Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Type 2 kabel

Startet av Henbot, søndag 28. juli 2019, klokken 12:17

« forrige - neste »

bjornn

SitatKjøp deg en type2 kabel og selg den

Flere hundre kunder skal altså selv betale og hente type 2 kabel.
Og første konsultasjon med advokat er naturligvis ikke gratis på Sunnmøre.
Tesla har tidligere vært til megling med advokat, og inngått forlik i Norge.

cra

Sitat fra: bjornn på tirsdag 30. juli 2019, klokken 11:54
Flere hundre kunder skal altså selv betale og hente type 2 kabel.

For de få som har kritisk behov for det burde det være en enkel, praktisk og overkommelig løsning, ja. I starten ble ikke Tesla levert med Type2-kabel uten at det så ut til å skape nevneverdig inntekt for advokater.

Sitat fra: bjornn på tirsdag 30. juli 2019, klokken 11:54
Og første konsultasjon med advokat er naturligvis ikke gratis på Sunnmøre.

Det vet jeg ingenting om; jeg bryr ikke advokater med bagateller.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Ropepåelgen

Poenget er vel at bilen er solgt med type 2 ladekabel. Da blir det meget spesielt å levere den uten og ettersende en eller annen gang i løpet av året. Har du inngått en lignende avtale med noen andre noen gang?

cra

Sitat fra: Ropepåelgen på tirsdag 30. juli 2019, klokken 13:12
Poenget er vel at bilen er solgt med type 2 ladekabel. Da blir det meget spesielt å levere den uten og ettersende en eller annen gang i løpet av året. Har du inngått en lignende avtale med noen andre noen gang?

Ja, opptil flere ganger. Det er overhode ikke uvanlig med restlevering. Fikk ettersendt siste del av en tidligere ordre senest i dag.

At det tar måneder er selvsagt beklagelig og i overkant lenge å måtte vente, men når løsningen er så enkel som å skaffe seg kabelen fra en annen butikk så synes jeg at å skulle engasjere advokat blir som å skyte spurv med kanon.

Hva motivet er for slikt kan man bare spekulere i, men å få til en minnelig praktisk løsning er man i alle fall neppe ute etter.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

ruslebiff

Trenger ikke advokat til dette. Om du har behov for type 2 kabel og Tesla ikke har levert, er det bare å sende de en kort mail der du skriver at du trenger kabelen som skulle vært levert med bilen og at du vil kjøpe kabelen og hva den koster dersom du ikke får kabelen innen en rimelig frist (ofte 2 uker, men kan være kortere om det haster mer). Dersom Tesla ikke leverer kabelen innen fristen, vil du kjøpe den og sende kvittering til Tesla og få refundert beløpet. Skriv også at du er villig til å kjøre til et av dine nærmeste servicesenter for å hente om du er det.

bjornn

Tesla har ennå ikke svart på en eneste epost jeg har sendt (delivery/referral etc...).
Når man bor i et borettslag i Oslo med garasjeplass med type 2 lader (ingen huskontakt),
så er det ganske kritisk uten type 2 lader. Tesla vil garantert ikke betale eller svare
dersom man selv kjøper type 2 og ber om å få refundert kostnaden.

Toalmar

Sitat fra: bjornn på onsdag 31. juli 2019, klokken 14:25
Tesla har ennå ikke svart på en eneste epost jeg har sendt (delivery/referral etc...).
Når man bor i et borettslag i Oslo med garasjeplass med type 2 lader (ingen huskontakt),
så er det ganske kritisk uten type 2 lader. Tesla vil garantert ikke betale eller svare
Hva med å kjøpe en brukt på finn.no Det ligger pr nå ca 20 stk tilsalgs i Oslo med pris fra kr 850,-
Da slipper du å vente på å få fra Tesla.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

ruslebiff

Sitat fra: bjornn på onsdag 31. juli 2019, klokken 14:25

Hvis de ikke gjør opp for seg er det bare å få namsmannen til å drive inn pengene fra Tesla. Prosessen står beskrevet her https://www.politiet.no/tjenester/namsmann-og-forliksrad/utleggsforretning/begjare-utleggsforretning/faktura-eller-skriftlig-melding/

geear

Ja, for det er helt sikkert verdt å ta den runden for noe du kan løse med en tusenlapp eller en tur til et servicesenter...  ???

Forlang å låne kabel fra en lånebil eller en bruktbil de har for salg, i mellomtiden.

ruslebiff

Sitat fra: gr på onsdag 31. juli 2019, klokken 15:34
Ja, for det er helt sikkert verdt å ta den runden for noe du kan løse med en tusenlapp eller en tur til et servicesenter...  ???

Forlang å låne kabel fra en lånebil eller en bruktbil de har for salg, i mellomtiden.

Man må heller se på det som at man gjør andre Tesla-eiere en tjeneste ved å holde Tesla litt i ørene. Skal man ha noe håp om at de forbedrer kommunikasjonen sin nytter det ikke å stå med lua i hånda.

Thorium

Har Tesla begynt å ettersende type 2 kabler?

Purret flere ganger på Delivery mailen, men får ingen konkret feedback derfra.

Counterpointer

Hva er lengden det skal være på type 2 kabelen?

Jeg fikk 7 meter med begge våre biler, mens min kollega fikk en 4 meter med sin bil ettersendt nå i august (bil kjøpt i april).

pekle

Fikk 4 meter ved utlevering i mars. Man tager det man haver

Elmo

Sitat fra: Thorium på lørdag 31. august 2019, klokken 11:36
Har Tesla begynt å ettersende type 2 kabler?
Ja, jeg har fått i posten.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

Avh

Var på Oslo Nord og purret for andre gang etter megautleveringen av mod3 siste kvartalsdag på Norges Varemesse. Damen på service  sa først de var tomme, deretter påsto hun at vi hadde fått !! Da ble stemningen muggen for å si det mildt. En annen Teslamedarbeider ble hanket inn av fruen , og vipps så ble det kabel. Truls var navnet. All kred til han. Damen på service derimot ....
XPENG P7
Ex Tesla mod 3
Ex Tesla S 85 kWh Rød mm
Ex Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA