@Rosstolper
Hele poenget med angreretten er gjerne at du kjøper en vare uprøvd. Det er også litt psykologi på gang som gjør at salg omfattet av den loven har større andel falske salg. Ved å tillate angrerett minsker den tendensen fordi kunden får sterkt vern mot katta i sekken. Selv om vi har sterkt forbrukervern er det mer sannsynlig at man ikke benytter seg av den selv om man er misfornøyd. Postordre selger dritt vel vitende at få sender den tilbake.
Hva som trigger misnøye med et produkt er ikke nødvendigvis sett på som en mangel.
Vi gjør en investering for flere hundre tusen og de valgene skal ha mindre vern enn når jeg kjøper noe annet på postordre? Det må du lengre ut på landet med.
Det Nissan derimot gjør er jo å fjerne angreretten ved å kreve kontraktsignering i butikken. Da forsvinner angreretten siden kontrakten trumfer registreringen på nett. For min del hadde jeg ikke sett noen bil selv om jeg var i butikken så jeg syns angreretten burde utvides til salg der produktet ikke kan testes. Jeg hadde dog en muntlig avtale om at jeg kunne trekke meg skulle prøvekjøringen ikke gi mersmak, men dette hendte ikke før en måned før levering og 30 minutter er alt for kort tid til å teste en bil skikkelig.
Slik jeg forstår har Tesla en uke prøvetid hvis du ikke prøvekjører og en dag hvis du har prøvekjørt. Det høres nesten ut som om det lønner seg å ikke prøvekjøre. Det er heller ikke 14 dager så det kan ikke være angrefrist. Skriver man kontrakt hos Tesla slik som med Leaf?