Audi lanserer billigere variant av e-tron

Startet av Jon65, tor 01. aug 2019, kl. 11:46

« forrige - neste »

Fossilbil

Sitat fra: Brisken på man 02. sep 2019, kl. 10:30
Snakket med audi-handler nå og fikk leasing-tilbud på en advanced business, med vinterdekk og service.
Totalkost over 3år 274K

Blir i tilfelle vår förste elbil;
Hva tror panelet, kan en med sikkerhet si at en klarer Stavnger-Kristiansand (25mil) på en ladning sommerstid? Hvis ikke hva er man enig om er sikkert på sommaren, 20mil?

Vil dette virkelig lønne seg?  Det tilsvarer et verditap på ca 300 000 over 3 år?
Jeg vurderer kjøp, men tviler sterkt på at den faller så mye i verdi på 3 år?

Ang rekkevidde så er planen vår Stavanger-Mandal og Stavanger -Bergen, og det tror jeg vil gå fint både sommer som vinter(?)

stsviggum

Korleis kan totalkostnad på 274k over 3 år tilsvare eit verditap på ca 300 000? Det er jo berre tull. Opererer du med negativ rente då, eller?

Brisken

Takk for svar, höres ikke usannsynlig ut med 25mil da.
Gjennomsnittshastighet til Kristiansand fra Stavanger er ikke mye over 60kmh.
Bra tips med mindre felger, pleier å hjelpe på støy og vel.

Ad verditap er det umulig å si, men 274 er ikke 300 og du må hvertfall regne med minst 10K per år i rentekostnad hvis du kjöper uansett om det er lån eller kontant betalt. (2% höyrentekonto på 560K).

Da er vi nede i cirka 250K i verditap over 3år sammenliknet med kjöp

stsviggum

Er vel ingen som gir billån til 2% rente (viss ikkje det er subsidiert rente, då). Eg tenker reknestykket ser omtrent slik ut:

Rentekostnad over 3 år: 67 000 (4% rente)
Servicekostnad: over 3 år: 15 000
Vinterdekk: 10 000
Verditap: 182 000
Sum: 274 000

Det gir eit estimert verditap på ca 10% per år i 3 år. Det må vere veldig bra.

Crown

I følge facebookgruppen skal det komme kampanje på e-tron 50 med 1,99% rente over tre år, samt inkludert serviceavtale over tre år.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

stsviggum

Sitat fra: Crown på man 02. sep 2019, kl. 11:26
I følge facebookgruppen skal det komme kampanje på e-tron 50 med 1,99% rente over tre år, samt inkludert serviceavtale over tre år.

Ja, det er veldig bra! Men når ein skal samanlikne eit leasingtilbud med kjøp, så må ein samanlikne med ei rente som det er mulig å få på billån. Og det ligg på ca 4-6%.

Øyvind.h

Mye bedre å ta kampanjerenten på 2%, eller bake inn i boliglån til 2-2,5% enn å begynne å ta billån med veldig høy rente.
Privatleasing har jeg testet en gang. Men når jeg så forskjell på nominell og effektiv rente, ulempene ved tilbakelevering, moms på årsavgift og nå for elbiler risiko for økning i kost pga innføring av mva har jeg lagt leasing fra meg.

Kun for bensin/dieselbil med høy risiko for ekstremt verditap/usalgbart objekt ville jeg vurdert leasing nå tror jeg.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Brisken

Hva mener du med risk for innföring av mva?
Mva på årsavgiften blir vel ikke rare greiene for en elbil trodde jeg

Fossilbil

Sitat fra: stsviggum på man 02. sep 2019, kl. 11:08
Korleis kan totalkostnad på 274k over 3 år tilsvare eit verditap på ca 300 000? Det er jo berre tull. Opererer du med negativ rente då, eller?

renten over 3 år er ca 19000,-

Leasing er jo til for at noen skal tjene penger, og det er neppe den som leaser(!)

Tin

Da var kontrakt signert. Bra deal. 570k for en greit utstyrt bil :)

Jon65

Sitat fra: Fossilbil på man 02. sep 2019, kl. 12:06

Leasing er jo til for at noen skal tjene penger, og det er neppe den som leaser(!)

Leasing er vel litt som fastrentelån. Man betaler sannsynligvis litt ekstra men har et fast beløp å forholde seg til og unngår overraskelser hvis markedet endrer seg. (Og på samme måte som fastrente kan det koste penger å komme seg ut igjen før avtalen har utløpt). Men helt enig i at noen tjener penger på det og at det nok ikke er den som leaser.

Fossilbil

Sitat fra: Tin på man 02. sep 2019, kl. 12:59
Da var kontrakt signert. Bra deal. 570k for en greit utstyrt bil :)
Ble det da en Business utgave?

Hva la du til ekstra for å oppnå 570k?, fikk du også vinterdekk og serviceavtale som nevnt inkludert?

Venter selv på svar fra selger, da prisen i tilbudet ikke stemte med min utregning, og serviceavtale var heller ikke nevnt... >:(

stsviggum

Det er faktisk mulig at leasing er billigare enn å kjøpe bil.

Årsaken til at leasing kan komme rimeriligere ut ligg i momsreglane. Når du leaser betaler du riktignok moms på leiga, og moms på renter, men fordi leasingselskapet ikkje betaler moms på bilen, nyter du godt av denne lille gevinsten.

Før nokon kastar seg over tastaturet så er eg fullt klar over at elbilar er fritatt for mva. Derfor er det ikkje noko fordel med leasing når det gjeld elbilar. I tillegg er det ein risiko for at mva blir innført på elbilar i leasingperioden, og då vil månadsleiga bli høgare.

Dette er nok årsaken til at leasing er meir populært på fossilbilar enn på elbilar.

daktari

Sitat fra: Jon65 på man 02. sep 2019, kl. 13:13
Sitat fra: Fossilbil på man 02. sep 2019, kl. 12:06

Leasing er vel litt som fastrentelån. Man betaler sannsynligvis litt ekstra men har et fast beløp å forholde seg til og unngår overraskelser hvis markedet endrer seg. (Og på samme måte som fastrente kan det koste penger å komme seg ut igjen før avtalen har utløpt). Men helt enig i at noen tjener penger på det og at det nok ikke er den som leaser.
Det er ikke nødvendigvis fast rente, på en leasingbil jeg hadde steg renten (og månedsbeløpet) 2 ganger i perioden. Det som er (delvis fast) er verditapet, altså hvis bilen har forventet standard ved innlevering, såkalt "normal slitasje". Der kan man jo få seg noen overraskelser, de tåler jo veldig lite slitasje selv om bilen er brukt 1000 timer...
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA