Skrevet av Emne: Guessometer og temperaturendringer på ruten  (Lest 1082 ganger)

emphezis

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 118
    • Vis profil
Guessometer og temperaturendringer på ruten
« på: fredag 26. juli 2019, klokken 09:00 »
Hei.

Lurer på om Tesla sitt "guessometer" tar hensyn til temperatursvingninger langs en rute?

Vet jo at GOM tar høyde for topografiske forskjeller på ruten, men hvis man kjører i la oss si 12 grader i "lavlandet", og man har en fjellovergang på ruten hvor det er -2 grader, vil GOM da ta med dette i beregningen? Det finnes jo nok av online værdata + at man kan beregne (delvis..) hvor mye kaldere det vil være x antall meter opp i høyden, men brukes slik data når GOM kalkulerer rekkevidde og om man har mulighet til å nå destinasjonen?

Mulig det er diskutert tidligere, men fant ikke noe da jeg søkte.

OG hvordan synes dere generelt at Tesla sitt GOM er når det gjelder å beregne batterikapasitet? Presis eller ofte "på jordet"?
2019 Tesla Model S "Raven" - til vurdering
2021 Tesla Model Y Performance - reservert
2017 Volkswagen Passat GTE - leveres inn 01/20
2014 Nissan Leaf Tekna - solgt 2017

Cries

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 97
    • Vis profil
Sv: Guessometer og temperaturendringer på ruten
« Svar #1 på: fredag 26. juli 2019, klokken 11:50 »
Jeg synes Bilens/navigasjonens andlag som regel stemmer +/- et par prosentpoeng, sjelden mer en 5%-poeng feil. Temperatur tror jeg den tar hensyn til til en viss grad der man er, men ikke langs ruten. Den tar derimot hensyn til topografi.

Kort sagt: om bilen mener du akkurat kommer frem har du ikke marginene på din side og bør være dreven i økonomisk kjørestil. Hvis bilen derimot sier 10-15% igjen ved ankomst treffer dette ganske bra, og med noe margin. Selvsagt et forbehold om hvilken fart man holder og om det regner (reg og vpt veibane apiaer rekkevidde)

Muffinman

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 11945
    • Vis profil
Sv: Guessometer og temperaturendringer på ruten
« Svar #2 på: fredag 26. juli 2019, klokken 19:21 »
Virker å treffe ganske bra i Norge, overestimerer litt i sommerlige temperaturer og underestimerer mye i autobahnhastighet. Men som regel treffer den brukbart, også om vinteren. Det kan kanskje tyde på at den tar årstid/temperatur med i beregningen.

Carl Anton Stenling

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1455
    • Vis profil
Sv: Guessometer og temperaturendringer på ruten
« Svar #3 på: fredag 26. juli 2019, klokken 19:38 »
Vi vet vel ikke helt nøyaktig hvordan Teslas energikurve regnes ut. Jeg tipper at den bruker erfaringstall fra andre biler som har kjørt samme strekning med justering for avvik i kjøreforhold den aktuelle dagen.

Merket ihvertfall at en strekning i Italia hvor alle kjørte over fartsgrensen så kunne det se ut som at Tesla også tok høyde for at jeg skulle kjøre raskere enn fartsgrensen.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

automat

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1333
    • Vis profil
Sv: Guessometer og temperaturendringer på ruten
« Svar #4 på: lørdag 27. juli 2019, klokken 11:52 »
Henter ikke Tesla beregnet kjøretid, og derved hastighet fra Google Maps da?

2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Carl Anton Stenling

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1455
    • Vis profil
Sv: Guessometer og temperaturendringer på ruten
« Svar #5 på: lørdag 27. juli 2019, klokken 12:20 »
Det kan godt være at Tesla henter hastighet fra Google Maps. Det er ihvertfall liten tvil om at "energibudsjettet" påvirkes av hva som er forventet hastighet i tillegg til topografi. Tror imidlertid at det også gjøres en eller annen justering for dagens forhold. F.eks. stemmer "energibudsjettet" temmelig bra både sommer og vinter for strekningen "Oslo-Hamar", mens forholdene varierer iht. årstiden.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Motorwatt

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2037
    • Vis profil
Sv: Guessometer og temperaturendringer på ruten
« Svar #6 på: søndag 04. august 2019, klokken 15:26 »
Jeg tipper at den bruker erfaringstall fra andre biler som har kjørt samme strekning med justering for avvik i kjøreforhold den aktuelle dagen.

De må vel ha en form av fallback. Tror ikke det på langt nær har kjørt en Tesla tidligere på alle veier  :D
S75D - 2018 - Midnight Silver - Premium - Panorama - Delskinn - Firmware: 2019.36.2.1

Vesel

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 566
    • Vis profil
Sv: Guessometer og temperaturendringer på ruten
« Svar #7 på: søndag 20. oktober 2019, klokken 16:19 »
Nei, det gjør den ikke. Rekkeviddeberegneren i bilen min er imponerende nøyaktig når det er 15-20° C og tørt ute. På vinteren derimot så grovt overestimerer den konsekvent hvor mange % jeg vil komme fram med. Jeg har stilt inn alt til å vise % altså, ikke rekkevidde, men jeg får en tilnærming til sistnevnte ved å gå inn på energimeteret (husker egentlig ikke hva den heter, men er den der fine batterinivå-grafen) og se hvor mange % det står jeg vil ha ved ankomst.

Jeg vil tro den grafen bygger på data for energibruk hentet ut fra flåten deres fra de forskjellige rutene. Her i Norge så ser vi at grafen er veldig detaljert, høyt oppløst, uansett hvor man kjører, fordi vi har så mange Tesla-er kjørende rundt. På ferien min til Italia i sommer derimot, så så jeg at grafen ofte hadde partier hvor den var unaturlig flat, som om de ikke hadde data, men kun gjorde en beregning ut fra avstand.
« Siste redigering: mandag 21. oktober 2019, klokken 17:20 av Vesel »
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke piggdekk og plog til denne! 😂

bjoff

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 22
    • Vis profil
Sv: Guessometer og temperaturendringer på ruten
« Svar #8 på: søndag 20. oktober 2019, klokken 23:14 »
Jeg vil tro den grafen bygger på data for energibruk hentet ut fra flåten deres fra de forskjellige rutene. Her i Norge så ser vi at grafen er veldig detaljert, høyt oppløst, uansett hvor man kjører, fordi vi har så mange Tesla-er kjørende rundt.
Dette tror jeg ikke er tilfellet, jeg tror denne grafen er laget med grunnlag av elevasjonsdata fra kart, og ikke fra tidligere kjøringer med Tesla.

De undersjøiske tunnelene på E39 i Rogaland og Hordaland vises en helt rett strek som er litt skrått nedover, som om man skulle kjøre rett på 0moh hele veien, mens det alle andre steder som du sier, er veldig høy oppløsning på grafen og mye bevegelser.

fonberg

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2188
  • Helelektrisk bilhusholdning
    • Vis profil
Sv: Guessometer og temperaturendringer på ruten
« Svar #9 på: mandag 21. oktober 2019, klokken 07:10 »
Den estimerer mye bra, men vær obs på at den blir for optimistisk hvis man kjører på våt vei, da bruker man fort 10% mer enn anslått.
-2017 S90D
-2012 Leaf
---

-TOCN-signaturmedlem.

alda

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 693
    • Vis profil
Sv: Guessometer og temperaturendringer på ruten
« Svar #10 på: mandag 21. oktober 2019, klokken 15:00 »
Som Vesel skriver så gör den nog helt klart INTE det.

Marerittet är att hamna i kö när det är smällkallt ute, och du ska på långtur - då reduseras räckvidden betydligt....
Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå"
Tesla Model S60D 2016 (20.09) - "Big Blue"
-Reservert Tesla Model 3 03/18 - kansellerad
-Reservert Peugeot E-208 03/19

DeepFu

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 201
    • Vis profil
Sv: Guessometer og temperaturendringer på ruten
« Svar #11 på: mandag 21. oktober 2019, klokken 22:58 »
Kjørte på "harryhandel" fra Narvik til Abisko i helga. Langt fra fullt batteri, men det skulle holde med god margin. Fra havnivå til opp på fjellet sank temperaturen fra +1 til - 8. Rekkevidden raste ned etterhvert som bilen ble kaldere. Så mye at det faktisk ble i overkant spennende. Og det er ingen lademuligheter, på det strekket. Hadde 23km rekkevidde igjen når vi kom ned til Narvik igjen.
TM3 LR Levert 15/3 i Tromsø
Kun kjørt ICE tidligere.

jlan

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1320
    • Vis profil
Sv: Guessometer og temperaturendringer på ruten
« Svar #12 på: tirsdag 22. oktober 2019, klokken 16:20 »
Jeg kan igjen anbefale abetterrouteplanner.com. Der kan man legge inn de værforholdene man forventer, og også ganske bra tilpasse modellen til kjøring med tilhenger, takboks osv.. Undersjøiske tunneller takles ikke så godt, men det gjør lite utslag på SOC etter at man er oppe igjen.
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

Vesel

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 566
    • Vis profil
Sv: Guessometer og temperaturendringer på ruten
« Svar #13 på: fredag 15. november 2019, klokken 17:16 »
Omtrent nøyaktig da jeg bytta til vinterdekk så begynte batterinivåsgrafen å bli nesten helt nøyaktig hos meg igjen.
Jeg bytta på det perfekte tidspunkt, dagen før det skulle bikke 0 grader for første gang her. Det hadde vært 5-7 grader noen dager her først, og da klaga jeg tidligere her i tråden om at dette energymeteret hadde blitt så unøyaktig. Enten så "visste" bilen at nå måtte den ta høyde for at nå er det vinter siden jeg endra fra 19" til 18" innstillingene og resetta TPMS, eller mer sannsynlig: det neurale nettverket, som vi ikke helt vet om eksister, som henter inn data for forbruk på de ulike strekningene hadde begynt å få inn mye data om høyere forbruk de siste dagene og dermed justert energymeterets beregninger deretter.  :)
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke piggdekk og plog til denne! 😂

TøddiVedder

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 195
    • Vis profil
Sv: Guessometer og temperaturendringer på ruten
« Svar #14 på: fredag 15. november 2019, klokken 22:36 »
Beregner den ikke bare rekkevidde utifra forbruk siste 50 km da?