Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Har du reservert / avbestilt etc?

Startet av JorgenM, fredag 12. juli 2019, klokken 13:57

« forrige - neste »

geear


JorgenM

Jeg har vel sagt det før, de burde droppe denne i Norge og heller selge den i Kina... Dette kan bli flaut når den kommer i 2021(?).

Heller satse fullt på "iNext" og andre som er perfekt for Norge.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

PionerThink

Apropos flaut  og pinlig sendte jeg i et øyeblikks frustrasjon denne mailen til BMW Norge etter nok en mail med null konkret leveringsinfo om iX3:
Er det ikke på tide at det kommer noe mer info om når iX3 tenkes å lanseres, når den kan prøvekjøres og ikke minst til hvilken pris, samt antatt leveringstidspunkt?

Det ene merket etter det andre kommer med priser og leveringstider, mens BMW sier ikke ett ord annet enn at i 2023 skal det lanseres X antall elbiler?

Dere blir jo latterliggjort inne på nettforumene for deres sendrektighet!

Dette er bare pinlig!


Svaret jeg fikk etter 14 dager var dette og sier det meste om deres fokus på rene elbiler for tiden:
Hei,

Takk for din henvendelse, vi holder fortsatt på å undersøke dette. Kommer tilbake til deg så snart som jeg har fått svar.

Ha en flott dag videre.


Som en annen sier her oppe så henger min reservasjon også i en tynn tråd for tiden >:(



Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

JorgenM

Sitat fra: PionerThink på fredag 18. oktober 2019, klokken 12:03
.....- vi holder fortsatt på å undersøke dette.

Oktoberfest i Bayern nå, så sikkert liten aktivitet der nede haha :+1:
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

moonbuggy

"Det ene merket etter det andre kommer med priser og leveringstider, mens BMW sier ikke ett ord annet enn at i 2023 skal det lanseres X antall elbiler?"
Det har vært BMWs gjennomgangsmelodi siden man "frosset ned" el-bil satsingen i 2015. Fine tegninger og løfter om fantastiske el-biler "soon", et "soon" som stadig ble/blir skjøvet ut i tid. Patetisk for selskapet som lanserte i3. Nå sliter man, bilsalget går ned og BMW har logget underskudd for første gang på lenge...

JorgenM

Underskuddet du nevner skyldes store investeringer innen elbilsatsningen (og hybrid) hos BMW. Kan unnskyldes på samme måte som Tesla-gjengen unnskylder Tesla's vedvarende underskudd med at de bruker all inntjening på R&D (likevel kun en brøkdel av BMWs R&D-budsjett).

Kjøpere av de fossile X-modellene til BMW betaler festen og kommer nok til å gjøre det i flere år enda, elbilmarkedet er tross alt ubetydelig enn så lenge :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

geear

Elbil blir signifikant for produsentene fra 1.1.20, og SPESIELT produsenter som BMW, som har mange store motorer i sortimentet sitt, med høyt utslipp. Kan aldri tenke meg at BMW er under 90g/bil i snitt (tar gjerne i mot tall), og da kan det fort bli forferdelig dyrt - et tillegg de vil måtte legge på bilprisene, som igjen gjør de mindre konkurransedyktige.

JorgenM

Det er vel ingen bestemt co2-grense sånn sett. Utgangspunktet er 95 gram, men vekt spiller også inn så biler som 7-serie, X5 osv slipper unna med høyere utslipp. Det er en formel for denne utregningen uten at jeg har klart å finne den.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

arthur

Sitat fra: gr på søndag 20. oktober 2019, klokken 22:14
Elbil blir signifikant for produsentene fra 1.1.20, og SPESIELT produsenter som BMW, som har mange store motorer i sortimentet sitt, med høyt utslipp. Kan aldri tenke meg at BMW er under 90g/bil i snitt (tar gjerne i mot tall), ...

BMW 128,9 mens Mercedes er enda høyere med 139.6 mens Toyoyta er på topp, eller bunnen, med 99,9. Kilde; jato
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Orbit

Sitat fra: JorgenM på mandag 21. oktober 2019, klokken 01:32
Det er vel ingen bestemt co2-grense sånn sett. Utgangspunktet er 95 gram, men vekt spiller også inn så biler som 7-serie, X5 osv slipper unna med høyere utslipp. Det er en formel for denne utregningen uten at jeg har klart å finne den.
Formelen er lagt opp til at den totale miks av biler på tvers av alle merker solgt i Europa skal under 95 gram. Hver produsent(-gruppe) får derfor et krav relativt til tyngden hva de selger. (Og dersom alle selger tyngre biler, vil M0 i formelen justeres opp, slik at ekstrakvoten for tung bil blir mindre).

Du kan ikke vise dette vedlegget.
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:02009R0443-20180517&from=EN

Generelt ligger stort sett alle bilmerker an til å måtte kutte snitt med ca 20% fra 2018-tallene. Spesifikt for BMW, må de ned på 102 gram. Det er jo også tydelig fra grafen hvorfor FCA kunne by høyest for å få Tesla sine tall inkludert, da de per 2018 fremdeles bare marginalt klarte 2015-kravene.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
https://theicct.org/sites/default/files/publications/ICCT_CO2_emissions_pv_EU_2018_20190806.pdf
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

JorgenM

Ser det står 2020/2021 over alt hva gjelder disse reglene, hva betyr egentlig det?
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Orbit

Utslippsgrensene er de samme begge år, men i 2020 kan produsentene utelukke 5% av bilene (i antall) med høyest utslipp fra statistikken. Så for BMW sin del, betyr det at når de selger mange i3, vil X5M, 760iL eller lignende tas ut av statistikken i andre enden. Fra 2021 skal alle bilene telles med i snittet.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Ansjosfilet

Sitat fra: JorgenM på fredag 18. oktober 2019, klokken 11:49
Jeg har vel sagt det før, de burde droppe denne i Norge og heller selge den i Kina... Dette kan bli flaut når den kommer i 2021(?).

Heller satse fullt på "iNext" og andre som er perfekt for Norge.

iNext blir nok for stor og dyr og full av unødvendig utstyr som feks selvkjørende egenskaper, til at salget monner noe særlig.

Jeg håper, sett i lys av de ræva specsa, at Bmw går for en lettvekts Suv i iX3.
Med utstrakt bruk av aluminium, plast og kanskje litt karbon, kenaf-materiale i interiøret, kun èn motor, lite batteri og muligheten til å unngå fordyrende og unødvendig tungt utstyr, er det mulig at vekten kommer godt under to tonn.
Kombinert med en overraskende lav pris iom den settes sammen i Kina, kan det fremdeles bli en interessant bil. 
2016 Bmw i3 60Ah
2022 Bmw iX3 LCI

JorgenM

Joda, litt enig der. Selvkjøring er det svært få som er interessert i. Valgte vekk alt slikt da vi kjøpte i-Pace og det som er standard er deaktivert. Skygget også unna biler med autopilot da vi valgte brukt Tesla.

iNext er nok ment som en demonstrasjon av teknikk og ikke planlagt å bli noen bestselger. Men tror fortsatt den kan gjøre det bra i Norge :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Klykken

Nåh, er nok fler enn du tror som har fått øynene opp for selvkjøring etter at Tesla har fått såpass mye oppmerksomhet rundt dette. Det er jo "det nye" innen bil virker det som. Og "alle" produsenter har en eller annen form for selvkjøring - Selv Nissan (ProPilot). :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA