Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

EQS - rykter, spionbilder og mer

Startet av daktari, torsdag 25. juli 2019, klokken 23:13

« forrige - neste »

daktari

Denne hadde jeg misset. Virker som de fortsetter lanseringen. Kunne spart seg for det intelligente regeneringsgreiene etter min smak. Rammeløse dører hvertfall. Skifter krefter mellom f/b motor.

https://youtu.be/qhUTVtUAml8
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Carboy

Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
BMW iX50 - avbestilt!
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

Carboy

I denne artikkelen avslører de 108kWh batteri størrelse i EQS. Så får vi håpe det som vanlig er oppgitt netto batteri-størrelse. Lade 0-80% skal gå på under 20 minutter med ideelle temperaturer.

https://www.carwow.co.uk/mercedes/news/4267/mercedes-eqs-price-specs-release-date?fbclid=IwAR2IR4p8ptEQAaSwBvuwrDVGCk7Tw9YjzqS_Fx3-UlZoY7EsNIbSgVlFgyA
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
BMW iX50 - avbestilt!
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

daktari

Bekreftelse av 108 kWh hos tyskerne. Men en cut-away hinter om ingen frunk. Se også video #3 Unexpected beauty om lading på Youtube, lite plass foran. Men de jobber med lading uten app "connected charge" eller hva det kalles.
https://www.auto-motor-und-sport.de/elektroauto/mercedes-eqs-2021-infos-elektrische-s-klasse-reichweite-700-km-108-kwh-batterie/
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Carboy

Skal vi tippe at Mercedes gjør som BMW og går for fast panser/frunk som ikke kan åpnes? Akkurat det rommet er veldig praktisk til ladekabler.
Spørsmålet er om man kanskje har tenkt å ha ladekabel eller ikke på EQS. Jeg vet at Rolls-Royce har ventet med elbil til de kan oppfylle sitt krav om ledningsfrihet foruten hurtigladestasjoner. Men skal EQS introdusere hjemme-induksjonslading som ekstrautstyr, eller er dette for tidlig?
En S-klasse skal jo alltid komme med noe nytt.
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
BMW iX50 - avbestilt!
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

Trond.m

Ser ikke bort fra at den kan være forberedt for induksjonslading (slik visstnok e-tron også er). Men at den ikke har støtte for type 2 AC kontakt er jo utenkelig. Med 70 mil rekkevidde er kanskje ikke tilgjengeligheten til AC ladekabler det mest kritiske. Om den ligger i en frunk eller i bagasjerommet er uvesentlig slik jeg ser det. Har ikke noe i mot frunk, men har heller aldri savnet det.

Carboy

Jeg har hatt, i3 med frunk, e-tron med frunk og nå en EQC uten frunk. Forskjellen er kun hvis man rygger inn på en plass der laderen sitter f eks på en stolpe fremme. Da er det kjekt å kunne laste kabel rett inn i fronten uavhengig av hva som ligger i bagasjerommet og uten å gå rundt bilen. Ikke noe stort problem og uansett er løsningen på «panseret» idiotisk da man må åpne innenfra og skitne til hendende og grabbe tak i og lete etter den tappen som åpner siste låsen. Det geniale hadde vært om det kunne åpnes som bagasjerommet bak. Automatisk. Men enig - det er ikke spesielt viktig. Bare ekstra kjekt.
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
BMW iX50 - avbestilt!
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

Øyvind.h

Jeg har hatt tre biler med frunk og nå en uten. For mitt behov er frunken grei å ha, men påvirker på ingen måte kjøp av bil. De fleste jeg besøker nå har kabel hengende klar, og jeg har selv kabel hengende klar både hjemme og på hytta. Kabelen fra bilen brukes bare et par ganger i året, så det ville vært veldig dumt av meg å avskrive en bil fordi det er bittelitt enklere å finne den i frunk (forutsatt god frunk løsning) på de turene. Vet jeg at jeg må lade med nødladeren uten å ta ut bagasje flytter jeg den bare i forkant. Avskriver ikke en hel bil for noen sekunder i året.
Må man gateparkere hver dag, ta ut/inn kabel ukentlig og har en veldig god frunk-løsning som styres fra nøkkel (gjerne elektrisk) ser jeg at det kan være greiere. Men med mindre en har ettermontert el åpning har vel alle manuell åpning og lukking av panser, noen har sågar doble luker som gjør det enda mer knotete, pluss spak i fotbrønn istedenfor nøkkelstyrt. Da blir plutselig en fordel i praksis en ulempe sammenlignet med å bare legge kabelen i bagasjerommet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

daktari

Jeg bruker ladekabler så sjelden at det er greit å ha en egen låsbar frunk med kabler og spylevæske. Frigjør plass til bagasje andre steder. Forøvrig er all ekstra plass til bagasje et pluss, men ikke en showstopper.

15. april får vi se kjerra. Spent på om de leverer et 81 kWh-batteri også. Det snakkes om 12 moduler = 108 kWh = 700 km for £80.000/960.000 NOK (inkl engelsk mva?)  25% mindre batteri, med 540 km range ville vært ok i min bok - spesielt hvis det ble 25% billigere.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Counterpointer

Da er det video fra Autogeful


https://youtu.be/80_MrAMc4mg

Lekkert interiør med hyperscreen, definitivt must have. Men dyrt sies det.

Carboy

#86
Sitat fra: Counterpointer på søndag 28. mars 2021, klokken 01:20
Da er det video fra Autogeful


https://youtu.be/80_MrAMc4mg

Lekkert interiør med hyperscreen, definitivt must have. Men dyrt sies det.

Uenig i at det er must have. Men det kan kanskje være annenhånds bruktbilkjøperen tenker slik? Han som egentlig bestemmer over utstyret 1. eier må velge...

Men lekkert er det. Uten hyperscreen slipper man midtkonsollbetjeningsknapper. Og man kan velge dashbord trim med mye spennende ulike varianter. Så dersom hyperscreen koster 70-100.000 er det ikke et selvsagt valg spør du meg. Koster den 30-50.000 kan man vurdere det.

Nærmer seg lansering nå og det skal bli fint å se eksteriøret så man vet om mam har lyst på en eller ikke. De skryter av verdens laveste cd-verdier og at den er verdens mest aerodynamiske sedan noensinne.

De viser også detaljer i fronten, blant annet lysene og grillen. Jeg synes det er lekkert, selv om det er litt glorete også  ;)

Her er ideen bak eksteriøret forklart.

https://www.youtube.com/watch?v=a8QsXzKf6Lc
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
BMW iX50 - avbestilt!
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

daktari

Noterer meg at ca 3:24 vises standard dashboard i bakgrunnen. Det ser bra ut også. Det blir mye blank svart med hyperUX.

Ser ut som baksetet ikke er optimalt utformet for 3 pers. Litt overrasket over den lille kardangtunnelen, men den er så liten at det ikke betyr noe.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Carboy

Sitat fra: daktari på søndag 28. mars 2021, klokken 12:09
Noterer meg at ca 3:24 vises standard dashboard i bakgrunnen. Det ser bra ut også. Det blir mye blank svart med hyperUX.

Men ser det ikke dessverre litt ettermontert ut, der man fortsatt har «hyperscreen-lignende dashbord» bare dashbordtrim i stedet og så har de bare satt inn systemet fra W223 oppå der? Må nok tenke litt hva jeg synes er finest. Og se an prisen på hyperscreen.
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
BMW iX50 - avbestilt!
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

Counterpointer

Finner bare at de sier standard skjerm blir lik. S klasse (de viser denne flere steder i filmen)



Smak er individuell, men dette maaaaange hakk under hyperscreen. Ser dog godt poenget med mye blank sort flate. Dette er uansett en bil som må støvtørkes hver dag og fingeravtrykk fjernes fortløpende.

Jeg er nok ikke nybilkunde på denne og ville definitivt ikke kjøpt en uten hyperscreen brukt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA