Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forskjeller fra 2019 til 2020 biler

Startet av snowman, tirsdag 16. juli 2019, klokken 08:19

« forrige - neste »

hemi

#60
Husker i nov/des? 2018 at selgern min sa rattvarme ville komme nesten med en gang, men ikke på de første... still waiting ;)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Kåre Knatten på søndag 20. oktober 2019, klokken 23:24
Jeg fryser ikke så mye på hendene at det bryr meg.

Hvis en forvarmer en elbil med 11000 watts varme i 7 min...hva skjer da? Rattet er ikke særlig kaldt.
Hvis en er så frysen på hendene at 20 grader er for kaldt for hendene så bør en ha hansker, hvis ikke vil en nok uansett fryse på opp/utsiden av hendene. Hvar prøvd rattvarme på diesel-bil. Det var skikkelig digg. Har kjørt elbil i 5 år uten rattvarme...ikke savnet det en dag.
Tesla Model Y                         2021-

Øyvind.h

Luften i bilen varmes raskt opp. Fysiske objekter derimot tar mye lenger tid å varme. Null problem å ha varm luft i kupeen mens interiøret fortsatt er kaldt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

daktari

Problemet er jo spontane  turer som f.eks. "oj vi mangler fløte".
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

ToWalkOrDrive

Sitat fra: daktari på tirsdag 22. oktober 2019, klokken 22:47
Problemet er jo spontane  turer som f.eks. "oj vi mangler fløte".

Du har vel smart-kjøleskap som automatisk bestiller fløte når kjøleskapsbeholdningen går under minimumslager? Er mulig problemet er større i kaldere strøk enn der jeg bor. Jeg har et par deilige skinnhansker som jeg bruker når jeg kjører fossilbil om vinteren. Er det spontantur, og det er -17 inni bilen er det like greit å ha hansker på uansett, så hendene ikke blir stekt på ene siden, og uttørket frøset på andre siden. På Tesla så blåser luften på rattet, så har ikke merket kaldt ratt der.
Tesla Model Y                         2021-

hemi

Virker som du ikke aner hva rattvarme er, virker som det er flere som sliter med det samme.

BMW har hatt dette i 20+ år

turfsurf

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

elektro

Sitat fra: hemi på onsdag 23. oktober 2019, klokken 00:05
Virker som du ikke aner hva rattvarme er, virker som det er flere som sliter med det samme.

BMW har hatt dette i 20+ år

Audi har også hatt rattvarme i 20 år. Det virker nesten som det er du som sliter med å forstå dette. :) For å sitere @Crown

Sitatmåten e-tron har løst deteksjon av at man holder i rattet, induktive følere rundt hele rattet. Dermed slipper man å holde like hardt i rattet som man må med andre biler for at bilen skal merke at du har hendene på rett sted, ulempen enn så lenge er at varmetrådene til rattet ville forkludret. Håper de får løst det snart. Varme i rattet er et savn for meg også, har jo det på Ioniqen f.eks, men det er feil det du skriver at det er pga gammel teknologi. Det er snarere pga ny teknologi, som gir bedre løsning for èn utfordring, en ødelegger dessverre for en annen.

Velger man bort ACC så trengs det jo ingen sensorere i rattet og dermed er varmen i rattet ikke noe problem.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Hårek

Sitat fra: snowman på tirsdag 16. juli 2019, klokken 08:19
... 2020 har ikke laser scanner i fronten underst på grillen,
Ser at laserscanner er tilbake igjen, på Sportback. Den brukes visstnok for de nye Digital Matrix LED hovedlysene.
https://www.motor1.com/news/383276/audi-e-tron-sportback-debuts/
https://www.youtube.com/watch?v=UqmMZ-zpoT0&feature=youtu.be
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

Hyperstress

Noen som vet noe mer om regenerering på 2020 modellene? Det skrives masse om "one pedal driving", men samtidig så leser jeg at ting kanskje er som før, bare at den kan regenerere kraftigere. Om det fortsatt er slik at regenerering nullstiller seg hver gang en trykker på gassen igjen så er det ikke akkurat "one pedal driving"..
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

alagerqv

Gode nyheter om rattvarme: fra 2021 modellene vil man få både rattvarme og ACC. Kommer også med 22kW AC lader og digital LED matrix lys.

2021 biler blir produsert fra ca sommer/uke 28 i 2020.

Da er kanskje Audi inne i (ratt)varmen igjen for vår del.

Trond.m

Sitat fra: alagerqv på søndag 01. desember 2019, klokken 13:13
Gode nyheter om rattvarme: fra 2021 modellene vil man få både rattvarme og ACC. Kommer også med 22kW AC lader og digital LED matrix lys.

2021 biler blir produsert fra ca sommer/uke 28 i 2020.

Da er kanskje Audi inne i (ratt)varmen igjen for vår del.
Det høres lovende ut. Da får vi bare håpe at konkurransen gjør at prisen ikke øker, eller heller reduseres. Nå koster vel e-tron 55 fra 639K. De kaller det kampanje, men det er få eksempler på at prisene går opp etter slike kampanjer. Kampanjer kan bytte navn og innhold, men stort sett tjener man på å sitte på gjerdet...inntil mva eller Telsaskatt e.l. innføres  ;)

Hyperstress

#72
Sitat fra: alagerqv på søndag 01. desember 2019, klokken 13:13
Gode nyheter om rattvarme: fra 2021 modellene vil man få både rattvarme og ACC. Kommer også med 22kW AC lader og digital LED matrix lys.

2021 biler blir produsert fra ca sommer/uke 28 i 2020.

Da er kanskje Audi inne i (ratt)varmen igjen for vår del.
Hvor fikk du info om dette?

Edit: og har de da fått til kombinasjonen rattvarme og kapasitiv sensor i rattet? Eller kommer de til å bruke momentsensor? (Noe som jeg synes er en mye dårligere løsning enn den som er på etron i dag)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

alagerqv

Aner ikke hvilken sensor/metode de bruker.

Info fra intern Møller ansatt og selger (to uavhengige kilder).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA