Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hjelp til ladeboks i sameie

Startet av henrikv, tirsdag 16. juli 2019, klokken 11:42

« forrige - neste »

henrikv

Hei!

Sameiet mitt har disse kravene for montering av ladeboks (se under). Er jeg bundet til å installere en Salto-lader, eller er det andre som har forslag til bedre ladeboks som likevel tilfredstiller kravene?

1.   Ved montering av ladestasjoner av elbil, skal det benyttes ladestasjon av type Salto 572, eller Salto 503, evt. kompatibel Salto-enhet tilpasset CLU lastbalanseringssystem som er installert.

2.   Det skal monteres foran-koblet jordfeilautomat (sikring) av typen Gewiss 2polet, 20A / B. 30mA. Sikringen installeres i sikringsskap dedikert elbil-ladere.

3.   Det skal monteres foran-koblet 1 fase seriemåler (strømmåler) på den aktuelle kursen, type GE8250500. Seriemåleren installeres i sikringsskap dedikert elbil-ladere.

4.   Det skal benyttes tilførselskabel av type PR 2x4mm2+J, denne monteres forskriftsmessig i åpen forlegning fra nærmeste tilgjengelige sikringsskap dedikert til elbil-ladere.

5.   Det skal føres frem signalkabel av type PT 4par fra sikringsskap for elbil ladestasjon til første nærmeste ladestasjon. Denne signalkabelen skal videreføres i serie mellom alle ladestasjoner, og skal tilknyttes CLU-enhet i sikringsskap for last-balansering ved senere utvidelser av det elektriske anlegget.

6.   Salto ladestasjon type 572 eller 503 må programmeres til 16A ladestrøm før den settes i drift.

Elmo

Når det står "evt. kompatibel Salto-enhet" og ikke "evt. Salto-kompatibel enhet tilpasset CLU . . . ." så må du vel holde deg til Salto-produkter.
Salto er jo relativt dyre, men sameiet ha kanskje en form for rabatt ??
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

henrikv

Sitat fra: Elmo på tirsdag 16. juli 2019, klokken 12:17
Når det står "evt. kompatibel Salto-enhet" og ikke "evt. Salto-kompatibel enhet tilpasset CLU . . . ." så må du vel holde deg til Salto-produkter.
Salto er jo relativt dyre, men sameiet ha kanskje en form for rabatt ??

Enig, så lurte mest på om det var noen som har teknisk forståelse og kunne argumentert for at den og den ladeboksen også er kompatibel med Salto CLU. Men antok at det dessverre ikke er slik

Erik Ola Ulvestad

Det er vel ingen "eksterne" som har kompabilitet med Salto CLU? Men sidan sidan "Salto ikkje er Salto" men produsert av ABL (tysk?) så kan det jo tenkast at det dukkar opp kompatible boksar derifrå (evt også DEFA) i framtida. Sikkert defor sameiget har tatt med slik klausul.
Som Zaptec og Salto har sine, så har også vi proprietær norsk-utvikla løysing for KEBA sine ladestasjonar frå 16 til 250 stk pr kontroller. Vi kunne godt innlemma Schneider (Modbus),TWC (Rs485 propiertær) og andre men typisk er det jo OCPP som er fellesnemnar om du vil ha eit miksa anlegg.
Anlegg med låst leverandør er antakeligvis billigare og betre fungerande enn eit virvar med OCPP "Smart" boksar.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

TB

I borettslag / sameier er det viktig at det "bare fungerer". Kompetansen og viljen til å prøve nye løsninger er ofte lav. Å leie inn hjelp koster gjerne mer enn det er å spare. Resultatet blir standardiserte løsninger som er garantert fra leverandør.

Ikke utenkelig at det vil endre seg fremover, med flere produkter som er testet til å fungere i lag.

Men, spørsmålet er om ABL / Salto / Defa møter denne konkurransen med redusert pris, så lenge marginene er gode nok.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

GOLF-raider

SALTO som varemerke tok slutt i mai 2017.
Etter oppkjøpet fra DEFA dengang så kan vi i 2019
si at nu er det DEFA som er gjeldende varemerke.
Allikevell så er nok dagens DEFA ladeboks kompatibel
med gårdagens SALTO:  :o
https://www.salto.no/nyheter/da-er-nyheten-ute 
TRØNDELAG
E-Golf; prod. febr. 2015 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

elsykkel

Vårt sameie har Zaptec ladeinfrastruktur. Ganske fornøyd med det, og absolutt verdt å ta mer et slikt i sammenligningen.
Våre problemstilling var begrensning på felles kapasitet som har behov for automatisk lastbalansering, fremtidig skalering, mest mulig plugg n play, samt mulighet for enkel innen fakturering/rapportering, og fikk på kjøpet mulighet for å låne hverandres ladestasjoner og betale med egen brikke.
Hvis vi skulle gått for økonomi ville jeg vurdert Tesla wall charger (for ikke-teslaer) med opptil 5 per sløyfe, men jeg har ikke lest hvordan disse fungerer i større anlegg.

Nordlands

Sitat fra: elsykkel på lørdag 20. juli 2019, klokken 17:53
Hvis vi skulle gått for økonomi ville jeg vurdert Tesla wall charger (for ikke-teslaer) med opptil 5 per sløyfe, men jeg har ikke lest hvordan disse fungerer i større anlegg.
Dette ville vel bare gitt lavere kostnad for selve ladeboksene, men uten lastbalansering på større anlegg går det fort tapt i form av høyere anleggskostnad når inntak må dimensjoneres for at alle brukes samtidig. I tillegg blir gjerne effektiv strømpris doblet som følge av effektavgift sammenlignet med et Zapcharger system som tar ned effekttopp optimalt.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA