Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Handsfree - mikrofonløsning eller alternativ

Startet av Vhagar, onsdag 10. juli 2019, klokken 16:19

« forrige - neste »

Vhagar

Noen som vet hvor mikrofonen til bluetooth handsfreeopplegget er montert? Og om det er lett å komme til for å muligens bytte den ut? Eller se om det ligger noe i veien som dekker over den?

Har fått nok av samtaler hvor jeg vet jeg har veldig god kvalitet på linja (4g hd+ tale eller hva det nå er som dukker opp) og som beviselig virker når en på nærmeste utkjørsel kan ringe opp igjen, men som med en gang den kobles til bluetooth "dør" i kvalitet.

Volum i bilen er på 8 (og til maks) og jeg hører knapt mennesket i andre enden. Og mennesket i andre enden hører knapt meg når jeg sitter og roper! Og bluetooth volum på mobilen er satt på maks.

Ev. dersom dette ikke er mulig å fikse, hvilke headsett/øreplugg anbefales uten at den blir for stor og tung?
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Smurfboy

Har og handsfree problemer med min, høres ut som jeg kjører motorsykkel for de jeg prater med, ekstremt med bakgrunnstøy. Skal på verksted i slutten av mnd og det er et av sjekkpunktene så spent på hva de får til

Vhagar

Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Larsebass

Ja, det hadde vært flott om du rapporterte tilbake her når det var gjort. Dette plager meg (vel, ikke meg, men de jeg ringer) også.
Tesla X75D.


Daniel80

Kan ikke bruke handsfree i min model x heller.. De i andre enden hører så mye ekko og støy at det ikke er mulig å føre en samtale.. Har gitt det opp. Jeg hører de fint da.
Model 3 LR AWD Boost, H&R senk, 9,5x20 ET30 245/35-20 square,

Smurfboy

Høres ut som samme problem hos alle da? Antar det er «as designed» eller er det noen andre med bil fra slutten av 2017 hvor HF funker som den skal?

Cries

Sitat fra: Smurfboy på mandag 15. juli 2019, klokken 20:51
Høres ut som samme problem hos alle da? Antar det er «as designed» eller er det noen andre med bil fra slutten av 2017 hvor HF funker som den skal?

Har X75 produsert juni/juli 2017 og har hatt samme problem som omtales i tråden. Jeg har hatt software 8.0 frem til nylig, hvorpå jeg ble tvunget over på 9.0. Etter dette har jeg fått tilbakemelding om at handsfree er bedre, dvs de hører bedre. Men jeg vil fremdeles si at handsfree i bilen er en mangel fremdeles hos meg. Å sitte å rope i bilen er ikke en god løsning. Har hatt modell S før, og der var det ikke samme problem.

automat

Sitat fra: Smurfboy på mandag 15. juli 2019, klokken 20:51
Høres ut som samme problem hos alle da? Antar det er «as designed» eller er det noen andre med bil fra slutten av 2017 hvor HF funker som den skal?

X75 produsert aug-17. Handsfree fungerer tilfredsstillende.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

moeget

Jeg har hatt samme problem i bilen min. Jeg kan se at samtalekvaliteten påvirkes av antall blåtannenheter som er koblet opp til mobilen. Jeg har Iphone Xs, Airpods og en Apple Watch. Jeg merker at lydkvaliteten blir bedre når jeg skrur av klokka.

Tesla Forus har ogsåundersøkt litt og de ser samme sammenheng som meg. Jeg har blitt fortalt at dette sannsynligvis vil bli bedre med oppdateringer.


BTW, mikrofonene sitter bak det litte gitteret på A-bjelken. Det hjelper om ensnakker direkte mot denne.

Vhagar

Har bare 1 enhet koblet til bilen så vet ikke om dette forverres av flere, men det er jo en interessant observasjon. Akkurat den varianten kan trolig fikses med ny software, men de av oss som har svært dårlig kvalitet allerede ved 1 enhet (og noen andre rapporterer om ingen problemer) tyder på at dette også er et hardware problem som Tesla må fikse.

Nå snakkes det jo "rett frem" når en sitter og kjører bil som regel, plasseringen av mikrofonen(sitter det en på hver side?) bør fint klare å plukke opp tale fra førersetet uten at en må rope eller bøye seg frem.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Smurfboy

Har hatt problemet siden bilen var ny, bare ikke giddet å gjøre noe med det før nå. At det er et SW problem tviler jeg på da problemet har vært i snart 2 år med mange oppgraderinger mellom. Min har kun vært tilkoblet bilen, har i perioden hatt iphone 7 og iphone XS. Man prater naturlig høyt når man prater i handsfree i bil, har ikke problemet i min Caddy eller utallige leiebiler, så problemet ligger hos Tesla, ikke telefonen. Hvor er mikrofonen på model s? Kan ikke huske å ha sett noe sånt i a-stolpen

Smurfboy

Svaret fra han som var på Karihaugen var at å skru av støyreduksjon/noise-cancelling på iphone skulle hjelpe. Det skulle ellers hjelpe å slette den fra bilen og legge til på nytt, evt skru av og på telefonen, eller kombinasjonen. Har gjort det så spent å teste når jeg får igjen bilen. Var noe med kommunikasjonen mellom iphone og tesla

Vhagar

Som forventet, egentlig ikke et svar der altså. Og hvorfor si at det er noe med iphone og tesla, når de vet godt at det også gjelder samsung (og trolig alle andre).

Men greit å vite, da har ikke tesla handsfree. Får installere tredjepartsløsning når jeg gidder.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Smurfboy

Jeg er der at jeg ikke gidder  installere tredjeparts utstyr i en bil til rundt 700.000. Om det han fortalte ikke fungerer får de ta den inn og bytte mikrofon etc.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA