøk til alvor - kom gjerne med flere eksempler på lyd. Jeg finner dette interessant.

arthur

Vår lager ingen lyd, heldigvis, men hører godt naboen komme opp veien med sin ZOE, en fæl lyd!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

geear

Her er ZOE sin:


https://youtu.be/mNkGD_Sryxg

En ting var om det kun var på p-plasser og steder mennesker ferdes, men den tyter jo like godt inn og ut av rundkjøringer og kryss på firefelts veier...

Øystein16

Sitat fra: cra på mandag 05. august 2019, klokken 19:22
Håper gjøkene i EU tar til vettet og får fjerna dette latterlige påbudet. Men de hører vel ingenting uansett, der de sitter i pansra fossil-mercedeser til og fra jobb.  >:(
Lyd i elbil hadde i alle fall gjort livet lettare for ein unge i området me bur i.

Øyvind.h

#9
Lyd fra elbil er helt idiotisk. I lav hastighet er kollisjon ufarlig og poenget forsvinner. I høyere hastighet er hjulstøyen klart hørbar og ekstra støy unødvendig. Barn er ofte i sin helt egen verden eller lek. Eller med mobilen foran ansiktet og propper i ørene.

Prøv å stå med bind for øynene og hør lyden av en liten Yaris sige forbi deg i 30-sone. Dernest la en Leaf med lyden slått av gjøre det samme. Nesten ingen forskjell.

Skulle lyden hatt signifikant effekt måtte den vært høy og skarp.

Fotgjengerhorn derimot hadde vært praktisk, men det har ingen ting med ulykkesrisiko å gjøre.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

cra

Sitat fra: OhmPaPa på mandag 05. august 2019, klokken 19:27
Jeg har en mikrobølgeovn som når ferdig piper i ett sett helt til døren åpnes.

Vår varsler når ferdig, og så et enkelt lite blipp en gang i minuttet  som påminnelse om at noe er ferdig. Helt greit, siden jeg kanskje er i kjelleren eller på loftet en snartur i det den har gjort jobben. :)

OT: Den Zoe-lyden var forj*vlig; fullstendig til å bli svimmel av! Glad TMS'en ikke lager noe lyd annet enn om jeg har noe musikk på litt for høyt volum.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

geear

Men fra 1.1 må Teslaer også lage lyd, så spørsmålet er om de blir utstyrt med noe ekstra eller om våre som er fra før 1.1 også har hardwaren for det, og vi får en "gledelig" overraskelse ved en softwareoppdatering, som vi har gjort med autopiloten og nag time.

cra

Sitat fra: gr på tirsdag 06. august 2019, klokken 09:44
Men fra 1.1 må Teslaer også lage lyd, så spørsmålet er om de blir utstyrt med noe ekstra eller om våre som er fra før 1.1 også har hardwaren for det, og vi får en "gledelig" overraskelse ved en softwareoppdatering, som vi har gjort med autopiloten og nag time.

:o The horror!  :o
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

OhmPaPa

Skal elbilene lage lyd må de vel ha en høyttaler et eller annet sted på utsiden. Og det har sannsynligvis bare de nye bilene.

Å spille lyd over stereoen har ingen nytteverdi.

Men hvorfor bråker bilene når du kjører sakte på motorvei? Det kan da ikke være nødvendig? Har ikke de fleste bilene GPS og kart så de vet at de er på motorvei?

Rollep

Sitat fra: cra på mandag 05. august 2019, klokken 19:22
Håper gjøkene i EU tar til vettet og får fjerna dette latterlige påbudet. Men de hører vel ingenting uansett, der de sitter i pansra fossil-mercedeser til og fra jobb.  >:(
Vi bør nok ikke forvente noe fornuftig fra tullingene i EU. De har jo i sin visdom sørget for at de fleste nye biler kjører rundt uten automatisk baklys ;)

Så når det kommer til trafikksikkerhet virker det helt tilfeldig hva de finner på :D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA