Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Elbil til damen

Startet av Super7, lørdag 13. juli 2019, klokken 17:58

« forrige - neste »

Super7

Siden den andre tråden sporet litt av prøver jeg igjen. Damen vil at vi bytte den ene bilen vår ut med en elbil. Jeg har ikke et forhold til elbiler og er skeptisk. Hvilke elbil tror dere kan passe for oss? Tesla er ikke aktuelt pga. alt negative nå. Hvilke bil erstatter mest mulig en vanlig bil? Vi har ikke noe preferanse i forhold til pris. Den trenger gjerne ikke å være så dyr siden vi ikke har eid elbil før. Jeg vil helst ha en sprek bil men hun er mer opptatt av gode og praktiske løsninger.

turfsurf

Etron og eqc er biler med kardangtunnel og lite bagasjeplass under panseret. Etron har heller ikke mulighet for enpedal kjøring. Eqc er dog 100-150k billigere tilsvarende utstyrt og fremstår som det klart beste kjøpet. Ellers er det biler som eGolf, eNiro og kona.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Super7

Hyundai virker å være mye bil for pengene men jeg har bare erfaring med Hyundai tilbake i tid. Ikke har den awd og hengerfeste heller. Ikke at konebilen må ha det, men hadde vært kjekt med en rimelig bruksbil man kan bruke til grovere ting også.

turfsurf

Sitat fra: Super7 på lørdag 13. juli 2019, klokken 18:33
Ikke har den awd og hengerfeste heller. Ikke at konebilen må ha det, men hadde vært kjekt med en rimelig bruksbil man kan bruke til grovere ting også.
Da er det nok disse to det er snakk om. Og eqc er det ventetid på. Regner med Nissan eNV200 er aktuelt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Zimon

Avhengig av budget, men i det lavere segmentet så sjekk ut Hyundai Ioniq, sett den i sport modus så er det 0-100 på 9,9 sek ifølge spec som burde være sprekt nok for de fleste. Utrolig deilig å kjøre, blir fort kald eller varm i kupe om sommer/vinter, greit og passe stort bagasje plass, bra baksete plass (bortsett fra de som er 190cm høye og har lang overkropp og korte ben, men for 180cm folk så er det helt fint. Ingen "frunk" på bilen, men er sjeldent behov (dette pga at bilen kommer i tre varianter, ren e-bil /  plugin hybrid / hybrid). Bilen lader stabil på hjemmelader + lader opp til 70kW så på 50kW hurtigladere så lader du bilen fra 20-80% på 20 minutter ca. Ingen problemer med rapidgate som medfører saktere lading om dere er på langtur og må hurtiglade mange ganger på langruteren fortløpende. Prisen er veldig bra og ikke minst den ser ut som bil og har grei rekkevidde pga lavt forbruk, reel rekkevidde sommer = 220-250 (avhenger av hvor mye oppover bakke og andre faktorer) på vintertid kan du regne med 150-200 avhengig av vær med tanke kulde, snø/slaps og så videre. Minus = ingen app, men det trenger man ikke og ikke største batteri sånn for antall km kjørt fra 100% til første stopp for lading på langtur. Nå i starten av juli dro fruen, poden liten voff og jeg til hytta i Kragerø området, bosted Flateby sør for Lillestrøm. Startet på 100% og stoppet ved Fokserød E18 like ved Sandefjord, da var jeg på 34% Batteri igjen og det med fullastet bil.

Ellers så har du BMW i3 (sjefen min har den og morsom og bra bil ifølge han). Sprekere enn Ioniq, men er bare 4 seter og dekkene er smale. Bilen er laget for bybil, men kan brukes til lengre turer, men er det mye spor/slitasje i asfalten og på høy hastighet på motorveien så skal den ikke være så god å kjøre etter hva jeg har lest. PS, ikke kjørt den selv.

Nissan Leaf (nye 40 og 60kW versjoner), gode biler, men 40kW sliter med Rapidgate, så går fint å kjøre til nesten tom, så hurtiglade en gang om ikke kjørt hardt, og på andre gangs lading så vil du ofte merke lavere ladehastighet. Litt usikker om de fikk bukt på det på 60kW versjonen. Prob med 40kW versjonen er ingen aktik kjøling/varming av batteripakka, og bilen beskytter seg selv om batteri blir varmt. Så Leaf 40kW (usikker om 60 versjonen også) er nok perfekt for pendling og evt en og annen langtur som krever 1 eller 2 hurtigladinger før kommer frem. Ioniq og I3 har ikke problemet, bare kjør og lad, kjør og lad etc.

Det kommer noen nye nå etterhvert som kan være aktuelle, VW ID og Peugot e-208 blant annet.

Trenger dere større plass så er jo Audi e-Tron en god bil, men den er "tørst" på forbruket sitt og er ganske dyr.

Utover det sjekk ut https://elbil.no/om-elbil/elbiler-idag/ og https://elbil.no/om-elbil/elbiler-som-kommer/ og evt andre artikler her, her kan du se antall liter bagasje plass, rekkevidde, lade hastigheter etc etc etc.

Så les deg opp litt her og så spør om pro/cons på de modellene du og dama får interesse for.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

Zimon

Krever du hengerfeste på el-bilen så begrenses antall kandidater seg betraktelig dessverre!

Beste tipset jeg har er å gjør litt research, finn ut 2-3 stk modeller som er mest aktuelle basert på deres preferanser som pris, praktiske løsninger, plass, sprekhet etc etc og så stikk innom bilforhandler ta en titt på dem, ta en prøvekjøring! Tror du kommer til å få en god følelse på de fleste bilene. :)
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

arthur

De fleste elbilene er vel å anse som nokså spreke og biler som Kona, Niro og Leaf er vel alle relativt prkatiske uten å koste "skjorta!  Litt uklart hva du, eller fruen, egentlig er ute etter på basis av ditt startinnlegg (og deine mange andre innlegg/tråder/diskusjoenr). Hva med om fruen selv sier litt om hva hun konkret ønsker seg og har behov for samt budsjett?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Super7

Som jeg sa i en annen tråd er jeg og damen ikke helt enig. Jeg vil ha fossil fortsatt men hun vil over på elektrisk. Jeg prøver å være åpen for nye impulser men det skal stengt tatt være hennes bil. Hun vil imidlertid ikke ta valget selv, men hun er også uenig i mine valg. Vi har i hvert fall blitt enig om at Tesla er utelukket. Budsjett? Vi har ikke noe budsjett. Spiller ikke noen rolle om det er stor eller liten elbil. Kriteriene er at den skal ha god rekkevidde, ha gode løsninger og at den skal ha plass til hun og noen venninner når de skal på jente tur. Plass til litt ski og bagasje er også greit. Den må være enkel å lade og se grei ut. Den trenger ikke å være så stor siden den skal bli brukt til og fra kjøpesenter osv også.

Svein_H

Sitat fra: Super7 på lørdag 13. juli 2019, klokken 19:15
Som jeg sa i en annen tråd er jeg og damen ikke helt enig. Jeg vil ha fossil fortsatt men hun vil over på elektrisk. Jeg prøver å være åpen for nye impulser men det skal stengt tatt være hennes bil. Hun vil imidlertid ikke ta valget selv, men hun er også uenig i mine valg. Vi har i hvert fall blitt enig om at Tesla er utelukket. Budsjett? Vi har ikke noe budsjett. Spiller ikke noen rolle om det er stor eller liten elbil. Kriteriene er at den skal ha god rekkevidde, ha gode løsninger og at den skal ha plass til hun og noen venninner når de skal på jente tur. Plass til litt ski og bagasje er også greit. Den må være enkel å lade og se grei ut. Den trenger ikke å være så stor siden den skal bli brukt til og fra kjøpesenter osv også.

Hva er problemet? Hvis det er dama som skal ha bil får hun ta valget selv, hvis hun ikke vil velge selv får hun akseptere valget ditt og holde kjeft, det er ikke verre enn det. Dere har tydeligvis flust av andre biler å kjøre, så hva er greia egentlig?
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Troald

Synes det er litt rart med min og din bil. Når man har 2 biler, f.eks en liten og en stor, så er det greit å bruke den som passer best til anledningen. Men pass deg, straks du begynner å kjøre el så blir du hekta.
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

hELgenen

Problemet er at de ikke blir enige.
Akkurat som som hos oss,men med motsatt fortegn mhp elbil. Er hun som min dame nekter hun å velge,men når valget er tatt ,bilen levert,så forbeholder hun seg retten til å være uenig. Et sant helvete dessverre. Vil foreslå å legge ballen død og gi klar melding at hun får ordne dette selv. Når damen event. har fått ut fingeren så får du vurdere om det er verdt å være uenig eller ei.

Svein_H

Sitat fra: hELgenen på lørdag 13. juli 2019, klokken 20:18
Problemet er at de ikke blir enige.
Akkurat som som hos oss,men med motsatt fortegn mhp elbil. Er hun som min dame nekter hun å velge,men når valget er tatt ,bilen levert,så forbeholder hun seg retten til å være uenig. Et sant helvete dessverre. Vil foreslå å legge ballen død og gi klar melding at hun får ordne dette selv. Når damen event. har fått ut fingeren så får du vurdere om det er verdt å være uenig eller ei.

Regner med denne var ment til meg? Enten kan Super7 fortsette å være tøffel, eller så kan han selv sette skapet på plass og si klart i fra at der skal det stå. Det får da være grenser..!

Viser ellers til den nye artikkelen som går "viralt" på flere medier, hvor både psykologer og samlivseksperter omsider innrømmer og bekrefter det menn har visst i alle tider: at kvinner er sære og vanskelige, og at det er mennene som må ofre alt for husfredens skyld.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

jkirkebo

Sitat fra: Super7 på lørdag 13. juli 2019, klokken 19:15
Som jeg sa i en annen tråd er jeg og damen ikke helt enig. Jeg vil ha fossil fortsatt men hun vil over på elektrisk. Jeg prøver å være åpen for nye impulser men det skal stengt tatt være hennes bil. Hun vil imidlertid ikke ta valget selv, men hun er også uenig i mine valg. Vi har i hvert fall blitt enig om at Tesla er utelukket. Budsjett? Vi har ikke noe budsjett. Spiller ikke noen rolle om det er stor eller liten elbil. Kriteriene er at den skal ha god rekkevidde, ha gode løsninger og at den skal ha plass til hun og noen venninner når de skal på jente tur. Plass til litt ski og bagasje er også greit. Den må være enkel å lade og se grei ut. Den trenger ikke å være så stor siden den skal bli brukt til og fra kjøpesenter osv også.

Det høres ut som Jaguar I-Pace kan passe bra. Den er passe stor, har god rekkevidde og ser ganske bra ut. Gode kjøreegenskapet har den også.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

TJV

Støtter forslaget om Jaguar I-Pace 👍🏼 Visst ikke budsjett spiller noen rolle. Burde oppfylle alle kriteriene, så gjenstår det og se om dere liker designet og finner en farge som faller i smak.
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

Super7

Hvordan er kvaliteten på bilen?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA