Ladehastighet type 2 (kommunale ladere)

Startet av larsbanan89, onsdag 10. juli 2019, klokken 11:22

« forrige - neste »

larsbanan89

Jeg oppnår kun 4KW ladehastighet på de kommunale laderne med type 2 kontakt.
Det er jo nesten identisk med 230V stikkontakt laderne..?
Burde ikke disse gi 7Kw/11Kw?

GL1

Vil tro de fleste steder vil gi deg inntil 3,7kW (16A). Så du er vel spot on etter min oppfatning.

Type 2 blir nok benyttet i hovedsak for å opprette en god og trygg forbindelse, ikke for å gi deg topphastighet.
Disse kommunale tilbudene er vel ikke ment for å fylle bilen på kort tid, men å gi mulighet for litt påfyll når man står parkert.
2019 TM3 AWDLR (FSD??)

larsbanan89

Takk for svar. Da er jo saken grei i såfall.
Men nå som de begynner å koste penger er prisen stiv.
Like dyrt som hurtiglading (eventuelt dyrere avhengig av tid på døgnet).

GL1

Sitat fra: larsbanan89 på onsdag 10. juli 2019, klokken 11:50
Takk for svar. Da er jo saken grei i såfall.
Men nå som de begynner å koste penger er prisen stiv.
Like dyrt som hurtiglading (eventuelt dyrere avhengig av tid på døgnet).

Er ikke enig med deg der, gitt.

Eks. Fortum: 50kW lader koster kr. 2,50 pr. minutt. Man får vel sjelden 50kW blank, så la oss regne med 48. Lader du der i 30 minutter blir det en pris pr. kWt på kr. 3,12.

Eks. Oslo kommune: Parkere på dagtid (9-20) 1 time med 3,6kW lader koster kr. 10,-/ eller kr. 2,80 pr. kWt. Samme parkering på kveldstid (20-09) koster kr. 5,-/ eller kr. 1,40 pr. kWt.

Til sammenlikning koster parkering i Oslo for andre biler mellom kr. 30,- og 50,- pr. time, altså 3 til 10 ganger dyrere enn elbil.

Som sagt så er ikke dette ladestasjoner, men parkeringsplasser med mulighet for lading.
2019 TM3 AWDLR (FSD??)

sjokomelk

Sitat fra: GL1 på onsdag 10. juli 2019, klokken 13:04
Eks. Fortum: 50kW lader koster kr. 2,50 pr. minutt. Man får vel sjelden 50kW blank, så la oss regne med 48. Lader du der i 30 minutter blir det en pris pr. kW på kr. 3,12.
Her tror jeg du surrer... Det er ikke betaling for effekt på hurtigladerne, men for tid.
Men det stemmer at du betaler rundt 3,12 kr/kWh som er energi, og ikke effekt.

kW = effekt (tenk hestekrefter i en motor)
kWh = energi (tenk liter bensin)
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

GL1

Sitat fra: sjokomelk på onsdag 10. juli 2019, klokken 13:32
Sitat fra: GL1 på onsdag 10. juli 2019, klokken 13:04
Eks. Fortum: 50kW lader koster kr. 2,50 pr. minutt. Man får vel sjelden 50kW blank, så la oss regne med 48. Lader du der i 30 minutter blir det en pris pr. kW på kr. 3,12.
Her tror jeg du surrer... Det er ikke betaling for effekt på hurtigladerne, men for tid.
Men det stemmer at du betaler rundt 3,12 kr/kWh som er energi, og ikke effekt.

kW = effekt (tenk hestekrefter i en motor)
kWh = energi (tenk liter bensin)
Beklager at jeg ikke brukte rett benevnelse, men surrer vel ikke såå fælt....

Jeg skriver jo at det er minuttpris, men forsøker å regne det om slik at det kan sammenliknes, og forklare hvorfor jeg er uenig med trådstarter.
2019 TM3 AWDLR (FSD??)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA