Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Selger ga meg feil leveringsinformasjon -hva gjør jeg?

Startet av Charnelle, onsdag 17. juli 2019, klokken 15:53

« forrige - neste »

Charnelle

Dro innom et av Teslas kontorer tidlig i juni og fikk der og da tilbud på Model 3 standard range. Forklarte selger jeg leverer tilbake min nåværende leasingbil 1 august og trengte bilen til det. Fikk her vite det var ikke noe problem og før jeg signerte kontrakt spurte jeg enda en gang og fikk dette bekreftet med at jeg kanskje til og med vil få den tidligere. Kontaktet Tesla forrige uke og fikk da vite at den ikke kommer til landet i august/september. På toppen av det nekter selger for å ha lovet meg bilen til 1 august og fikk vite at så lenge jeg ikke har noe skriftlig kan de ikke hjelpe meg med lånebil. Jeg sitter da uten bil i opptil 8 uker og føler meg lurt. Selvfølgelig forsøker de å få meg til å oppgradere til Long range, men jeg har ikke behov for lengre rekkevidde.
Hva ville dere ha gjort i denne saken? Kan jo ikke bare ha skjedd meg dette....
Buddy 2010-2012
Mia Electric 2012
Nissan Leaf 2013-2019
Tesla model 3 SR+ 2019 -

arthur

Det man vel lærer er å sørge for å ha slikt skriftlig og som en del av avtalen som signeres. Kan høres ut som en situasjon hvor man har rett, men ikke vil få rett av den enkle grunn at det er påstand mot påstand, ingen vitner og intet skriftlig. Med andre ord en bratt oppoverbakke! Jeg hadde bitt i det sure eplet og ikke forfulgt det videre.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

chargedup

Vanskelig å komme noen vei uten å ha noe skriftlig, selv om muntlig absolutt er like bindende. Det eneste du kan gjøre er å ta kontakt med forbrukerrådet eller advokat, men det er nok vanskelig å komme fram til en løsning uten å ha det skriftlig fra selger.

Selgere er dessverre en egen rase, om det er eiendomsmelgere eller bilselgere gjør de alt de kan for å gi deg minst mulig svar på spm skriftlig før et salg. Alt de ikke er 100% sikre på pleier de som regel å ringe deg om istedenfor å svare pr e-post.

Mange andre forhandlere blir navngitt i forum/facebook (ikke navngi selger personlig), slik at de som leser det kan gjøre opp sin egen mening om de vil bestille der eller feks et annet sted. Vil nok tro at det eneste "gode" du kan få ut av saken er at feks 2 stk ikke bestiller bil fra din forhandler fordi de har lest din opplevelse.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Wibla

Om du ikke ber om å få ting skriftlig (og faktisk får ting skriftlig...) eller tar opp telefonsamtalen (som ikke er 100% stuerent, hvertfall uten å informere den andre parten) så stiller du i utgangspunktet ikke veldig sterkt.

Jeg vil ikke anbefale noen å tro på Tesla sine lovnader om leveringstid på bil.
2018 Tesla Model S 75D

geear

Eller noen andres estimat på en ny elbil for den skyld! Kia e-Niroen vår kom tre måneder senere enn først forespeilet. Sånn er det bare, ikke stol på levering av en ny elbil!

arthur

Sitat fra: Wibla på onsdag 17. juli 2019, klokken 22:47
Om du ikke ber om å få ting skriftlig (og faktisk får ting skriftlig...) eller tar opp telefonsamtalen (som ikke er 100% stuerent, hvertfall uten å informere den andre parten) så stiller du i utgangspunktet ikke veldig sterkt.

Jeg vil ikke anbefale noen å tro på Tesla sine lovnader om leveringstid på bil.

Hvis man sender en mail til den/en navngitt person og viser til hva som ble sagt/lovet på telefon og når så stiller man litt sterkere. Har benyttet dette noen ganger med slike "flaky" selgere!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

daktari

Jeg kan legge til at I-pacen ble levert september men var forespeilet juni/juli 2018, mens e-tron skulle vært hos meg månedsskiftet april/mai men kom 1 måned senere. Da var fortsatt ikke hengerfeste for ettermontering på lager...
Jeg disponerte annen bil, så forsinkelsen var bare til irritasjon i motsetning til trådstarter. Kanskje de kan komme med enda bedre tilbud på en LR eller hente inn en SR fra våre naboland?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

krister461

Et tips på siden: Du kan jo leie en bil fra nabobil mens du venter. Det har jeg gjort flere ganger med hell når jeg har vært mellom biler... :)

kaiat

Svigers kjøpte seg ny Volvo nylig, og der også har det blitt forsinkelser. Den gamle bilen er solgt og levert til ny eier, så de var plutselig billøse. Men der har forhandleren tilbudt de å låne en bil frem til nybilen er klar, så bra service der.

Men som nevnt før her, alt bilselgere sier bør taes med en klype salt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA