Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Enyaq i media / Nyheter om Enyaq

Startet av Finnøy (Arne Johan Larsen), mandag 29. juli 2019, klokken 13:57

« forrige - neste »

kodax

Dette er vel mye basert på rykter, så hvor mye forsinkelser det er snakk om er vel helt uklart. Det som bla står er "Volkswagen experts have noted that the ID.3's underlying architecture was developed too hastily, as the car's system parts often don't understand each other, resulting in errors"
Mer her: https://elbilforum.no/index.php?topic=50843.0
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

lirekassa

Ja, så et bilde av biler som sto ferdige, men som angivelig mangler app. Spørs om det blir noe OTA her :/

batterimannen

Sitat fra: lirekassa på tirsdag 25. februar 2020, klokken 22:44
Sitat fra: kodax på tirsdag 25. februar 2020, klokken 20:53
Nå som det snakkes om at ID3 blir 3-12 måneder forsinket, er det kanskje en risiko for at ID4 og Enyaq også må skyve på lanseringen..

Vet vi helt sikkert hva forsinkelsen skyldes? Leste det var pga problemer med app, men da bør de i så fall produsere biler i påvente av at de får dette i orden. Ellers må det bli veldig flaskehals i produksjonen etter hvert, men utsettelser på ID.4 og Enyaq som du skriver.

Det er hele programvaren som styrer bilen som er problemet, ikke bare en app. Hvor mye det har å si for Enyaq er vanskelig å si.

ID.3's software has proven troublesome. Simply put, the software of the vehicle does not work as it should, and VW experts have pointed the finger at the company's haste in rolling out the all-electric car for production. Volkswagen experts have noted that the ID.3's underlying architecture was developed too hastily, as the car's system parts often don't understand each other, resulting in errors.

Thus, every day, those involved with the ID.3 project meet and try to solve the car's underlying issues. Manager Magazin's sources note that Volkswagen is now operating at an almost military level in its efforts to fix the ID.3's software issues, but still, hundreds of test drivers report new faults in the vehicle nearly every day. One of the magazine's sources, who claimed to be present in these meetings, noted that up to 300 faults could be reported in one day.

https://www.teslarati.com/tesla-model-3-rival-volkswagen-id-3-cautionary-tale/
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

kodax

Da ble Geneve-messen corona-avlyst, så da spørs det når Enyaq blir presentert.
https://www.tv2.no/broom/11252326/
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: kodax på fredag 28. februar 2020, klokken 13:07
Da ble Geneve-messen corona-avlyst, så da spørs det når Enyaq blir presentert.
https://www.tv2.no/broom/11252326/

Siden flere journalister allerede har prøvekjørt Enyaq så kan de ta dette som en nettlansering med webcast (og nedtelling for å få "spenningen") som alternativ til en offisiell avduking med publikum. Omtalen får de uansett av de journalistene som allerede har prøvekjørt og endelig får lov til å fortelle om dette med alle detaljer.

Verre for de produsentene som skulle avduke sitt produkt som ingen har sett i virkeligheten.

kodax

Tja, Enyaq ville jo nådd ut til mange flere journalister på bilmessen som ikke har hørt om den ennå, så ikke umulig at de nå velger å vente til neste store samling. På den andre siden kan de potensielt få problemer med å holde igjen skriverier fra de journalistene som har prøvekjørt, hvis ikke avtalen dekker tilfeller som dette.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

batterimannen

Sitat fra: kodax på fredag 28. februar 2020, klokken 13:59
Tja, Enyaq ville jo nådd ut til mange flere journalister på bilmessen som ikke har hørt om den ennå, så ikke umulig at de nå velger å vente til neste store samling. På den andre siden kan de potensielt få problemer med å holde igjen skriverier fra de journalistene som har prøvekjørt, hvis ikke avtalen dekker tilfeller som dette.

Ikke sikkert at neste messe ikke blir avlyst. Kan jo hende de ikke får kontroll på spredningen av Coronaviruset.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Daniel_0007

Sitat fra: batterimannen på fredag 28. februar 2020, klokken 16:44
Sitat fra: kodax på fredag 28. februar 2020, klokken 13:59
Tja, Enyaq ville jo nådd ut til mange flere journalister på bilmessen som ikke har hørt om den ennå, så ikke umulig at de nå velger å vente til neste store samling. På den andre siden kan de potensielt få problemer med å holde igjen skriverier fra de journalistene som har prøvekjørt, hvis ikke avtalen dekker tilfeller som dette.

Ikke sikkert at neste messe ikke blir avlyst. Kan jo hende de ikke får kontroll på spredningen av Coronaviruset.

er vel ikke så mange messer å velge mellom heller, ser ikke vitsen for skoda å vise på en messe i usa eller japan når de ikke selger biler i de markedene.
Paris motor show passer ganske bra men er ikke før oktober da
Model 3 2019 LR Rwd

tornaldo

Hvis det ikke blir noen messe, så kommer de selvfølgelig til å lage et eget event for å presentere bilen når de mener det er gunstig.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Hansi

Jeg har reservasjon på ID.3 1st og fikk følgende på e-post fra Volkswagen i går:
Sitat
En oppdatering fra oss:

Levering
Det har den siste tiden versert rykter om forsinkelser i forbindelse med ID.3 lansering som følge av utfordringer knyttet til programvare. Vi har i dag fått følgende uttalelse fra fabrikk:

«Volkswagen bekrefter at tidslinjen for ID.3, som har vært kommunisert i flere måneder, ikke har endret seg: Verdenspremieren fant sted på IAA 2019, produksjonen startet som planlagt i november 2019 og ID.3 lanseres i løpet av sommeren 2020.

Produksjonen av ID.3 1ST startet med en flat oppstartskurve, og øker jevnlig frem til markedslanseringen i sommer. Volkswagens mål er å levere 30.000 ID.3 1ST til kundene som har forhåndsbestilt bilen i Europa innen utgangen av 2020.

Programvaren installeres i kjøretøyene i produksjon og vil bli oppdatert til den nyeste versjonen før overlevering til kunde.»

Bestilling
Vi hadde håpet på å kunne åpne opp for at du kunne bestille din bil i løpet av første kvartal. Bestilling av bilen planlegger vi nå å åpne for i andre kvartal, og vi vil jobbe for at det skal skje så tidlig som mulig. Du vil få god informasjon i forkant av bestillingsprosessen. Følg derfor litt ekstra godt med i innboksen, så er du godt forberedt.

Priser
Tekniske data lar vente på seg som gjør at vi ikke kan gå ut med endelige priser. Vi vil informere om priser før vi åpner for bestilling av bilen.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

kodax

Skoda skulle visst uansett ikke vise Enyaq i Geneve:
SitatDet ryktes derimot at bilen skal lanseres under et eget arrangement, og flere forhandlere har nå fortalt at dette først vil skje i mai.Dette er fortsatt i god tid før bilen kommer på norsk, en gang i november eller desember.
https://www.elbil24.no/nyheter/var-aldri-ment-a-vises-na/72195979
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Counterpointer

Sitat fra: kodax på lørdag 29. februar 2020, klokken 16:24
Skoda skulle visst uansett ikke vise Enyaq i Geneve:
Dette høres ut som omtrent samme forsvar som de som ikke hadde kjæreste når de gikk på barne/ungdomsskole og sa de hadde kjæreste på hytta........

Daniel_0007

Mai ja er en god stund får håpe de har prisene klar da men tviler på det.
Model 3 2019 LR Rwd

Electric cars in Norway

Knut A, ja ser den. Dette er jo ikke bra da.

Jeg fikk for lenge siden mail invitasjon til å se bilen på Gardemoen ..som ble avlyst....etter dette har det bare vært klabb og babb.

Begynner å bli litt lei det spillet mellom VW&Skoda....storebror og lillebror...


Kopi fra elbil  24 nyheten:

Mange av de som har satt seg på reservasjonslisten hadde forventet at Geneve ville være det naturlige stedet å vise den endelige bilen, slik den blir i virkeligheten. Saken er at dette aldr er kommunisert fra Skoda sin side, og Elbil24 har i en tid visst at så ikke ville være tilfelle. Det ryktes derimot at bilen skal lanseres under et eget arrangement, og flere forhandlere har nå fortalt at dette først vil skje i mai.Dette er fortsatt i god tid før bilen kommer på norsk, en gang i november eller desember.

lirekassa

Presentasjon i mai med leveringsstart Q4 2020 ville ikke vært helt krise da.

Men at de tar 5000,- i reservasjonsbeløp for en bil ingen har sett er derimot rimelig drøyt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA