Folk dropper elbil grunnet bompenger også på dem

Startet av elektrolux, tirsdag 09. juli 2019, klokken 08:35

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på lørdag 04. januar 2020, klokken 07:36
Salget av elbiler kollapser i forhold til tidligere trender:

https://www.document.no/2020/01/03/festen-er-over-elbil-markedet-kollapser/

Er nok flere årsaker, men at en ikke lenger kan kjøpe seg fri fra bomgalskapen er nok sterkt medvirkende. Samtidig øker salg og bruk av eksossykler i både 2 og 4 hjuls utgaver. Her på Vestlandet med 2 sifrede plussgrader ser en tydelig at flere og flere kjører motorsykler.

Tullball. Salget er kraftig opp i 2019 i forhold til 2018, over 30% faktisk. En midlertidig dipp på slutten av året skyldes to helt andre forhold:

- Tesla sendte nesten alt de klarte å produsere til Nederland, over 11.000 biler kun i desember (!). Om kun 1/3 av disse hadde blitt sendt til Norge hadde tallene her sett helt annerledes ut.
- Norge blir en del av EUs kvotemarked for biler fra 1.1.2020. Det betyr at det lønner seg for alle produsenter å vente med å selge ebiler her til over den datoen. Forvent et stort frislipp nå.

Å bruke slike kortvarige trender med sterke bakenforliggende årsaker til å spå om fremtiden er rett og slett vissvass, for å si det veldig pent. Da kunne jeg i så fall spådd ekstremt stigende elbilsalg her i landet i april 2019, siden det ble levert over 11.000 elbiler i mars. Uten å ta hensyn til Teslas enorme sendinger av Model 3...
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på lørdag 04. januar 2020, klokken 10:51
Bompengebeløpet er ikke problemet, det er at en ikke lenger slipper å forholde seg til det.

Før betød ny elbil at en fikk beholde en viss grad av bevegelsesfriheten. Nå er det dessverre historie flere og flere steder, og da kan en likegreit beholde den gamle Dieselen.

Jeg slipper å forholde meg til det. Har Autopass-brikke og avtalegiro, så jeg tenker aldri på det. Selvsagt har beløpet mye å si. At jeg trekkes 4 kroner for å kjøre gjennom Oslo i rushtrafikken har null betydning. Skjenker det ikke en tanke engang. De som trekkes 59 kroner tenker nok litt mer over hva de gjør.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

RJK

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 04. januar 2020, klokken 15:50
Sitat fra: elektrolux på lørdag 04. januar 2020, klokken 10:51
Bompengebeløpet er ikke problemet, det er at en ikke lenger slipper å forholde seg til det.

Før betød ny elbil at en fikk beholde en viss grad av bevegelsesfriheten. Nå er det dessverre historie flere og flere steder, og da kan en likegreit beholde den gamle Dieselen.

Jeg slipper å forholde meg til det. Har Autopass-brikke og avtalegiro, så jeg tenker aldri på det. Selvsagt har beløpet mye å si. At jeg trekkes 4 kroner for å kjøre gjennom Oslo i rushtrafikken har null betydning. Skjenker det ikke en tanke engang. De som trekkes 59 kroner tenker nok litt mer over hva de gjør.

Skulle vært mulig å gi likes her inne. Er stort sett helt enig med deg på den.

Dog ser jeg, også ut fra egen situasjon at jeg nok ikke synes det smerter like mye med 12,80 eller 16 kroner i differanse (16,80 med rabatt på bensinbil, 20 med dieselbil) for en tur gjennom ytre bomring i Oslo utenom rushtid, der man gjennomfører turen innen en time eller bare kjører en vei.

Tidligere kostet turen inn til byen 50,- med bensinbil og gratis med elbil, men man hadde da større frihet ved at man ikke måtte bli ferdig innen en time for ikke å bli fakturert for returen.

Nå er det selvsagt endel dyrere om man kjører gjennom flere ringer, i rushtid og kjører turen tur/retur med mer enn en times mellomrom, så det er noen som har fått det endel dyrere med bensin eller dieselbil etter omleggingen, mens andre har det rimeligere.

Og spesielt gjelder det de som før bodde innenfor ringen, som tidligere kunne kjøre så mye de ville innenfor ringen. Nå er det blitt ganske så dyrt for flere av de.

Nå er faktisk friheten med gratis parkering for elbiler og ingen tidsbegrensning med mindre det er spesifisert, et langt større gode. Pga beboerparkering er Oslo blitt problematisk for mange som er avhengig av bil, og offentlig transport ikke dekker behovet godt nok. SPesielt om man heller ikke har tilgang til parkering ved jobb, men er avhengig av å gateparkere.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Kårepåsporet

Jeg gir vel balla i bompenger! Det som betyr noe for meg er hva bilen koster, jeg kommer nok ikke til å kjøpe bil til over 500.000, TM3 som jeg har nå kom på 402.000 alt inkludert. Hadde det kommet 25% moms på den hadde jeg beholdt Ioniqen noen år. Spretter prisen på Model Y i været beholder jeg nok Model 3.
Da blir det en særdeles pent brukt elbil mindre til en bra pris ute på Finn.
Vi som er i overkant opptatt av bil og teknologi bytter ikke bil for at de er utslitt, mange av oss vil gjerne ha det siste  nye. Men ikke for enhver pris!
Men bompenger kommer ned på listen.
Electrolux tror jeg er mer opptatt av å unngå bompenger, pm hen så må kjøre dieselkjøretøy!

bmw2002

De jeg snakker med som som ikke kjøper elbil sier:
- For dårlig utvalg av elbiler. Alternativene i familiebilklassen er for dyre.
- Signaler om bompenger og fjerning av fordeler gjør at man ikke ser at det lønner seg.

Hadde det ikke vært for at jeg liker å kjøre elbil og at jeg mener det er best for miljøet hadde jeg kjøpt BMW, Porsche eller Range Rover hybridbil fremfor I-Pace som vi har.

Politikere må opprettholde alle fordelene til elbiler frem til det finnes elbiler i alle klasser som er billigere enn bensin/diesel.

Amatøren

Sitat fra: bmw2002 på søndag 05. januar 2020, klokken 12:37Hadde det ikke vært for at jeg liker å kjøre elbil og at jeg mener det er best for miljøet hadde jeg kjøpt BMW, Porsche eller Range Rover hybridbil fremfor I-Pace som vi har.

Politikere må opprettholde alle fordelene til elbiler frem til det finnes elbiler i alle klasser som er billigere enn bensin/diesel.

:+1:

Fordi jeg elsker elbil blir det e-tron 50.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA