Ladekøer kan være selvforsterkende for negativ adferd.
Man tar ikke sjansen på enda en ladestopp, med risiko for nok en time i ladekø. Da er det fristende å lade fullt der man er, selv om det tar mye tid.
Det poenget er jeg helt enig i, og har endog følt på det selv. Vi mennesker er selvsentrerte. Derfor er det kanskje ytterligere viktig at Elbilforeningen gjør en opplysningsjobb for å iallefall få vekk de som står ved hurtigladerne helt unødvendig.
Jeg er enig i at Elbilforeningen bør gjør mer, men jeg mener også at ladeoperatørene har mye å vinne på fornøyde kunder.
* CCS/Chademo kan stoppe lading ved 90% og kunder henvises til Type 2
* Prisen kan øke progressivt etter 90%
* Kunder som lader gjentatte ganger over 90% kan få en hyggelig e-post om effektiv lading
* Informasjon om lading kan stå på hurtigladerene
Per idag er den eneste variable kostnaden for operatøren strømmen som brukes på laderne selv om den selvsagt ikke er den største. Operatøren har derfor ingenting å vinne på å hindre kø. Det beste for dem er at folk står lenge ved laderne, og helst bruker så lite strøm som mulig. Operatørene er komersielle selskaper som må tenke på bunnlinjen. Vi kan selvsagt forsøke å legge press på dem, men jeg mener da at også dette er Elbilforeningens oppgave.
Jeg er usikker på om operatørene helt ser gevinsten i at kundene slipper kø og derfor blir mer fornøyde kunder.
Det å øke prisen over 90% SOC tror jeg ikke har noe som helst for seg annet enn at operatørene tjener mer penger. Vi som idag forstår litt av hvordan hurtiglading gjøres og er litt pengepugere vet at lading over 90% er fryktelig mye dyrere per kWh enn ved lavere SOC pga lavere ladefart. De som idag ikke skjønner det tviler jeg kommer til å skjønne det bare fordi man øker prisen ytterligere. Husk at prisen per kWh ved 90% SOC på en litt eldre bil er dobbelt så høy som ved 60%. En dobling av prisen per minutt over 90% tror jeg folk ikke kommer skjønne noe av.
Her er det Elbilforeningen som må på banen.
De må samarbeide med operatørene, og hvis operatørene ikke vil samarbeide så bør elbilforeningen kjøre en massiv kampanje.
Vi er fortsatt en god del mennesker her som fortsatt har dugnadsånden i behold fra da trillingene/LEAF kom. Så bare det å lage en brosjyre om hurtiglading vi kan dele ut ved hurtigladestasjonene er en billig og effektiv måte å spre ordet på. (Selv om jeg ikke har bevis på det så mener jeg bestemt at kampanjene vi på forumet hadde med lapper til folk som parkerte på ladeplassene uten å lade har fungert. Nå er det knapt noen som står uten å lade eller fossilister).