Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Levering av biler bestilt juli?

Startet av sanaru, onsdag 31. juli 2019, klokken 12:15

« forrige - neste »

MulderXF

Fikk telefon fra Tesla att de ikke fekk registert bilen uten forsikring, ringte gjensige å de sa forsikringen ligger inne som garanti og aktiveres når Tesla registrer bilen, samme som jeg prøvte å si til Tesla mannen.

Andre som har opplevt dette? Vet ikke hva jeg kan gjør videre for å ordne det!

Torry Tanua

Hadde en lengre samtale med Tesla delivery Norge og min konfigurasjon LR AWD hvit/sort m/hengerfeste (bestilt levering i Stavanger i slutten av juli) er så spesiell at det finnes få av den (har alltid lurt på hvem som er så gale at de vil ha hvitt interiør, men det er en annen diskusjon).

I hvert fall er det mye som tyder på at jeg må sikte mot november/desember/januar før det er håp om å se noe til bil for min del.  Det kommer ikke noe nye biler fra USA før da, ifølge delivery.
For å få gode leveringstall i USA så blir også Statene prioritert av Tesla fremfor Europa på slutten av året.

Så må vel søke trøst i min utroe tjener, Mr Tålmodighet.
2019 Model 3 LR AWD
2015 E-golf - solgt!

Mondeo

Sitat fra: MulderXF på fredag 27. september 2019, klokken 12:28
Fikk telefon fra Tesla att de ikke fekk registert bilen uten forsikring, ringte gjensige å de sa forsikringen ligger inne som garanti og aktiveres når Tesla registrer bilen, samme som jeg prøvte å si til Tesla mannen.

Andre som har opplevt dette? Vet ikke hva jeg kan gjør videre for å ordne det!

Fikk en sms med det samme noen dager før jeg skulle hente min bil.
Var ikke klar over at de skulle fikse det så tidlig så jeg hadde startdato på forsikringa dagen etter.
Men jeg bare kontakta TOCN på epost og de flytta startdatoen og sa ifra til Tesla.

Og en time etterpå fikk jeg ny melding om at bilen var registrert.

Men høres ut som det har stoppet helt opp i ditt tilfelle? valgte du noe startdato hos gjensidige?

Brønder

Sitat fra: Slarre40 på torsdag 26. september 2019, klokken 13:44
Ja, det forklarer jo litt. Men uavhengig av enkeltlands avgiftspolitikk så burde en seriøs aktør fordele biler etter et ventelistesystem. En nordmann med reservasjon RN456789 bør få bilen sin før en nederlender med RN 456790.

Det er ingen globale forsyningskjeder som fungerer på denne måten. Jeg fikk bilen min på 6 uker og var heldig (den var på båten da jeg bestilte, hentet "på kaia" i Drammen). Her tok Tesla sjansen på å bygge bil på spekk og sende over, Hadde jeg valgt masse utradisjonelt hadde den måtte bygges og sendes, dvs. 3+ måneder. Sviger kjøpte en fullastet BMW, og han ventet i månedsvis på å få den uten noe særlig info om hvor den var ("Tror den er på båten").

Husk at bilbransjen er en 5%-marginbusiness, og at dersom alle kjøperne skal kunne justere på alle forhold frem til levering så tar du livet av businessen.


MulderXF

Sitat fra: Mondeo på fredag 27. september 2019, klokken 12:46
Sitat fra: MulderXF på fredag 27. september 2019, klokken 12:28
Fikk telefon fra Tesla att de ikke fekk registert bilen uten forsikring, ringte gjensige å de sa forsikringen ligger inne som garanti og aktiveres når Tesla registrer bilen, samme som jeg prøvte å si til Tesla mannen.

Andre som har opplevt dette? Vet ikke hva jeg kan gjør videre for å ordne det!

Fikk en sms med det samme noen dager før jeg skulle hente min bil.
Var ikke klar over at de skulle fikse det så tidlig så jeg hadde startdato på forsikringa dagen etter.
Men jeg bare kontakta TOCN på epost og de flytta startdatoen og sa ifra til Tesla.

Og en time etterpå fikk jeg ny melding om at bilen var registrert.

Men høres ut som det har stoppet helt opp i ditt tilfelle? valgte du noe startdato hos gjensidige?

Fikk denne smsen fra Gjensidige etter samtale:

"Hei, Har sjekket alle spesifikasjoner, og granti en sendt på korrekt måte. Dette er også synlig i TFF. Be forhandler sjekke opp mot TFF sitt register, så vil han se at det ligger inne en aktiv garnati på kjøretøyet. Ønsker deg en fin dag! Mvh Solveig Denne SMS kan ikke besvares. Har du spørsmål kontakt oss på telefon 915 03100 eller gjensidige.no. Vennlig hilsen Gjensidige"

Jeg kan umulig være første kunde som har valgt Gjensidige, prøvte jo å ringe han i Tesla tilbake men det er umulig. Så jeg sendte dette på mail. Venter spent på svar.

Marzo

Sitat fra: OhmPaPa på torsdag 26. september 2019, klokken 13:11
Dette kvartalet har Nederland fått uvanlig mange av Teslaene som kom til Europa. Noe med at elbiler blir dyrere der over nyttår så mange vil kjøpe før det. Og da blir det færre til Norge og andre land. Mange med høyreratt til England har samme effekt.

Ser ganske tydelig at Nederland blir prioritert de neste månedene.
Myndighetene annonserte i juli at de nå dobler momsen fra 4 til 8% fra neste år og videre økning hvert år opp til 22% i 2026.
Samme måned begynte Nederland å få flere biler utlevert enn Norge pr måned.
Her vil nok Tesla prioritere markedet ut året for å levere mest mulig biler.

Anders9

Sitat fra: Torry Tanua på fredag 27. september 2019, klokken 12:37
Hadde en lengre samtale med Tesla delivery Norge og min konfigurasjon LR AWD hvit/sort m/hengerfeste (bestilt levering i Stavanger i slutten av juli) er så spesiell at det finnes få av den (har alltid lurt på hvem som er så gale at de vil ha hvitt interiør, men det er en annen diskusjon).

I hvert fall er det mye som tyder på at jeg må sikte mot november/desember/januar før det er håp om å se noe til bil for min del.  Det kommer ikke noe nye biler fra USA før da, ifølge delivery.
For å få gode leveringstall i USA så blir også Statene prioritert av Tesla fremfor Europa på slutten av året.

Så må vel søke trøst i min utroe tjener, Mr Tålmodighet.


Snakket med delivery for noen dager siden og fikk beskjed at de forventet inn nye biler i midten/slutten av oktober. Men slik som jeg opplever det så er det vel ingen som får samme svar fra delivery noen gang

Slarre40

Sitat fra: Torry Tanua på fredag 27. september 2019, klokken 12:37
Hadde en lengre samtale med Tesla delivery Norge og min konfigurasjon LR AWD hvit/sort m/hengerfeste (bestilt levering i Stavanger i slutten av juli) er så spesiell at det finnes få av den (har alltid lurt på hvem som er så gale at de vil ha hvitt interiør, men det er en annen diskusjon).

I hvert fall er det mye som tyder på at jeg må sikte mot november/desember/januar før det er håp om å se noe til bil for min del.  Det kommer ikke noe nye biler fra USA før da, ifølge delivery.
For å få gode leveringstall i USA så blir også Statene prioritert av Tesla fremfor Europa på slutten av året.

Så må vel søke trøst i min utroe tjener, Mr Tålmodighet.

Jeg var i postkassa og så etter bilen dagen etter bestilling var lagt inn. Eier ikke tålmodighet .-D

Er det virkelig slik du sier, er dette info Tesla burde gå ut med til alle som venter på bil. Det er under pari kundeservice å holde slikt "hemmelig". Det står jo fortsatt november som estimert levering om du bestiller ny bil i dag...

Angående interiørfarge, så synes jeg også at hvite seter er det folk velger. Sorte er jo uendelig mye enklere å forholde seg til :-D
Trondheim

morander

Sitat fra: Torry Tanua på fredag 27. september 2019, klokken 12:37
Hadde en lengre samtale med Tesla delivery Norge og min konfigurasjon LR AWD hvit/sort m/hengerfeste (bestilt levering i Stavanger i slutten av juli) er så spesiell at det finnes få av den (har alltid lurt på hvem som er så gale at de vil ha hvitt interiør, men det er en annen diskusjon).

Vel - jeg er en av de gale som har valgt hvitt interiør (på min tredje bil på rad). Har aldri hatt noen problemer med det, og synes bilen blir eksklusiv, lys og trivelig med dette. Har riktignok ikke små barn, så skal ikke uttale meg om hvordan det er i slike tilfeller. Deilig å kunne lett oppdage hva en har lagt fra seg på setet ved et uhell, gikk med endel solbriller og annet tidligere når jeg hadde sort interiør.
Fikk bilen nå på torsdag - hvit/hvitt LR AWD med HF og FSD. 19 tommers sommerhjul og 18 tommers vinter. Effektiv overlevering og så langt feilfri bil. Veldig imponert av effektiviteten i Drammen. Koser meg med bilen til tross for regnværet nå i helgen.
Tesla M3 LR Hvit/Hvit HF FSD

Slarre40

Ja, uten barn hadde nok hvite seter kunne vært vurdert :-)

Men nå må jeg ta en pause her. Skal spare dere for 90 dager med venteoppdateringer :-D
Så får jeg bare håpe på at det i mellomtiden er en lurifax som har bestilt hvit/svart som angrer seg og går for hvit/hvit og lar meg overta den andre :-D
Trondheim

45316

Har akkurat kommet hjem etter utlevering. Noen småting var det. Skraper under frontfanger etter avlasting, en kantkjørt felg og noen små lakkskader påført panser og ovenfor sidevinduer samt ved den ene baklykta. Fikk også satt på plass noen dørlister som ikke var montert helt bra, samt noen av plastdekslene under bilen som var løse.

Må skryte av tålmodigheten til hun som leverte bilen. Hun jobbet til daglig på service/verkstedmottak. Stresset ikke og tok seg god tid til å forklare diverse. Bestilte også med en gang time for utbedring. Fikk spørsmål om vi ville ha enkelte av feilene utbedret med en gang, men ble enig om om å ta alt ved utbedringstimen hun bestilte.

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk


emurof

Hvordan oppdaget du løse plastdeksler under bilen? Går folk virkelig så nøye til verks?!

45316

Sitat fra: emurof på fredag 27. september 2019, klokken 14:49
Hvordan oppdaget du løse plastdeksler under bilen? Går folk virkelig så nøye til verks?!
Var i forbindelse med med sjekk av frontfanger, det er jo en kjent feil. Så da at det hang løse deksler lenger bak.

Edit: auto korrektur

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk

The_M

Sitat fra: MulderXF på fredag 27. september 2019, klokken 12:57
Fikk denne smsen fra Gjensidige etter samtale:

"Hei, Har sjekket alle spesifikasjoner, og granti en sendt på korrekt måte. Dette er også synlig i TFF. Be forhandler sjekke opp mot TFF sitt register, så vil han se at det ligger inne en aktiv garnati på kjøretøyet. Ønsker deg en fin dag! Mvh Solveig Denne SMS kan ikke besvares. Har du spørsmål kontakt oss på telefon 915 03100 eller gjensidige.no. Vennlig hilsen Gjensidige"

Jeg kan umulig være første kunde som har valgt Gjensidige, prøvte jo å ringe han i Tesla tilbake men det er umulig. Så jeg sendte dette på mail. Venter spent på svar.

Jeg hadde aktiv-dato frem i tid hos Frende. Hadde krysset av for InsureMyTesla, men fikk likevel beskjed om at bilen ikke var forsikret. Tok kontakt med Frende og ordnet ny garanti torsdag 19., men bilen ble ikke registrert før mandag 23. Ble oppringt av delivery fredag 20. og fikk beskjed om at de planla levering 24., og at jeg måtte ordne forsikring, samt om jeg hadde noen spørsmål. Svart at jeg hadde fått beskjed at forsikring var i orden og svaret fra delivery var at "da var sikkert ikke det oppdatert i systemene".

I praksis så må forsikringsselskap stille garanti til Vegvesenet før Tesla kan registrere bilen på deg. Erfaringsmessig oppdateres det umiddelbart (flyttet startdato frem i tid på forrige bruktbil jeg kjøpte, bestilte nye skilt til bilen pga. hengerkulebulk og ble jo mildt sagt overrasket når dama på trafikkstasjonen sa at det ikke var forsikring på bilen min. Da hadde Frende glemt å sende ny garanti når de justerte ikraftdato) hos vegvesenet når forsikringsselskap stiller garanti til Autosys via TFF. TFF er fellesystem for forsikringsselskapene inn mot Vegvesenet.

Usikker på hvordan det er hos andre forsikringsselskap, men regner med at det er mye det samme. Gjensidige kan ikke opprette en forsikring i sine systemet før dagen etter at en ny bil har blitt registrert. Garanti må stilles til TFF "manuelt" og så må forsikringen legges inn når bilen dukker opp i TFF dagen etter. Kundebehandler hos Gjensidige legger da inn denne manuelt (var i alle fall slik for et par år siden) med ikraftdato ihenhold til avtalt/registreringsdato.

Regner med det ordner seg for din del også :)

ok67

Har Gjensidige og alt gikk knirkefritt når eg hadde utlevering i april. Kontakta Gjensidige nokre dagar før overtaking og dei registrerte forsikringa opp mot VIN og den vart automatisk aktivert når bilen vart registrert
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA