Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Enyaq i media / Nyheter om Enyaq

Startet av Finnøy (Arne Johan Larsen), mandag 29. juli 2019, klokken 13:57

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

#570
Sitat fra: eKramer på mandag 18. januar 2021, klokken 18:00
Nice! Er vel ingen i bergensområdet no? Gikk glipp av visningen i fjor😩

eKramer:
Vi vet at det kom 15 biler på fredag i forrige uke til Norge. Disse bilene ble sendt ut til distriktene vestover og nordover. I dag kom de 10 siste bilene til Norge. Bergen er ikke nevnt spesielt. Flere steder i Oslo er nevnt som  Grorud og Oslo vest og Ålesund er nevnt. Har ikke sett mer enn dette.

Men jeg tror helt sikkert at Møller Åsane får bil asap.

Dette skrev ŠKODA Møller Bil Åsane på Facebook for to dager siden:

ŠKODA Møller Bil Åsane
2 d  ·
God lørdag! ❄️ Nå ruller nye ŠKODA ENYAQ iV ut av fabrikken i Mladá Boleslav ⚡ Her får du et fem minutters innblikk i hvordan vår elektriske familie-SUV produseres. Gleder du deg like mye som oss? 😊
Vi har åpent fra kl. 10 til 14 i dag og kan fortelle deg mer om ENYAQ iV 👉🏻 asane.skoda.no/iv-familien/enyaq/

eKramer og dette skrev de tidligere den 5 januar:

ŠKODA Møller Bil Åsane er her: ŠKODA Møller Bil Åsane.
5. januar kl. 10:54  · Bergen, Hordaland  ·
😎STOR NYHET!!!😎
Škoda Enyaq er på plass i Åsane om bare 2 - 3 uker!!
Vi gleder oss enormt til å få vår nye storselger på plass, så alle våre fantastiske kunder kan både se, ta og føle på bilen de venter på!
Endelig kan man sette seg inn i bilen før første gang!🤩
Sturle og Trond har vasket og er klare til å ønske deg og dine velkommen!💙
Vi har munnbind og bilen blir desinfisert mellom hver kunde!

Kramzz

Dolphin grey Model s P85 2013.
Alt utstyr utenom Sikkerhetspakken.

Skoda Enyaq IV80


Model 3 reservert 12.06.2017-kansellert


Svart E-Golf 2015 (Tatt i innbytte mot IV80)


.

Rusalka

https://www.google.com/amp/s/insideevs.com/news/466830/first-skoda-enyaq-iv-sales-2020/amp/
Production of this interesting model as started in November, at Skoda's main plant in Mladá Boleslav in Czech Republic, and as it turns out, about 600 units have been delivered.

Electric cars in Norway

#573
Glemte å legge med Facebook lenken til Møller Åsane for å følge med når Enyaq ankommer butikken - den her her https://www.facebook.com/skodaasane


Ser også at Bodø har fått bilen, for 10 timer siden  - kopi under og lenke nederst til video av bilen fra Sulland Bodø.
'------
Skoda Sulland Bodø sendte direkte.
14 t  ·
Enyaq på vei inn i utstillingen👍

https://www.facebook.com/skodasullandbodo/

---
'
Fremme i Ålesund får bilen i morgen skirver de på sin Facebookside  - her https://fremme.skoda.no/kampanjer/enyaq-visning/?fbclid=IwAR06HUVH8GzRnkcOgGbRdnxoe-OkAIPN2YSY8JwPslyjavahkfVG2gCP5Oo

JohnMartin

Jeg har i dag vært innom Skoda å prøvesittet og tatt på det jeg kunne ta på! :)
Gleder meg til den kommer.

Fikk da opplyst at det sto uke 10 på bilen min.
Han hadde en bil som sto oppført med uke 3 i systemet, men det hadde ikke skjedd noe med den bilen enda. Men er fortsatt noen dager igjen av uke 3 :)

Han kunne også opplyse om at fabrikken hadde gått fra 3 til 2 skift, pga. COVID-19.
Så da blir det jo produsert vesentlig mindre biler for en periode.
COVD-19 har eksplodert nedover landene der nå. 1 skift inkluderer vist nesten 7000 ansatte, så de har en del fravær.

Trovi

Sitat fra: Rusalka på mandag 18. januar 2021, klokken 23:34
https://www.google.com/amp/s/insideevs.com/news/466830/first-skoda-enyaq-iv-sales-2020/amp/
Production of this interesting model as started in November, at Skoda's main plant in Mladá Boleslav in Czech Republic, and as it turns out, about 600 units have been delivered.

There was no Enyaq delivered to private customer / person yet. In Czechia were registered 741pcs of Enyaq in 2020, but all the cars are registered by Skoda factory. Those are cars for factory use incl. further testing, as well as show-cars which will be / are distributed to dealers in all Europe (maybe worldwide). From it, 25 cars were delivered to Norway - please note the CZ registration plate when you will be visiting your dealer ;-).

Electric cars in Norway

#576
Se bilen? Les dette. 2 min gml nyhet.

https://www.tv2.no/broom/11904920/

Flere tusen nordmenn har bestilt nye Skoda Enyaq, uten å en gang ha fått sittet i den. Nå blir det snart anledning til å se nærmere på bilen rundt om hos de norske forhandlerne.

Viktig nyhet: Nå er de første 25 bilene i Norge

Flere tusen kunder har bestilt.

Fire modeller i starten

Her er det som gjelder på batteripakke og rekkevidde for disse:

Enyaq iV 50: 55 kWt batteripakke, rekkevidde inntil 340 km.


Enyaq iV 60: 62 kWt batteripakke, rekkevidde inntil 390 km.


Enyaq iV 80: 82 kWt batteripakke, rekkevidde inntil 510 km.


Enyaq iV 80X: 82 kWt batteripakke, rekkevidde inntil 460 km. Dette er altså den eneste utgaven som i starten kommer med 4x4

KNUT SKOGSTAD
PUBLISERT 1 MINUTTER SIDEN, OPPDATERT NÅ

batterimannen

Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

oiqbal

Sitat fra: eKramer på fredag 15. januar 2021, klokken 11:42
Hvordan finner du utav kønr?

Pratet med Albjerk i Drammen i dag, og ble da fortalt at bilen ikke har blitt satt i produksjon enda og det er INGEN som har fått tildelt "kønr". De er kjent med selgere som har feilinformert sine kunder ved å lese enkelte koder i systemet. Såååja  :police:
2022 ENYAQ iV80x Sportline

JohnMartin

Kønummer jeg refererte til var den jeg hadde på forhåndsbestillingen.. Og altså hvilken pulje man fikk tilgang til å bestille bilen i september.

Ingen datoer som er bekreftet for produksjon. Men det er bare planlagt, sikkert før de reduserte til 2 skift på fabrikken.

Nå kjenner jeg ikke Albjerk i Drammen, men velger nå å stole på forhandleren min som ikke har gitt meg noen grunn til å gjøre noe annet.
Det er stor forskjell på planlagt produksjonsstart i systemet og hva det blir i realiteten.

De første bilene sto med produksjonsstart denne uken, så får nå bare se når de faktisk blir startet på og hva forsinkelsen blir.
Klarer fint å vente til utpå våren før jeg får bilen. Da er det såpass kraftig sol at jeg får ladet bilen kun med egenprodusert strøm også!



wibb

Sitat fra: batterimannen på onsdag 20. januar 2021, klokken 21:25
Artikkel om oppjusteringen av rekkevidden opp til 528 km WLTP:

https://motor.no/elbil-enyaq-rekkevidde/enyaq-far-naermere-to-mil-bedre-rekkevidde-enn-antatt/190326
Noen som har tanker om endelig rekkevidde på 80X? Tidspunkt for typegodkjenning? Sto ikke noe om det i den artikkelen, og jeg ser det fremdeles står tre stjerner bak 80X i brosjyren ("Alle data er foreløpige og kan endres."). Det står forresten det bak IV50 og IV60 og da. Og IV80 er fremdeles oppført med 510 km WLTP. For meg satt det langt inne å gå for 80X, men å svelge 460 km var vurdert opp mot 40 km lavere enn det som opprinnelig var ble kommunisert på 500 km. Så gikk IV80 opp til 510 (riktignok ved lansering) og nå 528. Selv om ikke IV80X går ned fra 460 når endelige tall foreligger vil jeg nok føle meg litt snytt etter det valget hvis forskjellen til IV80 blir nesten 70 km...

batterimannen

Sitat fra: wibb på torsdag 21. januar 2021, klokken 18:44
Sitat fra: batterimannen på onsdag 20. januar 2021, klokken 21:25
Artikkel om oppjusteringen av rekkevidden opp til 528 km WLTP:

https://motor.no/elbil-enyaq-rekkevidde/enyaq-far-naermere-to-mil-bedre-rekkevidde-enn-antatt/190326
Noen som har tanker om endelig rekkevidde på 80X? Tidspunkt for typegodkjenning? Sto ikke noe om det i den artikkelen, og jeg ser det fremdeles står tre stjerner bak 80X i brosjyren ("Alle data er foreløpige og kan endres."). Det står forresten det bak IV50 og IV60 og da. Og IV80 er fremdeles oppført med 510 km WLTP. For meg satt det langt inne å gå for 80X, men å svelge 460 km var vurdert opp mot 40 km lavere enn det som opprinnelig var ble kommunisert på 500 km. Så gikk IV80 opp til 510 (riktignok ved lansering) og nå 528. Selv om ikke IV80X går ned fra 460 når endelige tall foreligger vil jeg nok føle meg litt snytt etter det valget hvis forskjellen til IV80 blir nesten 70 km...

Regner med at de la seg under det de trodde rekkevidden kom til å bli (sikkerhetsfradrag) for at folk ikke skal bli skuffet når endelige spesifikasjoner kom. Hvis man tar 528/500*460 så får du 485 km. Det med 2 motorer gjør hele regnestykket mer usikkert, men jeg regner med at den legger seg trygt over 460 km.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Stikkkontakt

VAG har vel allerede flagget at ID Pro S skal få økt rekkevidde fra 550 til 590 km i løpet av året. Regner med dette er en oppgradering som gjelder alle MEB-modeller med 77kwh batteri. Men om den gjelder allerede leverte biler er jeg usikker på.

Radial

485/520km wltp er da egentlig uinteressant for folk flest. Det vil skille mer på kjørestilen.

Mer interessert i hva 2-motors bilene kan dra på kroken...1200kg er slappe greier 🙄
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Torb

Slenger meg på dette med slepekrok. Vi må ta høyde for at Norge har strengere regler enn mange land på kontinentet. Endelig svar får vi vel i forbindelse med typegodkjenninga.  Noen som veit når det kan skje for 80x?
Mercedes EQA 350 4Matic

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA