Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladebokser/-systemer for sameie med 36 leiligheter

Startet av Vollis47, onsdag 24. juli 2019, klokken 20:58

« forrige - neste »

Vollis47

I sameiet er det 36 små til middels leiligheter med parkering i innvendig parkeringskjeller. Anlegget har 400 Volt TN.

Hvilke alternativer er der for ladebokser/ladesystemer?

Foreløpig er det kanskje 4-6 eiere som vil ha ladeplass, men vi ønsker å kunne være klar for flere i fremtiden.

Setter pris på forslag og erfaringer.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

jkirkebo

Sitat fra: Vollis47 på onsdag 24. juli 2019, klokken 20:58
I sameiet er det 36 små til middels leiligheter med parkering i innvendig parkeringskjeller. Anlegget har 400 Volt TN.

Hvilke alternativer er der for ladebokser/ladesystemer?

Foreløpig er det kanskje 4-6 eiere som vil ha ladeplass, men vi ønsker å kunne være klar for flere i fremtiden.

Setter pris på forslag og erfaringer.

Flatkabel forbi alle plassene, tilkoblet en 3x63A 400V kurs, vil kunne forsyne hele anlegget (alle plassene) med ladestrøm. De beboerne som ønsker det kan da installere en Zaptec-ladestasjon. Dette er etter min mening det beste systemet tilgjengelig nå.

Avregning kan dere gjøre selv, eller sette bort til f.eks Charge365 (koster snaue 18% ekstra).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Enig. Som regel koster noe slikt ca 22000 til 25000 for hvert ferdig monterte punkt, men kosten deles  gjerne opp i en felleskost for kursen og en for hver bruker for Zapchargeren og tilkobling til denne.

Her har du mulighet til å kjøpe en brukt for en hyggelig pris: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=124113441
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Erik Ola Ulvestad

:disclaimer: er kommersiell aktør.

"Malthe Winje Charging Master" for KEBA C-series. 16-200 stk plasser pr kontroller. Full dynamisk laststyring, full offline modus. Null avgift/løpende kost. "Set & Forget" med bunnsolide komponenter med lang levetid. Forsynbart fra felleskurs eller pr leilighet.å0 Rapportering pr epost eller i ditt lokale LAN, osv. Integreringsmuligheter for byggautomasjon, andre måleravlesninger, lys, varme, etx. Bruk din foretrukne lokale installatør eller enhver installatør som har EFA AS eller Malthe Winje som leverandør.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Vollis47

Takk til Kirkebo og Electrolux for anbefaling av Zaptec. Jeg bor i et sameie hvor vi har installert Zaptec og hvor alle brukere omtaler seg svært fornøyde. Men jeg har også leilighet i et annet større sameie hvor lading ennå ikke er lagt ordentlig tilrette for.

Ville derfor sjekke om der er alternativer som jeg kan presentere for styret.

Ser jo Ulvestad anbefaler Keba C series. Dessverre har jeg problem med å finne ordentlig informasjon om disse.

Finnes der ikke andre?
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Vollis47

Jeg har kikket litt rundt i teknisk rom og det ser ut som det er en hovedsikring på 63A til fellesarealer, heis, ventilasjon etc og en hovedsikring på 32A til hver leilighet. Jeg lurer på om ikke det mest praktiske vil være å legge opp en egen kurs fra hver enkelt leilighets hovedsikring på 20A (?) med kabel til hver parkeringsplass som ønsker det med en 16A ladeboks. Trenger nok da å ha en individuell lastbalansering mot aktuell leilighet. Hva slags alternativ har vi da? Type ladeboks, hvordan foretas lastbalanseringen og signal fra lastmåling til ladeboks.

Min erfaring fra annet sameie og 4 år med elbil, er at ladebehovet dekkes med 2-3 kW for de aller fleste de aller fleste dager.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Orbit

Sjekk også hva som sitter av overbelastningsvern før 32A sikring til leilighetene. Med 36 leiligheter, er det som regel ikke mulig at alle disse trekker nær maksimalt av sin hovedsikring samtidig (32A x 36 = 1152A). Dersom begrensningen er i felles overbelastningsvern, må lastbalanseringen (også) ta hensyn til dette.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Vollis47

Sitat fra: Orbit på søndag 04. august 2019, klokken 23:00
Sjekk også hva som sitter av overbelastningsvern før 32A sikring til leilighetene. Med 36 leiligheter, er det som regel ikke mulig at alle disse trekker nær maksimalt av sin hovedsikring samtidig (32A x 36 = 1152A). Dersom begrensningen er i felles overbelastningsvern, må lastbalanseringen (også) ta hensyn til dette.

Takk skal du ha Orbit. Det skal jeg sjekke. Kan du på en forståelig måte forklare hvordan lastbalanseringen tar hensyn til dette også?
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

svingen

#8
Enkelt forklart her https://zaptec.com/zaptec-apm/
Fordel med og trekke strøm fra egen sikring er att sameie ikke må sende regning
utfordringen er hvis alle 36 får 16a og trekker da over 500a. Bør kanskje ta med til 10a? Hva med fremtiden? Noen uteplasser som og trenger?

Personlig ville kjørt zaptech med 63x3 og apm mot "heis/trap osv" hvis behov,Eller du kan finne ut hvor mye strøm det her maks trekker og sette i første omgang begrensning på lading til 20x3 elektriker montere 63a sikring men software justere ned ladingen til 20a.hvis man trenger mere strøm til lading kan man montere Apm.

Har selv 50x3 til garasje rekke og 36x3 ble satt til lading (,16 garasjer så litt igjen til strøm/garasje åpner osv)


Da kan 30 stk lade samtidig på 6a noen som aldri vil skje og folk flest vil oppleve rask lading da ikke alle lader samtidig
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Erik Ola Ulvestad

Sitat fra: Vollis47 på søndag 04. august 2019, klokken 22:21
Jeg har kikket litt rundt i teknisk rom og det ser ut som det er en hovedsikring på 63A til fellesarealer, heis, ventilasjon etc og en hovedsikring på 32A til hver leilighet. Jeg lurer på om ikke det mest praktiske vil være å legge opp en egen kurs fra hver enkelt leilighets hovedsikring på 20A (?) med kabel til hver parkeringsplass som ønsker det med en 16A ladeboks. Trenger nok da å ha en individuell lastbalansering mot aktuell leilighet. Hva slags alternativ har vi da? Type ladeboks, hvordan foretas lastbalanseringen og signal fra lastmåling til ladeboks.

Min erfaring fra annet sameie og 4 år med elbil, er at ladebehovet dekkes med 2-3 kW for de aller fleste de aller fleste dager.
Antar at det er 3 x 32A til kvar leilighet? Vil det vere tilstrekkelig med '1-fas' lading? Har leiligheter kapasitet til å sette av feks 1 x 16A til elbillading eller vil det også måtte vere dynamisk balansert mot forbruk i leilighet? Om du vil ha 3-fas og fasevalg ala Zaptech blir det 3 gg med måleinstrumentering for strøm. Eit alternativ er HAN adapter mot leilighet sin AMS måler. Korleis er last i leilighetene fordelt i dag? Er feks fase for komfyrkurs valgt forskjellig frå leilighet til leilighet? Ei gjennomtenkt fordeling av tilkoplingsfase og strømmåling pr leilighet, felles strømmåling (3 fase), 1 felles kontroller, klassisk Cat5 LAN sprednett og null avhengighet av sky kobling og løpande kostnader vil gjere jobben for dei neste 20 åra.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

svingen

Er jo fint med løsninger som står der uten og gjøre noen ting,men er jo kanskje greit med ting som er "online" og oppdatere seg er jo en del her  https://zaptec.com/support/programvareoppdateringer-zapcharger-pro/#2.7.0.1 hva hvis sameie vil bruke 3 part til fakturering? Hvis det ikke kobles til hver enkel sikringsskap? Hva hvis det kommer effekt prising? Vil den da støtte tid internal osv? Personlig i en verden hvor ting henger mere og mere sammen virker det rart og gå "offline" zaptech kan alle se hvor mye strøm de har brukt osv.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Erik Ola Ulvestad

Nå er det jo ikkje slik at "offline" anlegg ikkje kan oppdaterast, men det krev sjølvsagt ein innsats av installatør eller online frå integratør via ein nettforbindelse. Dette kan vere fast eller mobilt, delt frå styrerom, trimrom, etc. Det er anbefalt å sikre med VPN. Alle typar samband vil ha ein viss kostnad, stor eller liten, alt etter løsning. Med nettforbindelse åpnar det seg mange muligheter. 3.part fakturering har ein feks via OBOS som forretningsfører som mottar epost med måleravlesning pr ladestasjon eller rfid bruker periodisk. Andre EOS aktørar som feks Energinett.no kan få csv filer med data pr epost eller FTP. Kontroller kan laste ned prisdata frå Nordpool og styre etter dette. Dette er gratis for private anlegg. Derimot Zaptec som kommersiell servicetilbydar vil måtte betale abbonement.
Kontroller har websider som også kan vere tilgjengelig via internett og app. Kontroller er fri programerbar og kan balanserast mot kjelvarmeanlegg med prioritering for feks vinterdrift, måleravlesning for vannbåren energi, tappevann, seriemålere, osv.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA