Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Om noen timer er det slutt på bompengefritt Rogaland for elbilister

Startet av geear, onsdag 31. juli 2019, klokken 15:29

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: odahle på onsdag 19. februar 2020, klokken 10:16
Jeg vil sikkert bli lynsjet i denne tråden med sånne meninger, men heldigvis tenker flere som meg -
Håper da virkelig at du ikke blir lynsjet, da du har flere gode argumenter.
Ulempen med bompenger er at en forholdsvis stor andel går til administrasjon og drift av bomannlegget og derfor ikke kommer fellesskapet til gode.

zbk

Har heller ikke store problemer med bompengene i seg selv, men liker ikke bomringene som ikke er koblet til bestemte prosjekter. Største problemet jeg har med innføringen av elbil-bompenger i Stavanger er den bestemte følelsen av at det kun har skjedd fordi Winglerak mfl. fikk kalde føtter med tanke på neste valg og at det er gjort for å spare fossilbilene for utgifter.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Amoss

Sitat fra: zbk på onsdag 19. februar 2020, klokken 12:38
Har heller ikke store problemer med bompengene i seg selv, men liker ikke bomringene som ikke er koblet til bestemte prosjekter. Største problemet jeg har med innføringen av elbil-bompenger i Stavanger er den bestemte følelsen av at det kun har skjedd fordi Winglerak mfl. fikk kalde føtter med tanke på neste valg og at det er gjort for å spare fossilbilene for utgifter.

Artig, du har her en motsatt vinkling enn meg ;)

Offentlige veier er offentlig infrastruktur og skal betales over skattesedelen - altså etter evne ikke etter bruk.
At man i enkelte høyt belastede områder vil ha en bomring for å begrense forurensing har jeg derimot en forståelse for (men det fordrer altså att null-utslipp = null bompenger). Om de vil redusere trafikken - også null-utslipp - i samme område fikses det lett med gode rimelige pendlerparkeringsplasser utenfor, og god og rimelig kollektivtrafikk derfra og inn - og innen området der man vil redusere trafikken.
Model S 85D

zbk

Utfra det synspunktet antar jeg du mener at alle ferjer i Norge bør være gratis (siden de er en del av veinettet for mange)? Med det som utgangspunkt kan jeg være tilbøyelig til å være enig med deg. I utgangspunktet ser jeg på prosjektbaserte bompenger på lik linje med ferjebilletter og da gir det i det minste litt mening.

Hvis bompengeringene i byene var satt opp (troverdig) spesifikt for å redusere forurensing i enkelte områder, helt greit. Nå er de satt opp for å ta inn avgifter som man ikke føler man ser resultatet av og nå har det tydeligvis nådd et nivå der det kan få praktisk betydning i et valg.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

cra

Sitat fra: zbk på torsdag 20. februar 2020, klokken 07:45
Utfra det synspunktet antar jeg du mener at alle ferjer i Norge bør være gratis

Ferger burde uten tvil være gratis ja. Det er ille nok med slike bomveger som koster skjorta (vesentlig dyrere enn disse bomringene rundt byene), men i tillegg er vegen åpen bare noen få minutter i timen, og det er alltid kolonnekjøring.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Rollep

Sitat fra: odahle på onsdag 19. februar 2020, klokken 10:16
Jeg syns personlig det egentlig er ganske fint å kunne bidra litt til felleskapet, samtidig som jeg liker å tro at jeg gjør miljøbevisste valg. Bompenger gjør at jeg tar vurderingen på om jeg tar elbilen eller sykkelen, og jeg tror bompenger på elbiler gjør at vi unngår økningen av folk som kjører bare fordi det er gratis.

Selv bidrar jeg allerede plenty til fellesskapet, det kalles inntektsskatt, formuesskatt, moms + gud vet hvor mange forskjellige avgifter.

Men hvis det i tillegg absolutt må kreves inn skatt til noe som kaller seg ByMILJØpakken så ser jeg overhode ikke logikken i å erstatte rushtidsavgiften med bompenger fra elbilene. Det rimer ikke i det hele tatt.

Amoss

Sitat fra: zbk på torsdag 20. februar 2020, klokken 07:45
Utfra det synspunktet antar jeg du mener at alle ferjer i Norge bør være gratis (siden de er en del av veinettet for mange)?

Nei, mener ikke det. Ferger er mye dyrere å drifte enn en normal veistrekning, noe som forsvarer brukerbetaling her. Men de bør i det minste bil godt subsidiert over skatteseddelen. Noe de også blir. Akkurat nivået på brukerbetalingen vs. subsidiene blir en annen og lengre debatt.

Sitat fra: zbk på torsdag 20. februar 2020, klokken 07:45
Hvis bompengeringene i byene var satt opp (troverdig) spesifikt for å redusere forurensing i enkelte områder, helt greit. Nå er de satt opp for å ta inn avgifter som man ikke føler man ser resultatet av og nå har det tydeligvis nådd et nivå der det kan få praktisk betydning i et valg.

Dette er jeg enig med deg i ja.
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA