Skrevet av Emne: Dyrere forsikring  (Lest 1769 ganger)

hELgenen

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 937
    • Vis profil
Sv: Dyrere forsikring
« Svar #30 på: Mandag 22. Juli 2019, klokken 06:55 »
Å krasje annenhver måned er ekstremt og om det er noe selskapene burde se etter er det jo kunder som oppfører seg slik. At det å bytte bil betyr mye for egen oppførsel i trafikken er skremmende lesning. Hvorvidt det er en rusten Lada til 5000 kr eller en Porsche til 2 mill. burde strengt tatt ha null betydning for egen oppførsel i trafikken.

"Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret."

Det finnes ikke egne regler for forskjellige biltyper.

elektrolux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 13407
    • Vis profil
Sv: Dyrere forsikring
« Svar #31 på: Mandag 22. Juli 2019, klokken 07:26 »
Selvfølgelig fullt mulig at du har full selvbeherskelse i enhver situasjon og med ethvert kjøretøy, og ikke lar deg begeistre av de forskjellige kjøretøy sine dynamiske egenskaper, men jeg er nok ikke alene om å merke endring i egen adferd mellom forskjellige kjøretøy. Flere jeg har snakket med velger f.eks vekk MC forde de kjenner seg selv godt nok til å vite at de blir rabiate oppå en slik.

Når Jr. skulle ha MC var jeg svært bevist på at sykkelen skulle ha solid bunndrag, og lav effekt, nettopp for å ikke oppmuntre til råkjøring. Dermed ble en BMW F800S som han kjører som en prest. Er overbevist om at f.eks en 350 totakter ville vært farligere mellom beina hans.
« Siste redigering: Mandag 22. Juli 2019, klokken 07:55 av elektrolux »
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://Elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model, Fiat 500 Microvetti, Buddy og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Microlino

Daglig leder i elbilhjelpen.no AS

arthur

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2256
    • Vis profil
Sv: Dyrere forsikring
« Svar #32 på: Mandag 22. Juli 2019, klokken 07:31 »
Kanskje forsikringsselskapene bør se etter slike egenskaper når de beregner premiene sine?

Eller kanskje de bare skal se på/etter skadestatistikken for et enkelte merke/model og prise seg slik at de kommer ut i pluss?
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp (2020)
Kia e-Niro med kølapp (2020?)

hELgenen

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 937
    • Vis profil
Sv: Dyrere forsikring
« Svar #33 på: Mandag 22. Juli 2019, klokken 10:17 »
Selvfølgelig fullt mulig at du har full selvbeherskelse i enhver situasjon og med ethvert kjøretøy, og ikke lar deg begeistre av de forskjellige kjøretøy sine dynamiske egenskaper, men jeg er nok ikke alene om å merke endring i egen adferd mellom forskjellige kjøretøy.

Jeg kan forstå at spreke biler eller MC kan være forlokkende å teste,men at en gammel Volvo 240 skal kunne virke slik at en føler en kan dunke bort i alt og alle er noe snodig. Vil tro at en eier av en 2 mill bil ikke vil synes det er greit at en volvo 240 eier føler den kan dunke inn i den støtt og stadig. Og kanskje 240 eieren kjøper seg en flott bil en dag og møter den nye eieren av 240..med samne holdning...Nei,veldig snodig og ensidig egoistisk tanke spør du meg,og helt på sin plass at forsikringsbransjen ser på tidligere historikk også på fører når premie skal beregnes.

jkirkebo

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 13438
    • Vis profil
    • Ladespesialisten
Sv: Dyrere forsikring
« Svar #34 på: Mandag 22. Juli 2019, klokken 10:41 »
Nå merker jeg at jeg kjører mye roligere i den gigantiske Tesla S, enn jeg gjør i den mer kompakte Smart ED,  mens jeg blir rabialsk i BMW i3. Antakelig grunnet kreftene, størrelsen og tvungen enpedal modus.

I e-Up får jeg 2 modi: D gir rolig og avslappende kjøring, mens enpedal B modus gir meg horn i pannen.

Kanskje forsikringsselskapene bør se etter slike egenskaper når de beregner premiene sine?

Jeg kjører mye roligere i vår TMX enn i Leafen. Leafen har etterhvert minimalt med regen på gasspedalen, ihvertfall alt for lite til å kunne brukes til noe som minner om enpedalkjøring. Ikke er det mye ekstra å hente på bremsepedalen heller. Så da blir det hyppig (og sterk) bruk av mekaniske bremser, og mye høyere hastighet inn mot stopp eller svinger.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017