Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Slutt på BMW i3?

Startet av Motorwatt, onsdag 17. juli 2019, klokken 17:56

« forrige - neste »

Orbit

Begge deler er nok sant. De tjener penger på i3, men kunne ha tjent enda mer på en bil med med vanlig konstruksjon. Så de ønsker å gå fra å tjene penger, til å tjene enda mer penger for samme kapitalinvestering.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

1317142119

Sitat fra: bobakka på onsdag 18. september 2019, klokken 08:44
Sitat fra: 1317142119 på tirsdag 03. september 2019, klokken 14:50
I 2015 ble det sagt at bilen var profitabel ved 20 000  solgte biler i året. I fjor solgte de godt over 30 000 og batteriprisene har sunket som en stein siden 2015.
Sitat fra: moonbuggy på onsdag 18. september 2019, klokken 00:40
Uvisst akkurat når salgsstopp kommer, men mer enn antyder at produksjonsprossess er kostbar og at den vil fases ut uten flere endringer...
Det er noe som ikke stemmer her...
BMW sier at de har tjent penger på i3 hele tiden, samtidig som de sier at produksjonsprosessen er kostbar og at de derfor faser ut produksjonen.
Begge utsagnene kan vanskelig være helt sanne samtidig.
Hva er mest sant?
Det Orbit sier, i tillegg er det faktum at i3 i dag ikke passer inn i modellseriene til BMW. BMW i-serien skal følge samme prinsipp som den vanlige serien. Altså at i1 er en "liten" bil og i7 er en stor luksusbil. Det vil si at i3, uansett hva de gjør med dagens modell, før eller siden vil bli omgjort til en elektrisk 3-serie. Hvis de bruker mye penger på å videreutvikle dagens i3, så betyr det samtidig at de må dytte lanseringen av en eventuell elektrisk 3-serie enda lenger frem i tid. 3-serie er vel en av de viktigste modellene til BMW, så ikke sikkert de er så giret på det.

Samco


Burger

Munroe hadde interresante poeng på youtube intervju om teardown av i3.

Kort fortalt så rullet man ut en i3 pr 5 minutt, som er utrolig fort med tanke på karbonfiber, men lavt for andre biler som er under 60 sekunder.

Fordelen var at det kostet 150 mill usd å starte produksjon av karroseri i motsetning til 450 mill usd for andre karosseri. Da videoen ble sluppet så mente han at i3 produksjon lønte seg ved 30-50k biler i året, men lavere antall i fremtiden.

Kan det hende at BMW ser at de kan selge flere enn 50k i året som Munroe antydet var maks for lønnsomhet i forhold til tradisjonell produksjon?

kilde: Fritt etter hukommelsen fra youtube

https://www.youtube.com/watch?v=uDr4L6BzpP8
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Trond.m

Er vel ikke mye fokus på i3 fra BMW framover. Den hadde ikke akkurat noen sentral plass på IAA heller. Salget vil nok synke betraktelig når Mini, Honda, Opel og Peugeot kommer på markedet med biler i samme klasse. Spørsmålet er hvor mye lenger ned de kan gå i pris før det blir ulønnsomt å fortsett salget.

moonbuggy

Grunnen til at BMW i det hele tatt laget i3, var kravene fra California og en del andre stater i USA. For å kunne selge de mer lukrative modellene, måtte man "offsette" med nullutslipp. I3 tok aldri av i USA. Rett nok solgte/leaset man endel de 2 første årene (mest Rex), men etter det har salget tørket inn. Med Trump så har man helt andre problemer, selv om California forsøker å holde på sine utslippskrav. Hadde bilen virkelig tatt av i markedene, ville kampen innad i BMW neppe kommet. En kamp som endte med at teamet bak elsatsingen og i3/i8 ble "fjernet".  Fossilgjengen som overtok, satte planene på vent og se. Nå følger man en traust linje, like biler med ulike drivlinjer. Høres greit ut, men hva sitter man igjen med da? Biler hvor kompromissene gir verken fugl eller fisk....

Samco

Synd  det ikke kommer en større batteri pakke som et siste farvel i 2020.
Genial bil som BMW ikke klarte å holde tritt med konkurrentenes rekke vidde kappløp.

1317142119

Hvorfor tror folk i3 skal stoppe? Det er I N G E N offisielle kilder på at BMW skal kutte i i3. De har til og med kommunisert tidligere i år at det kommer mindre oppdateringer på den.

Vi har visst lenge at det ikke kommer enda en facelift. Nå må dere slutte med all denne propagandaen og feilinformasjon dere spammer forumet med. Hva er agendaen deres?

moonbuggy

Sitat fra: Samco på torsdag 19. september 2019, klokken 16:04
Synd  det ikke kommer en større batteri pakke som et siste farvel i 2020.
Genial bil som BMW ikke klarte å holde tritt med konkurrentenes rekke vidde kappløp.
Det hadde vært ønskelig, men tror neppe det skjer. Høyeffektive batterier er "mangelvare" og de brukes nok heller i de "nye" elbilene til BMW. Mini har jo ikke all verdens batterikapasitet p.g.a. plassmangel, så kanskje gir man denne en boost med 150ah eller 180ah elementer litt inn i produksjonsprossessen?

Trond.m

Sitat fra: 1317142119 på torsdag 19. september 2019, klokken 18:01
Vi har visst lenge at det ikke kommer enda en facelift. Nå må dere slutte med all denne propagandaen og feilinformasjon dere spammer forumet med. Hva er agendaen deres?
Og hvilken agenda har du ?
Det må da gå an å diskutere framtiden til en elbil som har vært på markedet i 7 år uten at man blir beskyldt for å ha en skjult agenda

turfsurf

Hadde i3 kommet med 180Ah batteri, 100kW lading og fikset ACC hadde jeg byttet ut Model X.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

1317142119

Sitat fra: TM på torsdag 19. september 2019, klokken 19:06
Sitat fra: 1317142119 på torsdag 19. september 2019, klokken 18:01
Vi har visst lenge at det ikke kommer enda en facelift. Nå må dere slutte med all denne propagandaen og feilinformasjon dere spammer forumet med. Hva er agendaen deres?
Og hvilken agenda har du ?
Det må da gå an å diskutere framtiden til en elbil som har vært på markedet i 7 år uten at man blir beskyldt for å ha en skjult agenda
Diskuter så mye du vil, men hold i det minste diskusjonen faktabasert. Når folk, for ørtende gang, linker til en eller annen nettavis og påstår i3-produksjonen skal legges ned - uten at det engang står noe om det i lenken - så blir man litt oppgitt over nivået på diskusjonen. Det er lite konstruktivt å diskutere de samme sakene på repeat, som gang på gang baserer seg på løgn.

Klykken

Sitat fra: turfsurf på torsdag 19. september 2019, klokken 19:10
Hadde i3 kommet med 180Ah batteri, 100kW lading og fikset ACC hadde jeg byttet ut Model X.
Du får vel 2 i3 inni en X? Hvorfor ikke feks model 3?
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

turfsurf

Sitat fra: Klykken på torsdag 19. september 2019, klokken 19:57
Du får vel 2 i3 inni en X? Hvorfor ikke feks model 3?
Fordi i3 bare virker. Og har bedre garanti. Vi kjører relativt mye (40-50k i året). Med holdningen Tesla har vist med tanke på reklamasjon (ikke garanti) i det siste så vet jeg ikke om jeg gidder krangelen. Foreløpig er det så mye designfeil (underdimensjonert understell, feilkonstruert MCU, dørhåndtak m.m.) på S og X at det bare er snakk om når ting må byttes, ikke om.

Etter å hatt biler som ikke ruster (utenom bremser / understell) så orker jeg ikke tanken på en bil i delvis stål sånn som Model 3. Det er og en billig bil og mangler mye av det som gjør f.eks X morsom. Og når de ikke leverer på de virkelig store salgspunktene (FSD, AP, Summon) i Europa / Norge forsvinner mye av poenget med Tesla. De har enda ett stort fortrinn med ladenettverk, og familiære forhold gjør at vi ønsker å ha stor bil en stund til, så det blir nok ett par år til vi realiserer tap på X. Regner med 60% tap på 4 år.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

moonbuggy

Ja, i3 virker. I løpet av 5 år på 60ah bilen, registrerte jeg 1 feil, i tillegg til rustne bremseskiver bak. Lading virket ikke en dag. Låsen var gått. Fikk lånebil noen timer, mens BMW fikset feilen på dagen. Bremseskivene var delvis egen feil, jeg bremset aldri. Nå øker jeg farten og lar bilen rulle i nøytral siste strekket "hjem" med en skikkelig oppbremsing. Det ser ut til å virke. Skivene er foreløpig uten rust...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA