Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bremseskiver

Startet av Diesel, onsdag 24. juli 2019, klokken 23:25

« forrige - neste »

Diesel

Hei,

Det er dags for å bytte skiver og klosser bak på i3'n.
Noen som har gjort seg noen erfaringer med produsent/merke som fungerer bedre enn de originale som står på?
BMW i3

Luniboy

Ingen erfaringer så langt, men vi er 3 stk. som har kjøpt inn og byttet til forskjellige merker i år. (Når vintersesongen var ferdig/nesten ferdig)
Vi har byttet fremme og bak, arbeid utført selv  :laugh:
Bil 1 2017: Zimmermann skiver og ABS klosser
Bil 2 2015: Bosch skiver og klosser
Bil 3 2017: Brembo skiver og klosser

Foreløping er selvsagt alle fine, men det hadde vært fint om noen andre hadde skutt inn noe info om disse eller andre merker som hadde rullet noen vintersesonger ...

BR
2017_BMW 94 Ah i3_FC
2018_TMS100D_med alt

Orbit

Noen oppdatering før vinteren? Er alle uten rust også utenfor slitebanen?
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

PionerThink

Jeg skiftet i mai 2018 bak og nå i juni 2019 foran. Alle deler til både foran og bak kjøpt på Autodeler for 2300,-
Tok bilde av bakbremsene i april etter vinteren og de er fremdeles OK, men med litt svakt brunt belegg på kanten som vist her: https://elbilforum.no/index.php?topic=32400.msg794347#msg794347
Vedlagte bilde viser skiva foran som ble tatt etter skifte i juni.Du kan ikke vise dette vedlegget.

Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

moonbuggy

Et spørsmål om bremser.
Kunne man rent teoretisk produsert skiver i rustfritt stål og montert på bilen, bare bremseeffekten er ivaretatt, eller krever bremsedeler spesiell godkjenning?
Bakgrunnen er at et kinesisk firma ga et tilbud på rustfrie skiver(kopi av kjent fabrikat). Antallet var flaskehalsen (flere tusen).


HansV

Rustfritt stål blir i utgangspunktet for glatt og gir for lite friksjon hvis de ikke har funnet på noe lurt. Ble brukt på motorsykler en stund men det funket heller dårlig.

Rooki3

Hei, jeg må bytte foran p.g.a. rust.
Tenker å gjøre det selv, så jeg lurer på om noen kan anbefale hvor det er lurt å kjøpe skiver og klosser. Er det "Autodeler" som PionerThink over her har brukt som er best?

ProsjektX

Sitat fra: Rooki3 på onsdag 04. september 2019, klokken 10:59
Hei, jeg må bytte foran p.g.a. rust.
Tenker å gjøre det selv, så jeg lurer på om noen kan anbefale hvor det er lurt å kjøpe skiver og klosser. Er det "Autodeler" som PionerThink over her har brukt som er best?
Bruker også ofte Eurodel. Kommer gjerne raskere, og du slipper fortolling som ved Autodeler. Prisene er stort sett på samme lave nivå.
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

Rooki3

Sitat fra: PionerThink på onsdag 28. august 2019, klokken 11:25
Jeg skiftet i mai 2018 bak og nå i juni 2019 foran. Alle deler til både foran og bak kjøpt på Autodeler for 2300,-
Tok bilde av bakbremsene i april etter vinteren og de er fremdeles OK, men med litt svakt brunt belegg på kanten som vist her:

Det kreves vel ikke noe spesialverktøy for skifte skiver på i3?
Ikke noen sensorer eller elektronikk som må nullstilles?

Ingeniøren

Sitat fra: Rooki3 på onsdag 04. september 2019, klokken 17:42
Sitat fra: PionerThink på onsdag 28. august 2019, klokken 11:25
Jeg skiftet i mai 2018 bak og nå i juni 2019 foran. Alle deler til både foran og bak kjøpt på Autodeler for 2300,-
Tok bilde av bakbremsene i april etter vinteren og de er fremdeles OK, men med litt svakt brunt belegg på kanten som vist her:

Det kreves vel ikke noe spesialverktøy for skifte skiver på i3?
Ikke noen sensorer eller elektronikk som må nullstilles?

Du trenger en E18 torx pipe. Se forøvrig nyttig video fra Bildeler.no. Hos med satt slitasjesensoren veldig godt fast og da var det nyttig å ha sette video'n og viste det bare var å ta i, ellers har jeg sikker lurt fælt på om den var låst på en eller annen måte...

https://youtu.be/zHb3HQtkaOA
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Rooki3

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 04. september 2019, klokken 17:56

Det kreves vel ikke noe spesialverktøy for skifte skiver på i3?
Ikke noen sensorer eller elektronikk som må nullstilles?

Du trenger en E18 torx pipe. Se forøvrig nyttig video fra Bildeler.no. Hos med satt slitasjesensoren veldig godt fast og da var det nyttig å ha sette video'n og viste det bare var å ta i, ellers har jeg sikker lurt fælt på om den var låst på en eller annen måte...

[/quote]

Takk, den var nyttig  :+1:

Diesel

Byttet nettopp til Bosch coatede bremseskiver bak (eurodel), så blir spennende å se tilstanden etter vinteren. Du trenger også umbraco 7mm pipe, kanskje ikke den mest vanlige størrelsen å ha i garasjen.

Jeg knakk sensoren når jeg tok den ut, men ingen feilmelding på bilen foreløpig.

Er en utfordring dette på elbiler, spesielt når en ikke kan slå av regen og sjelden får brukt bremsene. Keramiske skiver hadde vel gjort susen, men da kan en jo bytte ganske mange par skiver før det lønner seg.
BMW i3

Ferry

Jeg fikla fælt for å få på plass den sensoren, så jeg endte opp med å stripse den fast lenger opp. Så vidt jeg vet er det først når den slites ned og får kontakt med skiva at signalet trigges(?) Så nå går jeg glipp av signalet, men det er ikke verre enn for noen år tilbake. Tar uansett en sjekk ved hjulskift vår og høst.

Ingeniøren

#13
Sitat fra: Ferry på søndag 08. september 2019, klokken 00:18
Jeg fikla fælt for å få på plass den sensoren, så jeg endte opp med å stripse den fast lenger opp. Så vidt jeg vet er det først når den slites ned og får kontakt med skiva at signalet trigges(?) Så nå går jeg glipp av signalet, men det er ikke verre enn for noen år tilbake. Tar uansett en sjekk ved hjulskift vår og høst.

Den skal vel bare dyttes på plass med en tang - gikk som smurt for meg, nesten for lett, slet mest med å få den ut. Kan vær toleranser i spalten eller grader.

Uansett, så lenge du sjekker vår og høst er det vel ingen problem med en ikke fungerende sensor. Den skal nok slites til kontakt. Ny sensor koster ikke all verden tror jeg - 80 til 330 kr avhengig av fabrikat på Bildeler.no
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Rooki3

Da var skiver og klosser skiftet og 5000,- spart :+1:

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA