Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilken lyd lager elbilen din når den kjører sakte?

Startet av OhmPaPa, mandag 05. august 2019, klokken 15:27

« forrige - neste »

OhmPaPa

Sitat fra: Rollep på tirsdag 06. august 2019, klokken 15:48
Sitat fra: cra på mandag 05. august 2019, klokken 19:22
Håper gjøkene i EU tar til vettet og får fjerna dette latterlige påbudet. Men de hører vel ingenting uansett, der de sitter i pansra fossil-mercedeser til og fra jobb.  >:(
Vi bør nok ikke forvente noe fornuftig fra tullingene i EU. De har jo i sin visdom sørget for at de fleste nye biler kjører rundt uten automatisk baklys ;)

Så når det kommer til trafikksikkerhet virker det helt tilfeldig hva de finner på :D

Hvorfor har ikke Norge noen folk som represenerer oss og våre interesser i EU? Så kunne vi ha fått samarbeidet om f.eks. trafikkregler til å gå bedre?

Nei til klimasvindel

Sitat fra: OhmPaPa på tirsdag 06. august 2019, klokken 12:04
Men hvorfor bråker bilene når du kjører sakte på motorvei? Det kan da ikke være nødvendig? Har ikke de fleste bilene GPS og kart så de vet at de er på motorvei?

Om du mener lyd innvendig ved kjøring på motorvei er jeg enig - det er unødvendig, men utvendig spiller vel ingen rolle da ingen langs motorvei blir plaget av kunstig lyd, men den trenger ikke være like høy som en vanlig bil.
Dessuten - å bruke GPS til styring av lyd blir upålitelig. Signalet kan forsvinne.
Lyd bør følge hastighet/akselerasjon for å virke mest naturlig.
En bil med pådrag (ICE) bråker jo mer.

OhmPaPa

Sitat fra: Nei til klimasvindel på tirsdag 06. august 2019, klokken 16:33
Sitat fra: OhmPaPa på tirsdag 06. august 2019, klokken 12:04
Men hvorfor bråker bilene når du kjører sakte på motorvei? Det kan da ikke være nødvendig? Har ikke de fleste bilene GPS og kart så de vet at de er på motorvei?

Om du mener lyd innvendig ved kjøring på motorvei er jeg enig - det er unødvendig, men utvendig spiller vel ingen rolle da ingen langs motorvei blir plaget av kunstig lyd, men den trenger ikke være like høy som en vanlig bil.
Dessuten - å bruke GPS til styring av lyd blir upålitelig. Signalet kan forsvinne.
Lyd bør følge hastighet/akselerasjon for å virke mest naturlig.
En bil med pådrag (ICE) bråker jo mer.

Jeg tenkte mest på at det er plagsomt for meg som er inni bilen. Og unødvendig å varsle fotgjengere på motorvei vil jeg tro...

Elbil fundamentalist

Det er mange bensinbiler som er omtrent lydløse i lave hastigheter. Byrde også gjelde fossilbiler, men jeg anser dette med kunstig lyd som en motarbeidelse av elbiler.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

cra

Sitat fra: OhmPaPa på tirsdag 06. august 2019, klokken 15:51
Hvorfor har ikke Norge noen folk som represenerer oss og våre interesser i EU? Så kunne vi ha fått samarbeidet om f.eks. trafikkregler til å gå bedre?

Fordi vi bare er støttemedlem, og dermed EU sin lille b**ch. Vi betaler kontingenten, og logrer og hopper for den minste kommando. Men stemmerett har vi ikke. Skulle ønske noen av politikerne hadde mot nok til å be EU ta seg en bolle når det kommer til en del slike ting.

Sitat fra: Elbil fundamentalist på tirsdag 06. august 2019, klokken 17:01
Det er mange bensinbiler som er omtrent lydløse i lave hastigheter. Byrde også gjelde fossilbiler, men jeg anser dette med kunstig lyd som en motarbeidelse av elbiler.

Det kan vanskelig oppfattes som noe annet, ja. Satt med åpent vindu på hjemmekontoret i dag, og trudde fruen kom hjem med Leafen. Hørte lyden av dekk i lav hastighet som bremset ned og stoppet. Kikka ut, men det var hjemmehjelpa til naboen som stoppa fossilbilen sin, gitt. Kun dekkstøy å høre.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

OhmPaPa

Sitat fra: Elbil fundamentalist på tirsdag 06. august 2019, klokken 17:01
Det er mange bensinbiler som er omtrent lydløse i lave hastigheter. Byrde også gjelde fossilbiler, men jeg anser dette med kunstig lyd som en motarbeidelse av elbiler.

Ja min gamle fossil hadde V-motor og var lydløs i slike hastigheter. Hvis ikke A/C-vifta slo inn da. Men trenger vel ikke legge ut lyd her av den.

VW har jo en helt ny Buzz-serie på gang. Hva slags lyd skal de lage tro? Bzzzzzz?  :D

sjokomelk

Sitat fra: Rollep på tirsdag 06. august 2019, klokken 15:48
Vi bør nok ikke forvente noe fornuftig fra tullingene i EU. De har jo i sin visdom sørget for at de fleste nye biler kjører rundt uten automatisk baklys ;)
Lovendringene førte egentlig til noe helt motsatt - At alle nye biler nå kjører rundt med lys på foran selv på dagtid i hele EU/Europa. Mot at de ikke kjørte med lys på dagtid tidligere i det heletatt.

Reglene om automagiske kjørelys var en spesiell nordisk greie. Og personlig mener jeg det er lettere å se forskjellen på 0 og 21W med lys når noen bremser enn forskjellen fra 5 til 21W.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

geear

Skjønner ikke maset om baklys i det hele tatt. Det er kun i dagslys de er mørke, og klarer man ikke se en bil fordi baklysene ikke er på, så kan en begynne å lure om en har noe på veien å gjøre. Bremser bilen foran så kommer det nok av lys.

Oddaa

Sitat fra: gr på tirsdag 06. august 2019, klokken 21:39
Skjønner ikke maset om baklys i det hele tatt. Det er kun i dagslys de er mørke, og klarer man ikke se en bil fordi baklysene ikke er på, så kan en begynne å lure om en har noe på veien å gjøre. Bremser bilen foran så kommer det nok av lys.
Alt for mange setter lysbryteren i feil stilling og kjører rundt uten baklys også i mørket.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Burger

Morsomme med zoe videoen er at jeg hørte dekkstøy over lyden.

Off topic, eu er ikke bare ille, selv om det er veldig populistisk og menneskelig å mislike «de andre». Erstatt eu med «idiotiske søringan» og «tomsat oslobyråkrater». Det jeg liker spesielt eu påvirker meg på er makspris på roaming i eu, gdpr, retten til å ta service på tredjepartsversted uten at garanti faller bort og bilmerke må selge spesielt utstyr/opplæring dersom krav til garanti, markedsregulering (amerikanske og asiatiske selskaper er litt harniske over at de må følge samme regler), kontroll på mat og varer som kommer inn som Norge ikke har en sjans til å sjekke alene. Det er også ting som jobbes med som ikke er så bra, slik som at selskaper utnytter skattereglene i sveits og irland. Irland klarte england å kverke selv dog.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

cra

Sitat fra: gr på tirsdag 06. august 2019, klokken 21:39
Skjønner ikke maset om baklys i det hele tatt. Det er kun i dagslys de er mørke, og klarer man ikke se en bil fordi baklysene ikke er på, så kan en begynne å lure om en har noe på veien å gjøre. Bremser bilen foran så kommer det nok av lys.

Det argumentet kan brukes om frontlysene også. Faktisk burde det sånn sett være omvendt; møtende biler befinner seg jo tross alt i annet kjørefelt.

For de av oss som ikke bare kjører i godt opplyste bygater, men av og til befinner oss på svingete landevei med tett skog på alle kanter, og lys og skygge om hverandre så er det faktisk mye lettere å se biler som har baklysa på. Alle biler har nå separate bremselys som kommer på i tillegg til "forsterket baklys", så det burde ikke være noe problem å skille biler som bremser fra dem som ikke gjør det. Ja, jeg vet at jeg bruker ditt eget argument.

Du må gjerne glede deg over 20/20 syn og mene at alle andre bør levere inn førerkortet, men det kommer en dag.....
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

OhmPaPa

Sitat fra: Burger på onsdag 07. august 2019, klokken 01:27Det jeg liker spesielt eu påvirker meg på er makspris på roaming i eu, gdpr, retten til å ta service på tredjepartsversted uten at garanti faller bort og bilmerke må selge spesielt utstyr/opplæring dersom krav til garanti, markedsregulering (amerikanske og asiatiske selskaper er litt harniske over at de må følge samme regler), kontroll på mat og varer som kommer inn som Norge ikke har en sjans til å sjekke alene.

Ja hvordan kan man få disse smarte typene i EU til å se på tulleregler for lyd og selvkjøring f.eks. med nye øyne? Må man være medlem? Kan folk i Nederland hjelpe?

geear

Sitat fra: cra på onsdag 07. august 2019, klokken 09:31
Det argumentet kan brukes om frontlysene også. Faktisk burde det sånn sett være omvendt; møtende biler befinner seg jo tross alt i annet kjørefelt.
Det er ikke det samme i det hele tatt. Det finnes veier her til lands uten midtstripe og det å møte en bil er noe helt annet enn å kjøre i samme retning som en bil, og det samme gjelder også når man skal svinge utpå en vei, det er ikke bakenden man ser etter, og man blir heller ikke påkjørt av bakenden på en bil...

cra

Vel, det er da greit å se bakenden på bilen som akkurat har svinga innpå vegen og har drøye 50km/t lavere fart en deg. Men heldig du da, som aldri opplever slikt. Få på baklys også på dagtid; det er lettere å se deg da. Ferdig snakka.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Rollep

Sitat fra: cra på onsdag 07. august 2019, klokken 12:19
Vel, det er da greit å se bakenden på bilen som akkurat har svinga innpå vegen og har drøye 50km/t lavere fart en deg. Men heldig du da, som aldri opplever slikt. Få på baklys også på dagtid; det er lettere å se deg da. Ferdig snakka.
:+1:
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA