Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Porsche antyder at de ikke er fornøyd med hurtigladestasjonene som de har testet

Startet av SHN, mandag 29. juli 2019, klokken 08:42

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: Rollep på onsdag 31. juli 2019, klokken 11:46
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 31. juli 2019, klokken 10:26
Sitat fra: Rollep på mandag 29. juli 2019, klokken 09:38
Dessuten er de igang med å installere 350 kW ladere på Porsche sentrene og dem finnes det som kjent mange av.
Det er jo fint at de har ladere på verkstedet slik at de kan levere oppladede biler.

Men er det bare meg som synes det er litt rart å måtte dra på verksted for å lynlade?
Syns du dette ser ut som et verksted?

https://www.electrive.net/2018/07/12/800-volt-ladepark-von-porsche-geht-in-berlin-ans-netz/
He He, mente ikke at laderne skulle stå ved siden av løftebukken

Det tror jeg du skjønte.

Som sagt fint om de har ladeplasser ved servicesenterene sine, med den prisen de har antydet (minimum fossilpris) så finnes det mange bedre alternativer som er bedre plassert, billigere og med andre tilbud tilknyttet.

Nissan har hurtigladere på mange av sine verksteder, de brukte jeg aldri når jeg hadde kortrekkeviddebil på grunn av det ovennevnte.

SHN

Sitat fra: gr på onsdag 31. juli 2019, klokken 12:47
1. De første ladestasjonene til Ionity var fra Porsche Engineering, og det er ikke de du har vist bilde av.
...
Du kan google Ionity Aabenraa eller noe slikt, så finner du nok bilder av Porsche-laderne. Hvorfor Ionity har valgt å gå bort fra de kan vi bare spekulere i, men det kan nok fort handle om en eller flere av leveringstid, pris, service, funksjonalitet, driftssikkerhet...
Du har helt sikkert rett i at de første ladestasjonene til Ionity var fra Porsche Engineering. Uansett, har de gått bort ifra de opprinnelige planene av årsaker vi kan spekulere i.

Sitat fra: gr på onsdag 31. juli 2019, klokken 12:47
2. Ionity Nordic har vært krystallklare i kommunikasjonen sin, DAGENS ladere, altså de som allerede står montert, støtter 350kW. Hvis de ikke gjør det, så er det villedende markedsføring, og lovbrudd.
Det er nok støttet for å lade på 350kWt, men kvaliteten er kanskje ikke bra nok. F.eks. i gitte situasjoner så er det ustabilt på 350kWt, men hvis du reduserer hastigheten ned til 250kWt så er det stabilt. I følge Teslabjørn er det en utfordring med TM3 og Ionityladere som følge av at aluminium i ladeporten utvider seg når det blir varmt. Det forårsaker at Ionityladeren stopper ladingen. I dette tilfellet er har nok Tesla  ansvaret, men det jeg vil poengtere er det i gitte situasjoner oppstår det hendelser som forårsaker ustabilitet. Er ionity-laderne godt nok testet før de ble satt i produksjon?

Sitat fra: gr på onsdag 31. juli 2019, klokken 12:47
...
Bilde er bare datagrafikk, og ser flott ut, men kan jo fort sammenlignes med det Porsche har vist av Mission-E, og hva Taycan endte som.
...

3. Forventningsstyrer? Der er vi grunnleggende uenige i hva som ligger i et slikt begrep. I mine øyne har de latt oss som kunder sitte på gjerdet og vente på et produkt med spesifikasjoner de ikke klarer å innfri. De viste oss en prototype som ikke er i nærheten av å ligne på endelig produkt, som ble en Audi A5 eller noe i den duren, og den lader omtrent 30% tregere enn det de har skrytt av. Og det er egentlig enda verre at de sier at den "endelige" utgaven kommer om 1-2 år. Da er den første utgaven utdatert allerede før den er i salg...
Dette er vel OT og omhandler Taycan som vi kan fortsette å diskutere i allerede etablert tråd som vi begge har postet innlegg i fra før ;)
Trøndelag  ◊  e-Golf 2014 - solgt  ◊  TMS 90D 2016 - solgt ◊ Taycan 4S+ 2020

Rollep

Sitat fra: gr på onsdag 31. juli 2019, klokken 12:52
Sitat fra: Rollep på onsdag 31. juli 2019, klokken 11:46
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 31. juli 2019, klokken 10:26
Sitat fra: Rollep på mandag 29. juli 2019, klokken 09:38
Dessuten er de igang med å installere 350 kW ladere på Porsche sentrene og dem finnes det som kjent mange av.
Det er jo fint at de har ladere på verkstedet slik at de kan levere oppladede biler.

Men er det bare meg som synes det er litt rart å måtte dra på verksted for å lynlade?
Syns du dette ser ut som et verksted?

https://www.electrive.net/2018/07/12/800-volt-ladepark-von-porsche-geht-in-berlin-ans-netz/
Blir ikke "et verksted" eller "en forhandler" litt potato poteito?

Hadde ikke vært et stort problem for meg å lade hos en forhandler, annet enn at det sjelden er særlig mye å ta seg til i helger og kveldstid på slike steder, eller steder å tømme tanken, men du bekreftet vel heller det han skrev, enn motsatt...
Whatever, det er uansett positivt at Porsche setter opp lynladere utenfor sine sentre. At det kanskje ikke er særlig mye å ta seg til i helger og på kveldstid er rimelig uproblematisk, det er jo ikke 11 kW AC ladere vi snakker om :D

daktari

Men enda bedre hvis Porsche satte dem opp mellom byer langs autobahn.

De setter dem ved butikken sikkert for å kunne demonstrere lading.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Rollep

Sitat fra: daktari på torsdag 01. august 2019, klokken 01:48
Men enda bedre hvis Porsche satte dem opp mellom byer langs autobahn.
Hvorfor i all verden skulle de sette opp ladere langs Autobahn når de allerede investerer i Ionity nettverket?

Om grunnen for at de kommer å ha lynladere på sine Porsche sentre vet jeg ikke annet enn at de kanskje ønsker å tilby kundene sedvanlig god service.

cra

Sitat fra: Rollep på torsdag 01. august 2019, klokken 08:50
Sitat fra: daktari på torsdag 01. august 2019, klokken 01:48
Men enda bedre hvis Porsche satte dem opp mellom byer langs autobahn.
Hvorfor i all verden skulle de sette opp ladere langs Autobahn når de allerede investerer i Ionity nettverket?

Alle som har kjørt på langtur med Tesla skjønner hvorfor. ;) Å ta et (relativt) kort stopp på en superlader langs reiseruta gjør turen enkel og smertefri. Det er helt topp med noen minutter beinstrekk etter et par timer i bilen, spesielt i høy hastighet. Om logoen på laderen er Porsche eller Ionoty er selvsagt ikke så nøye. Poenget er vel at det ikke virker som om de andre bilprodusentene har skjønt hvor genialt SC-nettverket til Tesla er. Det har kommet mange biler som kan konkurere med Tesla på rekkevidde og alt det andre, men når det gjelder lading på tur er det ingen som når dem til knærne enda.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Rollep

Sitat fra: cra på torsdag 01. august 2019, klokken 09:06
Sitat fra: Rollep på torsdag 01. august 2019, klokken 08:50
Sitat fra: daktari på torsdag 01. august 2019, klokken 01:48
Men enda bedre hvis Porsche satte dem opp mellom byer langs autobahn.
Hvorfor i all verden skulle de sette opp ladere langs Autobahn når de allerede investerer i Ionity nettverket?

Alle som har kjørt på langtur med Tesla skjønner hvorfor. ;) Å ta et (relativt) kort stopp på en superlader langs reiseruta gjør turen enkel og smertefri. Det er helt topp med noen minutter beinstrekk etter et par timer i bilen, spesielt i høy hastighet. Om logoen på laderen er Porsche eller Ionoty er selvsagt ikke så nøye. Poenget er vel at det ikke virker som om de andre bilprodusentene har skjønt hvor genialt SC-nettverket til Tesla er. Det har kommet mange biler som kan konkurere med Tesla på rekkevidde og alt det andre, men når det gjelder lading på tur er det ingen som når dem til knærne enda.
Det spørs jo hvor genialt du hadde syns SC-nettverket til Tesla var hvis det hadde vært åpent for alle CCS biler ;)

Hadde jo blitt helt håpløst om hver bilprodusent skulle byggd opp sitt eget eksklusive ladenettverk. Det er jo også nettopp derfor de har gått sammen og investerer i Ionity. Allerede idag, med minimalt elbilsalg i Europa, har man satt i drift 131 ladestasjoner og mange flere starter opp nærmest daglig.

https://ionity.evapi.de/#/

cra

Sitat fra: Rollep på torsdag 01. august 2019, klokken 10:51
Hadde jo blitt helt håpløst om hver bilprodusent skulle byggd opp sitt eget eksklusive ladenettverk.

Det trenger man jo ikke (og det er heller ikke ønskelig). Et samarbeid a'la Ionity er helt topp det. Hvis alle bilprodusenter hadde bygget ut (støttet opp om det økonimisk i alle fall, om ikke håndtere det praktiske) med tilsvarende lademulighet pr bil som det Tesla har gjort for sine kunen antakelig alle kjørt problemfritt uansett bilmerke. :)

Tesla har jo tilbudt andre å kjøpe seg inn i SC-nettverket, men det har tydeligvis vært heller laber interesse så langt.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Øyvind.h

Tesla bygger kun for seg selv, men setter opp titalls ladere på hver plass.
Bak Ionity står mange bilmerker. De setter opp ensifret antall ladere per plass.
Det burde vært omvendt. Der ionity etablerer seg burde de vært nærmere tresifret. Om aktørene bak ionity ser for seg å selge en del biler.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

SHN

Sitat fra: Rollep på torsdag 01. august 2019, klokken 10:51

Det spørs jo hvor genialt du hadde syns SC-nettverket til Tesla var hvis det hadde vært åpent for alle CCS biler ;)
...
https://ionity.evapi.de/#/

Det er vel to forskjellige problemstillinger. Den ene er om det er nok hurtigladere. Hadde alle CCS-biler kunne lade på Tesla SuC, så hadde det nok blitt mye kø. Det andre som er det geniale med Tesla SuC er hvor sømløst det er. Bare å plugge i, og så starter det å lade. Bare det sparer vel noen få minutter avhengig av betalingsløsningen som de andre ladeoperatørene har. I tillegg har Tesla ladeparker med mange SuC. De andre ladeoperatørene kommer etter på dette området, men fortsatt er det en vei å gå.

Det beste for forbrukerne er om Ionity og de andre ladeoperatørene og bilprodusentene kunne komme frem til en tilsvarene eller bedre løsning enn det Tesla tilbyr.
Trøndelag  ◊  e-Golf 2014 - solgt  ◊  TMS 90D 2016 - solgt ◊ Taycan 4S+ 2020

Thomas Parsli

Sitat fra: Rollep på torsdag 01. august 2019, klokken 10:51
Hadde jo blitt helt håpløst om hver bilprodusent skulle byggd opp sitt eget eksklusive ladenettverk.

Hvis ikke Tesla hadde bygd sitt eget nettverk av ladere, med sømløs hurtiglading mellom storbyer ville det vært helt håpløst! Da ville vi fortsatt kjørt fossilbiler, mens produsentene bak Ionity snakket om hydrogen eller biler som kommer "snart".

Jeg har kjørt elbiler med mulighet for hurtiglading i snart 16 år (kun 3mnd med Tesla) og ingen har bidratt så mye som Tesla. Tesla åpnet superladernettverket sitt i Norge for 6 år siden og gjorde det mulig å kjøre mellom de store byene.

Produsentene bak Ionity ligger altså mer enn 6 år etter.

Og istedenfor å bygge opp Ionity for mange år siden, prøvde produsentene å presse EU til å stoppe Teslas utbygging i Europa.

Håpløst, ja.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Counterpointer

Det blir et merkelig argument å si at Tesla skulle bygd ett eget nettverk av superladere som skulle vært tilgjengelig for alle, når de var først ute og vi ikke hadde vist hva et ladenettverk hadde vært om det ikke hadde vært for dem.
Det er tydeligvis ingen som er villige til å betale det det koster for tilgang, og/eller de ønsker ikke støtte Tesla. Begge deler er greit nok, men da kan en ikke sutre.

Selv når Ionity nå starter opp er jo brukeropplevelse helt annen enn på SuC, leser jo ikke om annet en ladere som timer ut og ikke fungerer, samt at det allerede er kø..... Skjønner egentlig godt at Porsche vil ha bedre kvalitet.
SuC er plug and play, med veldig god både redundans og driftsikkerhet. Etter å ha forholdt seg til GK og Fortum i flere år er SuC et himmelrike i forhold.

Rollep

Så utviklet seg også denne tråden i samme retning som de fleste andre her på forumet.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Rollep på torsdag 01. august 2019, klokken 13:31Så utviklet seg også denne tråden i samme retning som de fleste andre her på forumet.
Er vel ikke direkte overraskende når du ledet denne tråden inn på dette sporet?
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

OhmPaPa

Sitat fra: Rollep på torsdag 01. august 2019, klokken 13:31
Så utviklet seg også denne tråden i samme retning som de fleste andre her på forumet.

Ja hadde vært kjekt med en "glem denne tråden"-funksjon. Så kunne de som ivrig diskuterer usaklighetene ha fortsatt i fred.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA