Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

England og UK krever kortbetaling på nye ladestasjoner

Startet av OhmPaPa, fredag 19. juli 2019, klokken 00:32

« forrige - neste »

Rollep

Sitat fra: jkirkebo på mandag 29. juli 2019, klokken 09:40
Sitat fra: automat på mandag 29. juli 2019, klokken 09:05
Sitat fra: jkirkebo på mandag 29. juli 2019, klokken 07:46


Problemet er vel fortsatt at man ikke kan bruke bankkort til å lade i en tid som ikke er bestemt på forhånd siden beløp ikke kan reserveres så lenge? Det er ihvertfall slik jeg har fått det forklart tidligere. Bruker man bankkort må man velge ladetid på forhånd. Slik har det også vært på alle hurtigladere jeg har kunnet betale med bankkort på.


De klarer dette på parkeringsautomater ihvertfall.

På parkeringen ved hovedinngangen til Ahus kan man avslutte parkeringen med kortet, og man betaler da for reel tid. Ikke tiden man valgte på forhånd (som selvfølgelig må være lenger enn reell tid).

Men da må du ha en skjerm der man kan velge tid/beløp på forhånd, slik at de summen blir reservert på kortet. I tillegg er det en ganske treg løsning, ihvertfall på de automatene jeg har brukt. Det tar svært mye lengre tid enn å bruke kontaktløs betaling i butikken.
På parkeringsautomatene jeg brukte i Danmark for et par uker siden trengte man ikke å taste eller velge noe som helst. Inn med kortet så kom det ut en lapp man la i vinduet. Ved avslutt, inn med kortet igjen så kom det ut kvittering på beløpet man hadde blitt belastet.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

turfsurf

Sitat fra: jkirkebo på mandag 29. juli 2019, klokken 09:40
Men da må du ha en skjerm der man kan velge tid/beløp på forhånd, slik at de summen blir reservert på kortet. I tillegg er det en ganske treg løsning, ihvertfall på de automatene jeg har brukt. Det tar svært mye lengre tid enn å bruke kontaktløs betaling i butikken.
Det er jo ikke slik det virker, man dytter inn kortet, får en billett, og dytter inn kortet når man skal dra igjen. Dette går jo over flere timer, og bør i praksis kunne fungere for lading og. Flyten blir helt lik, bare at man får strøm i stedet for en billett.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jkirkebo

Sitat fra: turfsurf på mandag 29. juli 2019, klokken 11:30
Sitat fra: jkirkebo på mandag 29. juli 2019, klokken 09:40
Men da må du ha en skjerm der man kan velge tid/beløp på forhånd, slik at de summen blir reservert på kortet. I tillegg er det en ganske treg løsning, ihvertfall på de automatene jeg har brukt. Det tar svært mye lengre tid enn å bruke kontaktløs betaling i butikken.
Det er jo ikke slik det virker, man dytter inn kortet, får en billett, og dytter inn kortet når man skal dra igjen. Dette går jo over flere timer, og bør i praksis kunne fungere for lading og. Flyten blir helt lik, bare at man får strøm i stedet for en billett.

Ingen automater jeg har brukt i Norge har fungert på den måte, hverken kommunale eller private. Alle krever at du velger beløp på forhånd.

Hvis man ikke velger beløp, hva skjer da om man glemmer å dra kortet igjen før man drar?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

TorT

Vel, på parkeringsautomater jeg bruker ofte, er det så latterlig enkelt lagt opp at man velger parkeringstid på forhånd. Jeg pleier å velge rikelig tid.

Når en kommer tilbake bruker en samme kort en gang til, og avbryter parkeringen med den reelle tiden. Og hvis man glemmer seg ut en gang i blandt, vel så betaler man for den tiden man la inn.  :'(

Ikke vanskelig i det hele tatt.

Det virker som om at det letes etter problemer, og ikke etter løsninger.

Sitat fra: jkirkebo på mandag 29. juli 2019, klokken 11:46
Sitat fra: turfsurf på mandag 29. juli 2019, klokken 11:30
Sitat fra: jkirkebo på mandag 29. juli 2019, klokken 09:40
Men da må du ha en skjerm der man kan velge tid/beløp på forhånd, slik at de summen blir reservert på kortet. I tillegg er det en ganske treg løsning, ihvertfall på de automatene jeg har brukt. Det tar svært mye lengre tid enn å bruke kontaktløs betaling i butikken.
Det er jo ikke slik det virker, man dytter inn kortet, får en billett, og dytter inn kortet når man skal dra igjen. Dette går jo over flere timer, og bør i praksis kunne fungere for lading og. Flyten blir helt lik, bare at man får strøm i stedet for en billett.

Ingen automater jeg har brukt i Norge har fungert på den måte, hverken kommunale eller private. Alle krever at du velger beløp på forhånd.

Hvis man ikke velger beløp, hva skjer da om man glemmer å dra kortet igjen før man drar?

Rollep

Sitat fra: jkirkebo på mandag 29. juli 2019, klokken 11:46Ingen automater jeg har brukt i Norge har fungert på den måte, hverken kommunale eller private. Alle krever at du velger beløp på forhånd.

Hvis man ikke velger beløp, hva skjer da om man glemmer å dra kortet igjen før man drar?
Hvis man skulle være så klønete regner jeg med at man blir belastet for det som er maks tillatt parkeringstid, verre er det ikke.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

jkirkebo

Sitat fra: TorT på mandag 29. juli 2019, klokken 12:16
Vel, på parkeringsautomater jeg bruker ofte, er det så latterlig enkelt lagt opp at man velger parkeringstid på forhånd. Jeg pleier å velge rikelig tid.

Når en kommer tilbake bruker en samme kort en gang til, og avbryter parkeringen med den reelle tiden. Og hvis man glemmer seg ut en gang i blandt, vel så betaler man for den tiden man la inn.  :'(

Ikke vanskelig i det hele tatt.

Det virker som om at det letes etter problemer, og ikke etter løsninger.

Da er du tilbake på at det behøves en skjermløsning for å styre dette. Enten må det integrerers på skjermen til hurtigladeren eller man må ha en egen skjerm for dette. På mange hurtigladere er det ikke engang skjerm. Og hva med alle sakteladerne, det blir ganske uhensiktsmessig å installere skjermer med slikt interface på alle slike.

En god løsning må derfor ikke være avhengig av et brukerinterface for å være hensiktsmessig. Derfor står jeg på at RFID med roaming er den beste løsningen. Mao. bedre å påby roaming. Da skaffer man seg RFID fra en av leverandørene, registrerer kredittkort, og bruker samme brikke over hele Europa.

De som ikke har brikke kan bruke app. Det er bare å påby at betalingsappene aksepterer kredittkort fra alle land og fortrinnsvis også PayPal.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

OhmPaPa

Sitat fra: jkirkebo på mandag 29. juli 2019, klokken 12:41
De som ikke har brikke kan bruke app. Det er bare å påby at betalingsappene aksepterer kredittkort fra alle land og fortrinnsvis også PayPal.

Må også kreve at appene støtter flere språk. Lastet ned ned appene til flere selskaper nå i Spania men kan for lite Spansk til at jeg klarte å bruke dem. Så da ble det litt ekstra omvei ved et par anledniinger.

jkirkebo

Sitat fra: Rollep på mandag 29. juli 2019, klokken 12:29
Sitat fra: jkirkebo på mandag 29. juli 2019, klokken 11:46Ingen automater jeg har brukt i Norge har fungert på den måte, hverken kommunale eller private. Alle krever at du velger beløp på forhånd.

Hvis man ikke velger beløp, hva skjer da om man glemmer å dra kortet igjen før man drar?
Hvis man skulle være så klønete regner jeg med at man blir belastet for det som er maks tillatt parkeringstid, verre er det ikke.

Mange steder er det jo ingen maksgrense for tid, du kan stå så lenge du betaler. Spesielt på privatdrevne plasser er det ofte slik.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

automat

Sitat fra: jkirkebo på mandag 29. juli 2019, klokken 12:41


Da er du tilbake på at det behøves en skjermløsning for å styre dette. Enten må det integrerers på skjermen til hurtigladeren eller man må ha en egen skjerm for dette. På mange hurtigladere er det ikke engang skjerm. Og hva med alle sakteladerne, det blir ganske uhensiktsmessig å installere skjermer med slikt interface på alle slike.

En god løsning må derfor ikke være avhengig av et brukerinterface for å være hensiktsmessig. Derfor står jeg på at RFID med roaming er den beste løsningen. Mao. bedre å påby roaming. Da skaffer man seg RFID fra en av leverandørene, registrerer kredittkort, og bruker samme brikke over hele Europa.


Man må ikke ha skjerm (selv om det neppe er noen stor kostnad å integrere i fremtidige hurtigladere).

Det holder med en forhåndsdefinert makspris, som er det man må betale hvis man ikke avslutter lading. Maksprisen kan stå på et oppslag på ladestasjon.

En utfordring er at 200kr neppe holder som makspris, hvis det er begrensningen på berøringsfri betaling.

Men ikke uenig i at rfid med roaming kan være en bedre løsning.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Rollep

#24
Sitat fra: jkirkebo på mandag 29. juli 2019, klokken 13:18
Sitat fra: Rollep på mandag 29. juli 2019, klokken 12:29
Sitat fra: jkirkebo på mandag 29. juli 2019, klokken 11:46Ingen automater jeg har brukt i Norge har fungert på den måte, hverken kommunale eller private. Alle krever at du velger beløp på forhånd.

Hvis man ikke velger beløp, hva skjer da om man glemmer å dra kortet igjen før man drar?
Hvis man skulle være så klønete regner jeg med at man blir belastet for det som er maks tillatt parkeringstid, verre er det ikke.

Mange steder er det jo ingen maksgrense for tid, du kan stå så lenge du betaler. Spesielt på privatdrevne plasser er det ofte slik.
Det var dette med å søke etter problemer da, slik en annen allerede har nevnt :)

Jeg vil nok tro det er svært lite sannsynlig at noen skulle glemme at han har bilen stående på lading selv om det av og til kan se slik ut ;D Og hvis det mot formodning skulle skje blir vel resultatet det samme som om han har startet ladingen ved hjelp av RFID eller App.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

turfsurf

Sitat fra: Rollep på mandag 29. juli 2019, klokken 12:29
Sitat fra: jkirkebo på mandag 29. juli 2019, klokken 11:46Ingen automater jeg har brukt i Norge har fungert på den måte, hverken kommunale eller private. Alle krever at du velger beløp på forhånd.

Hvis man ikke velger beløp, hva skjer da om man glemmer å dra kortet igjen før man drar?
Hvis man skulle være så klønete regner jeg med at man blir belastet for det som er maks tillatt parkeringstid, verre er det ikke.
Jepp, dette stemmer. Jeg har støtt på denne løsningen flere ganger, vanligst i parkeringsgarasjer. Har dog blitt færre etter easypark gjorde sitt inntog.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Panduck

Om kortbetaling kreves, antar jeg løsningen vil bli at de som vil betale med kort, får kjøpe et visst antall minutter / antall kWh for en viss sum. Slik er det på flere ladere jeg har sett i Sverige og Tyskland. Så kan de som ønsker å betale mer basert på "nøyaktig det man trenger" bruke brikker / app.

Vi har noen "særinger" av ladeoperatører, f.eks Clever, men for det meste har ting blitt relativt greit. Man har noen ladebrikker som dekker en lang rekke operatører.

Man snakker om hvor enkelt det er å betale for parkering med kort, personlig blir jeg skuffet når jeg kommer til et sted der jeg må frem med kortet for å betale, fremfor å bruke easypark app. Kort er overhode ikke den enkleste måten å betale på.

Så, sikkert greit at man har kort som en "nødløsning" på ladere, der man kan kjøpe 10-15 min ladetid for en fast pris, men jeg tror ikke det vil bli måten de fleste elbilister vil betale, spesielt når man har rfid-brikker som fungerer for en rekke operatører i en rekke land.

jkirkebo

Sitat fra: Panduck på tirsdag 30. juli 2019, klokken 10:48
Om kortbetaling kreves, antar jeg løsningen vil bli at de som vil betale med kort, får kjøpe et visst antall minutter / antall kWh for en viss sum. Slik er det på flere ladere jeg har sett i Sverige og Tyskland. Så kan de som ønsker å betale mer basert på "nøyaktig det man trenger" bruke brikker / app.

Vi har noen "særinger" av ladeoperatører, f.eks Clever, men for det meste har ting blitt relativt greit. Man har noen ladebrikker som dekker en lang rekke operatører.

Man snakker om hvor enkelt det er å betale for parkering med kort, personlig blir jeg skuffet når jeg kommer til et sted der jeg må frem med kortet for å betale, fremfor å bruke easypark app. Kort er overhode ikke den enkleste måten å betale på.

Så, sikkert greit at man har kort som en "nødløsning" på ladere, der man kan kjøpe 10-15 min ladetid for en fast pris, men jeg tror ikke det vil bli måten de fleste elbilister vil betale, spesielt når man har rfid-brikker som fungerer for en rekke operatører i en rekke land.

Ja, kun en fast tid/mengde strøm vil selvsagt fungere fint. Stivbent og kun greit som nødløsning men sikkert fint å ha.

Easypark liker jeg ikke, de legger jo på 15% på toppen. Bruker den appen minst mulig, og aldri til parkering.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

daktari

Bank- og kredittkort er mer tungvint enn RFID, og fare for skimming er også tilstede.

Prosedyrene for å registrere 4 norske brukerkontoer + utenlandske (man kanskje aldri skal bruke) er heller ikke uten arbeid. Til gjengjeld får man oversikt over forbruk og volumrabatt (hos noen).

En enkel roaming-løsning hadde vært å foretrekke, jmfr Audi Charging services eller Plugsurfing, ulempen er påslaget/månedsavgift.

Jeg tenker de bør tilby kortbetaling (kredittkort) mot ekstra gebyr for å dekke egne utgifter. Jeg kommer til uansett å bruke RFID hvis jeg har avtale med operatøren.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Ingeniøren

Kanskje på tide at det blir som hos Tesla at det bare er å plugge så kjenner systemet igjen bilen.

Mener nye Mercedes EQC skal komme med noe slikt..
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA