Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Audi lanserer billigere variant av e-tron

Startet av Jon65, torsdag 01. august 2019, klokken 11:46

« forrige - neste »

Kires

Noen som har noen tanker om når vi får vite netto batteri str?
2024 VW ID.3
2022 VW ID.4 GTX

Trond.m

Sitat fra: Kires på lørdag 31. august 2019, klokken 20:40
Noen som har noen tanker om når vi får vite netto batteri str?
Har sett 63 kwh usable på nettet, men de må jo komme ned offisiell informasjon. Det virker som om Møller er litt tidlig ute. Tipper grunnen er at de vil plukke kunder fra Mercedes sin reservasjonsliste før de skriver kontrakter. Å selge biler uten å oppgi netto batterikapasitet og offisiell rekkevidde er litt på kanten, men de skal ha ros for å forhandle en uventet god innstegspris.

tromsø

Hva er best kjøp: en e-tron 50 eller en Vision iv?
Hvis man ser bort fra leveringstiden (sein 2020 på vision og < enn et halvt år på e-tron 50 gjetter jeg)

Vision er jo bygget på MEB plattformen og en "ekte" elbil, det er ikke e-tron
Vision vil ha en rekkevidde på 450km gjetter jeg (inntil 500 i følge skoda...), e-tron 50 rundt 310km
Vision er mindre men vil sannsynligvis ha god plassutnyttelse sammenlignet med e-tron
En strippet e-tron vil koste 500 kNOK og en strippet vision med 4x4 vil koste 475kNOK?

Jeg er helt enkelt usikker på hvis jeg skal bestille e-tron 50 på mandag eller ikke, trenger hjelp!
Kjører nå Leaf 24kWh og har fått to barn, trenger en oppgradering :)
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Trond.m

#213
Det er vanskelig å vite hva som er best av en bil som finnes og som har kjent pris og spesifikasjon med noe som kommer en gang i framtiden. Men jeg forstår usikkerheten. Uansett hva du kjøper i dag vil du oppleve at det kommer noe nytt og bedre. Det viktigst er at du vurderer hvor manga ganger i året 25 mil rekkevidde (20 om vinteren) skaper problemer og hvor store de er.
Faktisk vil et batteri som er større enn du trenger være mer til ulempe, fordi det betyr at du frakter et par hundre kilo rundt hver eneste dag.
Det er også usikkerhet i forhold til pris på bilene. Norske kroner er rekordsvak, men DNB sin prognose er at Euro skal opp mot 10,20 mot slutten av året. I lys av til det, og muligheten for innfasing av avgifter tror jeg etron-50 kan være et bra kjøp. Verditapet på den vil nok være lavere enn e-tron 55, men det vil ikke bli noen billig bil å eie. Faciten har vi dessverre ikke før om noen år  :-[

tromsø

Sitat fra: TM på lørdag 31. august 2019, klokken 22:14
Det er vanskelig å vite hva som er best av en bil som finnes og som har kjent pris og spesifikasjon med noe som kommer en gang i framtiden. Men jeg forstår usikkerheten. Uansett hva du kjøper i dag vil du oppleve at det kommer noe nytt og bedre. Det viktigst er at du vurderer hvor manga ganger i året 25 mil rekkevidde (20 om vinteren) skaper problemer og hvor store de er.
Faktisk vil et batteri som er større enn du trenger være mer til ulempe, fordi det betyr at du frakter et par hundre kilo rundt hver eneste dag.
Det er også usikkerhet i forhold til pris på bilene. Norske kroner er rekordsvak, men DNB sin prognose er at Euro skal opp mot 10,20 mot slutten av året. I lys av til det, og muligheten for innfasing av avgifter tror jeg etron-50 kan være et bra kjøp. Verditapet på den vil nok være lavere enn e-tron 55, men det vil ikke bli noen billig bil å eie. Faciten har vi dessverre ikke før om noen år  :-[

Takk for kommentaren. Ja, det er vanskelig å konkludere hvis e-tron 50 er et bra kjøp eller ikke. Vi vil klare oss fint med rekkevidden på bilen hele året unntatt kanskje turen fra Tromsø til Oslo, en gang i året. Men egentlig med 120kW lading (når Ionity vel kommer nor fra Trondheim...) bør det gå helt fint.

Innføring av avgifter er avgjørende, tror selv ikke det blir noe avgifter innen 2021 men hvem vet?
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Trond.m

Med årlig Tromsø tur hadde jeg nok ikke kjøpt e-tron 50. Selv med Ionity lading i Trondheim er det en lang tur igjen med 50 kw ladere. Det er vel uansett diesel som egner seg best til den turen  ;)

tromsø

#216
Sitat fra: TM på lørdag 31. august 2019, klokken 22:44
Med årlig Tromsø tur hadde jeg nok ikke kjøpt e-tron 50. Selv med Ionity lading i Trondheim er det en lang tur igjen med 50 kw ladere. Det er vel uansett diesel som egner seg best til den turen  ;)

Aldri mer fossilbil! Kanskje må vente på Nord-Norge banen... ;).
Nja, med to barn kjører man ikke 170 mil på en dag uansett, vi har normalt 2 overnattinger på veien.

Så når blir det innført avgifter på elbiler, kritiskt for meg i forhold til kjøp av e-tron på mandag eller ikke men ingen vet vel?
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

daktari

Kjører du Tromsø-Oslo t/R med 24 kWh Leaf så blir e-tron 50 en massiv forbedring, både på rekkevidde men også komfort og ladefart!

Jeg tror derimot ay Vision iV blir endel enklere bil samme med id Crozz og Q4. E-tron 55 har en ganske gedigen følelse som disse neppe får. Regn med at Vision får samme dashbord som id.3
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Kires

Sitat fra: TM på lørdag 31. august 2019, klokken 20:53
Sitat fra: Kires på lørdag 31. august 2019, klokken 20:40
Noen som har noen tanker om når vi får vite netto batteri str?
Har sett 63 kwh usable på nettet, men de må jo komme ned offisiell informasjon. Det virker som om Møller er litt tidlig ute. Tipper grunnen er at de vil plukke kunder fra Mercedes sin reservasjonsliste før de skriver kontrakter. Å selge biler uten å oppgi netto batterikapasitet og offisiell rekkevidde er litt på kanten, men de skal ha ros for å forhandle en uventet god innstegspris.

Ja prisen er veldig god, derfor det frister litt å bestille en. Men litt vanskelig når jeg ikke vet rekkevidde eller nett batteri str.
2024 VW ID.3
2022 VW ID.4 GTX

Trond.m

#219
Ja, eksakt informasjon burde vært oppgitt. Det står en del informasjon her. Spørsmålet er hvor de får data fra, men ren gjetting kan de vel ikke være ?

https://ev-database.org/car/1209/Audi-e-tron-50-quattro

Det bør være mulig å få inn en opsjon i kontrakten om at det er mulig å trekke seg når offisiell informasjon om rekkevidde og nette batterikapasitet foreligger. Tror uansett ikke det vil være problemer med å gå ut av kontrakten uten kostnad dersom rekkevidden basert på WLTP blandet kjøring er mindre enn 310 km (noe mindre enn det kan ikke anses som «godt over 300».

JorEl

#220
Ser det blir oppgitt REAL RANGE på 275km. Det kan kanskje tolkes som godt under 300km?

MERK; Det er blitt tatt forbehold i linken;

"This electric vehicle is not available yet
Specifications with an * are estimates."
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Trond.m

Sitat fra: JorEl på søndag 01. september 2019, klokken 09:13
Ser det blir oppgitt REAL RANGE på 275km. Det kan kanskje tolkes som godt under 300km?

MERK; Det er blitt tatt forbehold i linken;

"This electric vehicle is not available yet
Specifications with an * are estimates."
Real range på 27,5 er jo ikke det samme som WLTP blandet kjøring. Hvis Real Range blir 27,5, så bør vi nok være fornøyd.

Orbit

"Combined mild weather" oppgis til 310 km for 50-modellen på den siden, mot 405 for 55-modellen. Det siste passer bra med WLTP (dersom de har fått tak i riktige data). På forbruk under samme forhold oppgis 20,3 (50) og 20,6 (55)  kWh/100km. Så ingen stor endring der (som jeg heller ikke forventet for min del......)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

JorEl

Sitat fra: Orbit på søndag 01. september 2019, klokken 09:28
"Combined mild weather" oppgis til 310 km for 50-modellen på den siden, mot 405 for 55-modellen. Det siste passer bra med WLTP (dersom de har fått tak i riktige data). På forbruk under samme forhold oppgis 20,3 (50) og 20,6 (55)  kWh/100km. Så ingen stor endring der (som jeg heller ikke forventet for min del......)
Highway - Cold Weather *   200 km...............er dette som forventet?
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Rosstopher

Sitat fra: tromsø på lørdag 31. august 2019, klokken 22:53
Aldri mer fossilbil! Kanskje må vente på Nord-Norge banen... ;).
Nja, med to barn kjører man ikke 170 mil på en dag uansett, vi har normalt 2 overnattinger på veien.

Jeg skulle til å svare at på langtur er det jo bare frem til første ladestopp at man sparer noe på å ha større batteri. Men hvis du bruker tre dager på turen, er det jo tre ganger i løpet av turen man sparer tid på å ha større batteri. Hvis det er Ionity-ladere på strekningen hadde jeg ikke nølt med å ta en slik tur, men hvis man er avhengig av 50 kW lading, vil det jo ta betydelig lengre tid.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA