Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Brukt Model S til under 400k?

Startet av Rosstopher, onsdag 24. juli 2019, klokken 09:50

« forrige - neste »

Rosstopher

Hei.
Har brukt søkefunksjonen men fikk ikke svar på alt jeg lurte på. Savner egentlig en fullstending buyer's guide for brukt Model S.

Her i husstanden vurderes nå brukt Model S som familiebil, og budsjettet kan strekkes opp mot 400k. I den forbindelse har jeg noen spørsmål.
Først om vårt behov:
- Vi kjører sammen via barnehage til jobb, 4 mil t/r.
- Har mulighet til å lade hjemme.
- Vi besøker jevnlig familie 20 mil unna, og kjører helst uten stopp.
- Liker å kjøre på bilferie. Til familiens feriested er det 60 mil og vi kjører dit 3 ganger i året. Kjørte 500 mil bilferie i vår.
- Må ha plass til hundebur og barnevogn.
- Må ha mulighet til takstativ og takboks
- Hadde vært fint å kunne trekke tilhenger, men vi har et dieseldyr som kan ta den jobben.
- Ønsker helst firehjulstrekk.

Så spørsmålene:
- Med vårt budsjett ser det ut som det må bli biler utenfor nybilgaranti. Er det trygt? Er feilene med Model S stort sett barnesykdommer, slik at en 4-5 år gammel bil vil ha utbedret det meste?
- Hva er fordelene med å handle bruktbil hos Tesla? Ser man ikke får gratis SUC hos Tesla, men man får det ved privat salg eller hos uavhengig forhandler. Får man noen ekstra garanti ved å handle hos Tesla?
- Er prisene gjennomgående mye høyere hos Tesla, eller er det bare nåværende utvalg som får det til å virke slik? Ser man kan få 2015 85D med 150'km på Finn til 3-400k, mens hos Tesla er det stort sett 2014-modeller som er innenfor budsjettet.
- Kan alle Model S ha takstativ?
- Kan noen Model S trekke tilhenger?
- Skjedde det noen store oppdateringer i det aktuelle tidsrommet? Bør man absolutt kjøpe bil produsert etter en viss dato, eller med en bestemt VIN?

Utifra våre kriterier er vi per i dag innstilt på 2015 85D kjøpt et annet sted enn Tesla. Er det riktig vurdering? Vil dere anbefale noe annet? Hvorfor/hvorfor ikke?

EDIT: Er også interessert i målene på bagasjerommet dersom noen har det. Altså ikke volum, men lengde og bredde med bakseter i bruk.
EDIT2: Har nå fått med meg at man får 2 års garanti ved å kjøpe fra Tesla, så da er vel det det beste alternativet på tross av høyere pris?
EDIT3: Referrals kan vel ikke brukes på bruktbiler? Er det noen annen måte å få gratis supercharging?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Tuxedo

Sitat fra: Rosstopher på onsdag 24. juli 2019, klokken 09:50
- Kan alle Model S ha takstativ?
Nei, kun de med panoramatak.  Men har inntrykk av at de fleste som bestilte bil i den perioden valgte panoramatak.
Sitat fra: Rosstopher
- Kan noen Model S trekke tilhenger?
Nei.

OlaM

Sitat fra: Rosstopher på onsdag 24. juli 2019, klokken 09:50

- Skjedde det noen store oppdateringer i det aktuelle tidsrommet? Bør man absolutt kjøpe bil produsert etter en viss dato, eller med en bestemt VIN?

Nei. Det er masse endringer, mange av dem ved visse tidspunkt som D-versjon sent 2014 og facelift tidlig 2016, men alle biler er i utgangspunkte kurante kjøp hvis prisen er riktig.

Sitat fra: Rosstopher på onsdag 24. juli 2019, klokken 09:50
Utifra våre kriterier er vi per i dag innstilt på 2015 85D kjøpt et annet sted enn Tesla. Er det riktig vurdering?

Ja. Ligger også en 70D til 380 900 hos Tesla, den hadde fint klart avstandene du viser til. 200 km uten lading ingen problem, på 60-mils tur og bilferie må du uansett superlade.

Sitat fra: Rosstopher på onsdag 24. juli 2019, klokken 09:50
EDIT2: Har nå fått med meg at man får 2 års garanti ved å kjøpe fra Tesla, så da er vel det det beste alternativet på tross av høyere pris?

Ikke hvis prisforskjellen er veldig stor. Akkurat nå så det ut til å være ca 100 000 kr for 85D, det er det jo absolutt ikke verdt. Mye fabrikkfeil er kanskje fikset allerede på den fra bruktforhandler. Dørhåndtak f.eks. kan du uansett reklamere på fram til reg. dato 2020, luftdempere kanskje, batteri/drivverk har du til 2023.

Ellers er det jo visstnok litt vanskelig å kjøpe bruktbil av Tesla, svarer ikke på mail, ingen bilder, ingen prøvetur osv. Ville helt klart prøvd 2015 85D hos bruktforhandler først, fått prøvetur og sett/hørt at det ikke var noe åpenbart feil og at det ikke luktet død oter i bagasjerommet (eller ekstremt mye luftfrisker). Da er veldig mye gjort.

Kommer helt klart til å dukke opp noen reparasjoner etter hvert, sånn er det med alle biler. Selger du dieseldyret og leier varebil de ekstremt få gangene du trenger henger så sparer du nok penger til å betale verkstedet.  :) Mange som betaler 30-40 000 i året for friheten til å kjøre bort hageavfall én søndag i april.
'21 3LR

Rosstopher

Sitat fra: OlaM på onsdag 24. juli 2019, klokken 11:40
Ja. Ligger også en 70D til 380 900 hos Tesla, den hadde fint klart avstandene du viser til. 200 km uten lading ingen problem, på 60-mils tur og bilferie må du uansett superlade.

Jeg mente å kjøre 200 km hver vei, altså 400 km uten å lade. Det hadde vært det optimale, men et kort ladestopp skal vi nok tåle.

Ellers takk for gode svar til dere.

Nå som mange 85'er har fått 10 % redusert rekkevidde er det vel galskap å betale masse ekstra for å få en 85? Utifra min raske barneskolematte i hodet betyr det at forskjellen mellom en 70 og en redusert 85 er minimal. Kanskje lurt å vente til dette er oppklart, eller evt. uansett kjøpe en 70?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

OlaM

Sitat fra: Rosstopher på onsdag 24. juli 2019, klokken 13:40
Sitat fra: OlaM på onsdag 24. juli 2019, klokken 11:40
Ja. Ligger også en 70D til 380 900 hos Tesla, den hadde fint klart avstandene du viser til. 200 km uten lading ingen problem, på 60-mils tur og bilferie må du uansett superlade.

Jeg mente å kjøre 200 km hver vei, altså 400 km uten å lade. Det hadde vært det optimale, men et kort ladestopp skal vi nok tåle.

Ellers takk for gode svar til dere.

Nå som mange 85'er har fått 10 % redusert rekkevidde er det vel galskap å betale masse ekstra for å få en 85? Utifra min raske barneskolematte i hodet betyr det at forskjellen mellom en 70 og en redusert 85 er minimal. Kanskje lurt å vente til dette er oppklart, eller evt. uansett kjøpe en 70?

Ikke mulig å låne et stikk hos familien du besøker?  :)  Hvis du vil kjøpe fra Tesla virker jo den 70Den som et veldig godt valg. Men jeg skal ikke si for sikkert at den ikke er påvirket, jfr:

SitatDet virker å være desidert flest eiere av biler med 85-betegnelsen som er rammet, men også 60-, 70- og 90-eiere ser ut til å ha fått redusert kapasiteten. Det gjelder dog langt fra alle.

https://www.tek.no/artikler/tesla-eiere-raser-mot-selskapet-kuttet-rekkevidden-pa-bilene-deres-over-natten/469787
'21 3LR

Muffinman

Også greit å få med seg at Tesla fjerner gratis superlading av alle biler de tar inn og selger videre (i tilfelle det ikke er nevnt, skumleser...). Ikke noen stor sak riktignok.

Tuxedo

Sitat fra: Rosstopher på onsdag 24. juli 2019, klokken 13:40
Jeg mente å kjøre 200 km hver vei, altså 400 km uten å lade.
Det kan du nok bare glemme hvis budsjettet ditt er en brukt Model S til 400k.  400 km uten lading var noe jeg ikke ville satset på selv når 85 kWh-batteriet mitt var nytt.

geear

2 x 20 mil pluss tap mens du står parkert en dag eller fem, samt småkjøring på destinasjon, spesielt om vinteren, klarer du knapt selv med en 100/LR. Du må nok være forberedt på en halvtimes supercharging hvis du ikke får ladet på stikkontakt over natta der du er. Det sparer deg for bry (og/eller penger) om du kan starte fulladet i begge retninger.

Rosstopher

Takk for realitetsorientering ang. rekkevidde. Jeg har vel sett meg blind på oppgitt NEDC-rekkevidde. Vi skal nok tåle å stoppe og ta en kopp kaffe på vei til eller fra.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Superelbilen

Ville gått for en sen 2014-modell med autopilot. De med AP1 holder seg greit i pris. De uten er tungsolgt.

Sjekk at lakken er fin. Gå for metallic.

Performance setene er ikke fine i det hele tatt med den røde stripen sin. Jeg syntes tekstil er finest.

Hifi pakken gir dab+ på eldre biler. Tror ikke de uten dette har dab+ tidligere enn 2015? (Trenger bekreftelse på dette. )


Muffinman

Bare de sorte som har rød stripe. De grå har gul  ;D

En ulempe med tekstilsetene fra den tiden er at de ikke er spesielt holdbare. De begynner å få skuddet (ihvertfall førersetet) etter hundre og noen tusen. Skinnsetene derimot er bra slitesterke.

Rosstopher

Sitat fra: SuperSigurd på torsdag 25. juli 2019, klokken 20:59
Performance setene er ikke fine i det hele tatt med den røde stripen sin. Jeg syntes tekstil er finest.

Ser det er mange som har "Next gen" seter. Jeg går utifra at det betyr nyere, forbedrede seter(?).

Ellers så ser det ut som vi kommer til å strekke budsjettet enda litt, og satse på å kjøpe fra andre enn Tesla, men såpass ny at vi har 2 år og 40k km igjen av nybilgaranti og gratis hurtiglading.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Sense

Da bør dere kanskje vurdere en model 3 long range versjon med 4-hjulstrekk. Noe mindre bagasjerom, men 425 liter holder kanskje?
Da slipper du å tenke på reparasjonskostnader 4-5 år framover.
Og du får mye bil for pengene. I tillegg kjører den enda bedre enn Model S, etter min mening.

Rosstopher

Sitat fra: Sense på fredag 26. juli 2019, klokken 12:15
Da bør dere kanskje vurdere en model 3 long range versjon med 4-hjulstrekk. Noe mindre bagasjerom, men 425 liter holder kanskje?
Da slipper du å tenke på reparasjonskostnader 4-5 år framover.
Og du får mye bil for pengene. I tillegg kjører den enda bedre enn Model S, etter min mening.

Model 3 er uaktuelt da vi må ha plass til en hund på 20 kg og barnevogn. Bagasjerommet i Model S er allerede i minste laget. Altså lengden og bredden er flott, men det er lavere enn optimalt.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Haralda

Ingen utgifter til reparasjoner ved ny Tesla. Men se frem til ett stort verditap. Tesla raser i pris som alt annet nytt. Ved konkurs er vell heller ikke garantien mye verdt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA