Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

FUD-(Fear Uncertainty and doubt) og reklame.

Startet av JorEl, onsdag 24. juli 2019, klokken 10:56

« forrige - neste »

JorEl

FUD (Wikipedia)

FUD er en forkortelse for det engelske: Fear, Uncertainty, and Doubt, som på norsk betyr: Frykt, usikkerhet og tvil, og er en satirisk karakteristikk av en reklame- og kommunikasjonsstrategi.

Å «FUD-e» etter folk i f.eks. diskusjoner kan bety at man forsøker å skremme dem fra deres originale tanker og få dem over på motpartens side. I denne sammenheng er FUD beslektet med propaganda.


https://youtu.be/L5HBbqRLbhY
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

arthur

Enkelte profilerte medlelmmer her på forumet slenger jo rundt seg med dette begrepet i "hytt og gevær" (mot alt og alle som ikke lovpriser Tesla hver morgen og aften) så fint at du presiserer betydningen av dette utenlandske ordet/begrepet! 8)
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

JorEl

Jeg lovpriser min model S, hver gang jeg setter meg inn i den ;)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Vhagar

Tesla (bredt definert) har nok av feil/mangler en kan angripe saklig uten å måtte ty til FUD.

Problemet er at det er mye (usaklig, som det ofte er) FUD og det blir en fort lei av. Så har sluttet å bry meg om FUD. Undrer på hvorfor de må ty til FUD når det er så mye annet en saklig kan ta tak i. Det vitner vel bare om manglende innsikt i Tesla (bredt definert) og at FUD trumfer kunnskap og ærlighet.

Så har en clickbait, i desse fake news tider. Nå som folk ofte kun leser overskfrifter så får en jo høre så mangt. Jeg har gratis supercharging, men i følge flere som har lest en viss overskrift så skal jeg miste den fordelen. Noe de godter seg over og sier at regnestykket mitt nå ikke blir så pent, som om jeg plutselig må betale dieselpriser for å lade bilen. Når jeg da påpeker at de har falt for clickbait og noe som grenser til fake news, så surner de fort til igjen. Sannheten er ofte hard å svelge for mange.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Counterpointer

Det er fullt mulig å bidra til FUD etter definisjonen, med å kun komme med et bias som er vektet på kun det negative, selv om det skulle være sant.
På samme måte som fanboys/predikanter gjør det samme med motsatt fortegn med bias på det positive.

Begge deler gjør seg dårlig.

Øyvind.h

#5
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 24. juli 2019, klokken 15:05
Det er fullt mulig å bidra til FUD etter definisjonen, med å kun komme med et bias som er vektet på kun det negative, selv om det skulle være sant.
På samme måte som fanboys/predikanter gjør det samme med motsatt fortegn med bias på det positive.

Begge deler gjør seg dårlig.
Selv om begge deler er ubrukelig er det mer forståelig at eiere og aksjonærer bruker mye tid på å spre positiv info enn de som frekventerer Tesla-forum for å kun fokusere negativt.
Førstnevnte er jo naturlig. Å bruke mye tid på å skrive negativt virker derimot litt sykelig.

Forsøkte i en annen tråd å oppfordre de som kun fokuserer negativt om å poste minst 1 av 10 lenker til positive nyheter. For å vise at de virkelig er interessert i selskapet og ikke bare møkkaspredere. Det hjalp ikke gitt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

mthoring

S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

arthur

Og hvorfor bruke forkortelser på engelske ord når vi er i Norge og snakker norsk? 8)
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

JorEl

#8
Sitat fra: arthur på onsdag 24. juli 2019, klokken 18:28
Og hvorfor bruke forkortelser på engelske ord når vi er i Norge og snakker norsk? 8)
Ok, først og fremst må jeg skrive korrekt. (mthoring  :+1:)

arthur; Vi er da flinke i engelsk, vi nordmenn. :)

Vhagar; veldig enig. Opplevde FUD ang bortfall av superlader for et par timer siden, med en kjekk 75årig diesel-elsker.  ::) Det som er vanskelig med FUDen av og til, er at den består av halvsannheter. Da tar det litt tid... ::) :)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA