Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Enyaq i media / Nyheter om Enyaq

Startet av Finnøy (Arne Johan Larsen), mandag 29. juli 2019, klokken 13:57

« forrige - neste »

daktari

Sitat fra: torlie på torsdag 07. mai 2020, klokken 13:37
Daktari, du som har e-tron så hadde det vært spennende å sammenlignet bredden i baksetet.

Elbil 24 melder jo angående Enyaq at "Bredden på hele baksetet er 130 centimeter".

Vet ikke hvilken bredde e-tron her for sammenligningen sin del.  :)
Her er de målene jeg har tatt, unøyaktigheter kan forekomme.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Olemann


Prising:  De er smarte, ser at billigste versjon antydes til 35-40 k EUR.  Tipper de da klarer tyne den akkurat under 400.000.- (+ lakk, vinterdekk etc). Og at dette på vanlig vis blir overskrifter i tester etc.  Selv om den bilen antagelig ikke selges.
Så har de 4 andre hovedmodeller de kan ta ut betydelig mer for, i tillegg til 10 utstyrspakker, samt betaling for ulike service/nett-tjenester på abo basis.
Jeg tviler på at man får største batteri, med alt utstyr og AWD under 650.000.- ferdig på veien, men jeg tror mange håper på det...
Vil folket betale 650k for fullspekket AWD 82 kWt?

Øyvind.h

Sitat fra: Redgarden på torsdag 07. mai 2020, klokken 20:08
E-tron har vel bare bitteliten frunk og ikke noe rom under bagasjegulvet bak...? Eller var jeg helt i svime da jeg tittet på den?
Helt avhengig av hva du sammenligner med. Størst i klassen hae nesten 200 liter. Minst har snaut 30(eller ingenting).
Så det kan oppleves knøttlite eller stort, alt ettersom.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Rosstopher

Sitat fra: Olemann på torsdag 07. mai 2020, klokken 22:26
Vil folket betale 650k for fullspekket AWD 82 kWt?

100k mer enn long range Model Y, som har lengre rekkevidde, høyere hengervekt, og er mye raskere enn alle variantene til Skoda? Det er sikkert noen som vil betale det.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

torlie

Rimelig sikker på at den ikke ender på 650k, jeg antar 550k-599k ferdig på veien med alt utstyr.
2020: MG ZS EV
2018 Zoe Bose Edition (solgt)
2016 Zoe Intens (Solgt)

MooCow

Tja, Tesla er vel best på akselerasjon, ladenettverk og litt gadget stuff som stor skjerm og morsomme ting

Skoda er vel best på kvalitet, ekstrautstyr (varme i rattet, head up display, reknar med han får Led matrix +++), serviceapparat (fordelt over heile Norge), utsjånad, enkle ting som vindaugsviskarhendel (som du kan manøvrera i blinde), fungerande regnsensor, forhåpentlegvis meir knappar på rattet, så ein slepp bort på skjermen under køyring slik ein må med Tesla.

Blir veldig spennandes å sjå kva pris Skoda legg seg på, men er litt redd at det blir litt for mykje i forhold til kva eg er villig til å gi. Isåfall vert det ikkje elbil på meg heilt endå.

Sitat fra: turfsurf på torsdag 07. mai 2020, klokken 09:51
Sitat fra: TM på torsdag 07. mai 2020, klokken 08:48
Bare å kansellere model Y reservasjonen nå  ;)
Denne kommer til å toppe salgsstatistikken i Norge hvis de får fart på leveransene.
Hvorfor? Det er egentlig veldig få ting som jeg tror er bedre med denne enn TMY, praktiske funksjoner som bagasjekroker, mulighet for gitter o.l. Kanskje lys?

Ellers er den mindre, har mindre bagasjeplass, går dårligere, kortere rekkevidde, lader saktere, kjører dårligere (antatt), dårligere infotainment osv.

Men blir nok foretrukket av de som bare skal ha en bil og vil ha det trygge og kjente.

turfsurf

Sitat fra: MooCow på torsdag 07. mai 2020, klokken 22:47
Tja, Tesla er vel best på akselerasjon, ladenettverk og litt gadget stuff som stor skjerm og morsomme ting

Skoda er vel best på kvalitet, ekstrautstyr (varme i rattet, head up display, reknar med han får Led matrix +++), serviceapparat (fordelt over heile Norge), utsjånad, enkle ting som vindaugsviskarhendel (som du kan manøvrera i blinde), fungerande regnsensor, forhåpentlegvis meir knappar på rattet, så ein slepp bort på skjermen under køyring slik ein må med Tesla.
Utseende er vel tåpelig å ta med i en slik sammenligning. VAG konsernet sin kvalitet er jeg ikke veldig imponert over, kanskje Skoda er litt bedre enn de andre?

Tesla er og bedre på å slippe dumme ting, som startknapp, ikke fungerende app, mangel på camper mode, innebygd sentry-mode osv.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

MooCow

Utsjånad er tåpeleg å ta med, men startknapp er legimitimt... Veit ihvertfall kven av dei eg vektlegg ved bilkjøp :D
Så vidt eg har fått med meg så er det vel Skoda den som er minst tull med i VAG-konsernet. Teslaappen er vel ikkje feilfri akuratt den heller, men ja har fått med meg at VAG vel har hatt mykje meir tull (nedetid) med appen sin til E-golf ihvertfall. Camper mode og Sentry Mode er sikkert greit nok, men på langt nær noko som vil avgjera eit bilvalg for meg :) Det kokar jo ned til kva preferansar ein har.

Sitat fra: turfsurf på fredag 08. mai 2020, klokken 07:50
Sitat fra: MooCow på torsdag 07. mai 2020, klokken 22:47
Tja, Tesla er vel best på akselerasjon, ladenettverk og litt gadget stuff som stor skjerm og morsomme ting

Skoda er vel best på kvalitet, ekstrautstyr (varme i rattet, head up display, reknar med han får Led matrix +++), serviceapparat (fordelt over heile Norge), utsjånad, enkle ting som vindaugsviskarhendel (som du kan manøvrera i blinde), fungerande regnsensor, forhåpentlegvis meir knappar på rattet, så ein slepp bort på skjermen under køyring slik ein må med Tesla.
Utseende er vel tåpelig å ta med i en slik sammenligning. VAG konsernet sin kvalitet er jeg ikke veldig imponert over, kanskje Skoda er litt bedre enn de andre?

Tesla er og bedre på å slippe dumme ting, som startknapp, ikke fungerende app, mangel på camper mode, innebygd sentry-mode osv.

Electric cars in Norway

Sitat fra: torlie på torsdag 07. mai 2020, klokken 22:45
Rimelig sikker på at den ikke ender på 650k, jeg antar 550k-599k ferdig på veien med alt utstyr.

Torlie :+1: ja nå som sentralbanksjefen satte ned styringsrenta til null så kan det hende krona styrker seg igjen. Og da blir det bedre eurokurs igjen :+1: håper det skjer for alt for dyre Enyaq blir det vanskelig å få solgt i dette elbil segmentet der det nå er stor konkurranse blant elbil produsentene. Det er bra for oss forbrukere :+1: Zoe ble satt ned tyve tusen nå nylig så det er også stor konkurranse i billig elbil segmentet :+1: bra for forbruker :+1:

sjokomelk

Skal bli spennende å se hva prisene blir på de største modellene.
VAG mistet stefaren min som kunde i fjor. Han har kun kjørt Audi 80/A4/A5 siden 70-tallet, men klarte ikke forsvare 800k for en e-Tron da han skulle bytte ut A5'en i fjor. Han ville ha elbil med lang rekkevidde, aller helst en Audi, men valgte da en Model 3 siden den kostet 300k mindre enn en e-Tron med det utstyret han ønsket seg.
Ene onkelen min var raskt ute med å sette seg på liste for Enyaq, for han trenger bil som kan trekke båthengeren sin. Men hvis prisen blir 650k, så tror jeg det spøker for VAG der også. :(
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Redgarden

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 07. mai 2020, klokken 22:31
Sitat fra: Redgarden på torsdag 07. mai 2020, klokken 20:08
E-tron har vel bare bitteliten frunk og ikke noe rom under bagasjegulvet bak...? Eller var jeg helt i svime da jeg tittet på den?
Helt avhengig av hva du sammenligner med. Størst i klassen hae nesten 200 liter. Minst har snaut 30(eller ingenting).
Så det kan oppleves knøttlite eller stort, alt ettersom.

Sammenlignet med Model X. Men var ikke klar over at man kunne ta ut 20 cm isopor, som Dakari kommenterte litt lenger opp her. Og den modellen jeg så på hadde antagelig reservedekk under gulvet bak. Men jeg konkluderte med at e-tron ble for liten til oss (4 stk + hund), og kjøpte Model X i påvente av at Enya skulle komme (er relativt høyt oppe på ventelista). Jeg antok at Enyaq kom til å ha enda bedre plass enn e-tron (fordi Skoda generelt utnytter plassen bedre), så derfor ble jeg skikkelig skuffa når jeg leser at den ikke har noe frunk engang.
----------------------------------------------
Har: Tesla Model Y LR - 2022-modell
Hadde: Tesla Model X75 - 2017-modell (MCU2, AP3, CCS)
Hadde: Tesla Model 3 LR - 2019-modell

Rosstopher

Sitat fra: MooCow på torsdag 07. mai 2020, klokken 22:47
Skoda er vel best på kvalitet, ekstrautstyr (varme i rattet, head up display, reknar med han får Led matrix +++), serviceapparat (fordelt over heile Norge), utsjånad, enkle ting som vindaugsviskarhendel (som du kan manøvrera i blinde), fungerande regnsensor, forhåpentlegvis meir knappar på rattet, så ein slepp bort på skjermen under køyring slik ein må med Tesla.

Både Tesla og VAG har hatt kvalitetsproblemer. Hvem som er best i dag vet jeg ikke.
Både Tesla og Møller har hatt dårlig rykte for serviceapparatet sitt. Hvem som er best i dag vet jeg ikke.
Heads up display er gøy da, men på den forrige bilen jeg hadde det på så kjørte jeg stort sett med det av.
Varme i rattet er sikkert kjekt å ha dersom man ikke har en velfungerende app. Jeg har begge deler i dag, og rattvarmen blir nesten aldri brukt.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Øyvind.h

Sitat fra: Redgarden på fredag 08. mai 2020, klokken 08:57
Sammenlignet med Model X. Men var ikke klar over at man kunne ta ut 20 cm isopor, som Dakari kommenterte litt lenger opp her.
Å ta ut isopor hjelper jo litt på dybden, men det er fortsatt et lite rom om du sammenligner med Model X. Brukervennligheten er også svært forskjellig, der den ene kan åpnes med app/fra skjerm/nøkkel og den andre åpnes med en spak i fotbrønnen og har ekstra plastlokk i tillegg til panseret. Så det er to forskjellige verdener.
Jeg er fortsatt der at jeg tenker frunk ikke har noe særlig å si så lenge den ikke har skikkelig størrelse. Eksempelvis slik at du kan hive inn 4-5 bæreposer med mat på vinteren og holde alt kaldt på vei til hytta. Eller i hvert fall få plass til et par matvareposer i tillegg til alle stropper, ladekabler, spylevæske og annet rot foran der.

Både Enyaq og E-Tron har mye mindre bagasjeplass enn X 5-seter, så det blir en avveining ift bruk av takboks mm. Vi har gått fra 2 hunder (hvorav 1 i bur) til 1 hund i sele, ikke lenger barnevogn og eldstemann har flyttet ut. Da endres plassbehovet drastisk.
Hadde Skoda latt konseptbilen gjenspeiles skikkelig i endelig produkt, med 4wd og hyggelig pris skulle jeg sterkt vurdert den.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Rosstopher

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 08. mai 2020, klokken 09:04
Jeg er fortsatt der at jeg tenker frunk ikke har noe særlig å si så lenge den ikke har skikkelig størrelse. Eksempelvis slik at du kan hive inn 4-5 bæreposer med mat på vinteren og holde alt kaldt på vei til hytta. Eller i hvert fall få plass til et par matvareposer i tillegg til alle stropper, ladekabler, spylevæske og annet rot foran der.

Veldig enig i dette. I dag ble morgenen min slik at jeg måtte handle på vei til barnehagen. Da er det veldig greit at kjølevarene kan ligge og kose seg i 3 grader i frunken i stedet for å måtte ligge og svette i en halvtime i 23 grader. Når det er sagt trur jeg ikke hvermannsen ser fordelen med frunk før de faktisk har det. Jeg gjorde i hvert fall ikke det.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

MooCow

Personlege preferansar spelar sjølsagt inn, om eg fekk velja mellom forvarming og varme i rattet så hadde eg ikkje vore tvil om mitt valg, men eg har alltid kalde fingrar skal det leggast til. Kan vera einig i at Møller ikkje er dei med best rykte heller, men hadde nok sett ein knapp på dei alikavel gitt, i tillegg så har dei jo betre utbygd servicenettverk (noko som sjølsagt er viktig for dei som bur i distrikta. Head up er genialt for nokon, men tydlegvis ikkje noko for deg :)

Sitat fra: Rosstopher på fredag 08. mai 2020, klokken 09:00
Sitat fra: MooCow på torsdag 07. mai 2020, klokken 22:47
Skoda er vel best på kvalitet, ekstrautstyr (varme i rattet, head up display, reknar med han får Led matrix +++), serviceapparat (fordelt over heile Norge), utsjånad, enkle ting som vindaugsviskarhendel (som du kan manøvrera i blinde), fungerande regnsensor, forhåpentlegvis meir knappar på rattet, så ein slepp bort på skjermen under køyring slik ein må med Tesla.

Både Tesla og VAG har hatt kvalitetsproblemer. Hvem som er best i dag vet jeg ikke.
Både Tesla og Møller har hatt dårlig rykte for serviceapparatet sitt. Hvem som er best i dag vet jeg ikke.
Heads up display er gøy da, men på den forrige bilen jeg hadde det på så kjørte jeg stort sett med det av.
Varme i rattet er sikkert kjekt å ha dersom man ikke har en velfungerende app. Jeg har begge deler i dag, og rattvarmen blir nesten aldri brukt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA