Skrevet av Emne: Lading på gammelt anlegg - beste løsning?  (Lest 1913 ganger)

jkirkebo

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 13575
    • Vis profil
    • Ladespesialisten
Sv: Lading på gammelt anlegg - beste løsning?
« Svar #15 på: onsdag 07. august 2019, klokken 16:22 »
Jeg fikk et interessant tilbud/forslag nå:

"Foreslår å montere en ladestasjon Mode 3 med type 2 uttak. Disse har innebygget jordfeilvern og det er derfor kun behov for en sikring i sikringsskapet. Når huset skal rives er det bare å demontere laderen og montere den i det nye huset. Vi kan tilby levering og montering av lader 16A/3,7kW, komplett med overspenningsvern, 20A sikring og 10 meter kabling for kr 18.000,- inkl mva. Denne laderen kan også justeres opp til maks 32A/7,4kW hvis du får kapasitet til det i det nye huset."

Dette er kanskje den beste løsningen? Brukbar pris?

Litt smådyrt. En Ecolite ELT332DA koster 7250,- og har både DC-filter og jordfeilbryter integrert. Støtter også 3-fase, opp til 32A. Det burde være mulig å få montert en slik til godt under 10.000,- vil jeg tro.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Trine2

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 76
    • Vis profil
Sv: Lading på gammelt anlegg - beste løsning?
« Svar #16 på: onsdag 07. august 2019, klokken 20:27 »
Vi har ladet to biler på et slikt sikringsskap, 10A.

Annenhver natt lades hver vår bil. Det er bare lamper og småtteri ellers på denne kursen, og må det støvsuges eller annet som trekker strøm, så må man rett å slett nappe ut bilen.

Dette holder til vår kjøring, men skal vi på langtur en sjelden gang tar vi top up på hurtiglading.
Kjører vanligvis aldri mer enn 5-6 mil om dagen hver for oss.

Trine2

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 76
    • Vis profil
Sv: Lading på gammelt anlegg - beste løsning?
« Svar #17 på: onsdag 07. august 2019, klokken 20:36 »
En annen løsning vi har snakket om er å ha timer på varmtvannskursen slik at denne kun varmes når vi ikke er hjemme. Men løsningen nevnt over fungerer for oss.

KjellG

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1157
    • Vis profil
Sv: Lading på gammelt anlegg - beste løsning?
« Svar #18 på: onsdag 07. august 2019, klokken 20:55 »
Legg merke til at graving av 50 m kabel ikke er tatt med i det tilbudet.

kraamodt

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 11
    • Vis profil
Sv: Lading på gammelt anlegg - beste løsning?
« Svar #19 på: torsdag 08. august 2019, klokken 12:19 »
De bruker Salto/Defa eRange. Jeg ser de er dyrere enn mange andre, men de er kanskje verdt det?

Jeg har blitt anbefalt Easee av en jeg kjenner som også har elbil. Skal undersøke det nærmere. Noen erfaringer der?

"Pakkepriser (inkludert installasjon):
3,6 kW kr 14.995 inkl mva
7,2 kW kr 15.490 inkl mva
11 kW* kr 15.995 inkl mva
22 kW* kr 16.995 inkl mva
*krever 3-fase 400V i el-skapet

Forbehold pakkepriser:
15m kabel på vegg, 50km kjøring, forutsetter plass i el-skap
Ved manglende overspenningsvern vi dette legges til (NEK-400 2018), dette koster ca kr 2000 inkl mva."

fredag

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1894
    • Vis profil
Sv: Lading på gammelt anlegg - beste løsning?
« Svar #20 på: torsdag 08. august 2019, klokken 15:33 »
Vi har ladet to biler på et slikt sikringsskap, 10A.

Annenhver natt lades hver vår bil. Det er bare lamper og småtteri ellers på denne kursen, og må det støvsuges eller annet som trekker strøm, så må man rett å slett nappe ut bilen.

Dette holder til vår kjøring, men skal vi på langtur en sjelden gang tar vi top up på hurtiglading.
Kjører vanligvis aldri mer enn 5-6 mil om dagen hver for oss.

Man bør ikke ha sikringsskap med skrusikringer.

Det kan selvfølgelig gå bra, litt på samme måten som det kan gå bra å kjøre bil uten airbag, med nedslitte dekk og dårlige bremser.

Tenk litt sikkerhet i hjemmet ditt, og oppgrader elanlegget hvis du har så gammelt elanlegg at du fremdeles har skrusikringer.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Vidar_S

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 94
    • Vis profil
Sv: Lading på gammelt anlegg - beste løsning?
« Svar #21 på: torsdag 08. august 2019, klokken 17:29 »
De bruker Salto/Defa eRange. Jeg ser de er dyrere enn mange andre, men de er kanskje verdt det?

Jeg har blitt anbefalt Easee av en jeg kjenner som også har elbil. Skal undersøke det nærmere. Noen erfaringer der?

"Pakkepriser (inkludert installasjon):
3,6 kW kr 14.995 inkl mva
7,2 kW kr 15.490 inkl mva
11 kW* kr 15.995 inkl mva
22 kW* kr 16.995 inkl mva
*krever 3-fase 400V i el-skapet

Forbehold pakkepriser:
15m kabel på vegg, 50km kjøring, forutsetter plass i el-skap
Ved manglende overspenningsvern vi dette legges til (NEK-400 2018), dette koster ca kr 2000 inkl mva."

Jeg får en Easee installert i morgen så har ingen erfaring i bruk, men de pakkeprisene er ikke spesielt gunstige. Om du registrerer deg som Tibber strømkunde (uten bindingstid) får du umiddelbart 1000 kr i rabatt på kjøp av ladestasjonen via dem. Lar du deg verve til Tibber (https://elbilforum.no/index.php?topic=42733.30) får du ytterligere kr 500,- i rabatt.

Og så kan du ta kontakt med elektrikere selv og få en separat installasjonspris. Om ikke de tar helt hinsides høye timepriser vil du fort kunne komme noen tusenlapper rimeligere ut.

Ingeniøren

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2464
    • Vis profil
Sv: Lading på gammelt anlegg - beste løsning?
« Svar #22 på: fredag 09. august 2019, klokken 08:14 »
Vi har ladet to biler på et slikt sikringsskap, 10A.

Annenhver natt lades hver vår bil. Det er bare lamper og småtteri ellers på denne kursen, og må det støvsuges eller annet som trekker strøm, så må man rett å slett nappe ut bilen.

Dette holder til vår kjøring, men skal vi på langtur en sjelden gang tar vi top up på hurtiglading.
Kjører vanligvis aldri mer enn 5-6 mil om dagen hver for oss.

Man bør ikke ha sikringsskap med skrusikringer.

Det kan selvfølgelig gå bra, litt på samme måten som det kan gå bra å kjøre bil uten airbag, med nedslitte dekk og dårlige bremser.

Tenk litt sikkerhet i hjemmet ditt, og oppgrader elanlegget hvis du har så gammelt elanlegg at du fremdeles har skrusikringer.

Nå må ikke dette med sikkerhet relatert til lading av elbil ta helt av. En elbil ladet på 10 A trekker ikke mer enn en vifteovn. Man bør kunne lade på en sjekket schuko en periode til nytt hus er på plass. Det finne tross alt på 10 tusener av slik skap i Norge uten at myndigheten pålegger å skifte disse.

En ladeboks som trekker 16A belaster skapet mer en en skikkelig schuko, så ville gått for det siste til nytt hus er på plass.
« Siste redigering: fredag 09. august 2019, klokken 09:49 av Ingeniøren »
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Rav4_EV

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1822
    • Vis profil
Sv: Lading på gammelt anlegg - beste løsning?
« Svar #23 på: onsdag 14. august 2019, klokken 21:16 »
Mye synsing her "Ingeniøren".
Et el.anlegg i en bygning som skal rives er neppe av høy kvalitet lenger.
Man kan ikke anbefale noen lading her uten at en elektriker har gjort en vurdering av det.
Jobber hos Euromatic AS   Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     16' Leaf Accenta 30kWh batteri
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Ingeniøren

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2464
    • Vis profil
Sv: Lading på gammelt anlegg - beste løsning?
« Svar #24 på: torsdag 15. august 2019, klokken 06:59 »
Mye synsing her "Ingeniøren".
Et el.anlegg i en bygning som skal rives er neppe av høy kvalitet lenger.
Man kan ikke anbefale noen lading her uten at en elektriker har gjort en vurdering av det.

Jeg skrev på en "sjekket schuko". Klart det ikke er optimalt men på jobb har vi rundt 30-40 schuko i parkeringshus. De har vært i drift i 5-6 år og er i bruk hele tiden. Har blitt byttet en og annen men har slik jeg forstår gjort jobben og vel så det. Her snakker vi om noe midlertidig for å "overleve" til nytt er på plass. 10 A er forsatt ikke mer enn det varmtvannbeholder eller en kraftig vifteovn trekker - 2300W
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

elbil-1

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 577
    • Vis profil
Sv: Lading på gammelt anlegg - beste løsning?
« Svar #25 på: torsdag 15. august 2019, klokken 12:25 »
Bruk eventuelt noen hundrelapper på å bytte stikkontakten til blå kontakt.

Elektrikeren kan samtidig se om anlegget er "råttent" - men sannsynligvis vil det være mer enn godt nok, om man holder øye med stikk og sikring og sjekker varmgang etc.


Cral

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 434
    • Vis profil
Sv: Lading på gammelt anlegg - beste løsning?
« Svar #26 på: lørdag 17. august 2019, klokken 20:47 »
Jeg skrev på en "sjekket schuko". Klart det ikke er optimalt men på jobb har vi rundt 30-40 schuko i parkeringshus. De har vært i drift i 5-6 år og er i bruk hele tiden. Har blitt byttet en og annen men har slik jeg forstår gjort jobben og vel så det. Her snakker vi om noe midlertidig for å "overleve" til nytt er på plass. 10 A er forsatt ikke mer enn det varmtvannbeholder eller en kraftig vifteovn trekker - 2300W

Svært få varmtvannsberedere som står på i timesvis, finnes noen ovner i gamle trekkfulle hus, men... En annen ting er at hverken varmtvannsberederen eller vifteovnen pleier å bli trukket ut hver dag. Og i alle fall ikke rett etter at den har stått og dratt 10A i flere timer.
~Cral

2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro

KjellG

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1157
    • Vis profil
Sv: Lading på gammelt anlegg - beste løsning?
« Svar #27 på: lørdag 17. august 2019, klokken 22:09 »
Trukket ut støpselet til kaffetrakteren flere ganger om dagen i årevis, hva er problemet? En kontakt som blir brukt, korroderer ikke.

Rav4_EV

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1822
    • Vis profil
Sv: Lading på gammelt anlegg - beste løsning?
« Svar #28 på: søndag 18. august 2019, klokken 08:34 »
Blir litt lei av at noen skal dra frem brødristerkontakten igjen. Den er erklært død til bruk for elbillading av DSB, elbilforeningen m.fler.
Fullstendig tullete å gi råd om å benytte slikt.
Jobber hos Euromatic AS   Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     16' Leaf Accenta 30kWh batteri
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

turfsurf

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 5167
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: Lading på gammelt anlegg - beste løsning?
« Svar #29 på: søndag 18. august 2019, klokken 09:06 »
Det rimeligste og relativt sikreste her er å bytte ut schuko med blå stikk. Alternativt henge på en ladestasjon med innebygd b-vern.

Uansett bør man lade med lavt strømtrekk. Og så trenger man jo ikke å plugge ut laderen hver dag.
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Perl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Perl White S 85 2013 (Beta)