Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hva er feil med soul?

Startet av sagh, fredag 05. juli 2019, klokken 23:58

« forrige - neste »

sagh

Hei godtfolk.
Etter 2 fulle dager på forumet sitter jeg igjen med masse spørsmål.
Jeg har de siste 2 årene kjørt en Tesla model s og har blitt en såkalt "fanboy". Men uten å sette meg inn i noe av hva konkurrentene tilbyr.
Nå må jeg selge min kjære bil til fordel for boligkjøp.
Da må jeg finne en bil under 300 000,-
De lengste turene vi tar er 200km, gjør dette et par ganger i året.
Vanlig bruk går sjeldent over 50km.
Når jeg ser på forumet her peker alle piler mot hyundai ioniq eller leaf.
Fruen syns Kia Soul er kjempepen og vil ha den. Men jeg klarer ikke å finne ut hva som gjør Soul til et lite anbefalt kjøp her, kan noen opplyse meg?

Takk for potensielle svar.

automat

Jeg tror det største problemet er at det er endel som er uenig med fruen din.

Jeg kjenner to som har Soul, som virker fornøyd. Men for å ta ulempene:

-Aerodynamikk som en murstein, som går ut over rekkevidden i motorveihastigheter.
-Ikke app.
-Lite bagasjerom.
-Chademo, ikke CCS.

Med den har ganske god temperaturkontroll på batteriet, og hurtiglader relativt raskt.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

goggo

Soul er en kjempebra bil det,  men det er lite Soul aktivitet her på forumet.
Derimot er det mye aktivitet på Facebook gruppa "Kia Soul EV Owners Group Norway"

Hvis du vil ha mye god bil for pengene, så se etter en 30 KWh Soul som er ca et år gammel. Får de fra litt over 200 000 i privatmarkedet, og da har du fremdeles 6 år nybil garanti igjen.

Du må nok hurtiglade når du skal på din 20 mil tur, bortsett fra kanskje på de varmeste sommerdager hvis du kjører veldig forsiktig. Men  Soulen lader raskere enn de fleste andre elbiler i samme klasse, så du kommet langt med 15-20 min på hurtigladeren.

Vær obs på at Soul ikke har app fjernstyring, men den kan forvarmes på timer om ønskelig (hvis den er plugget inn). Selv har jeg aldri brukt forvarmingen, den blir jo likevel mye fortere varm en noen fossil bil.


Mvh Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

sagh

Sitat fra: automat på lørdag 06. juli 2019, klokken 00:37
Jeg tror det største problemet er at det er endel som er uenig med fruen din.

Jeg kjenner to som har Soul, som virker fornøyd. Men for å ta ulempene:

-Aerodynamikk som en murstein, som går ut over rekkevidden i motorveihastigheter.
-Ikke app.
-Lite bagasjerom.
-Chademo, ikke CCS.

Med den har ganske god temperaturkontroll på batteriet, og hurtiglader relativt raskt.

Summa sumarum, hva ville i dine øyne vært det mest fornuftige kjøpet (rent økonomiske fremover)av følgende:
Brukt leaf 30kWh tekna 180k
Brukt Soul 30kwh litt under 200k
Brukt ioniq teknikk ca 220k

Er det noen jeg overser i dette prissjiktet? Har valgt ut disse pga plass til barneseter bakovervendt


Sent from my iPhone using Tapatalk

automat

Ioniq og Soul er ganske like elbilteknisk, men er vel omtrent i hver sin ende av skalaen når det gjelder aerodynamikk.

Her tror jeg det handler mest om smak og behag. Vær obs på utstyrsnivå på Ioniq importbiler, spesielt varmepumpe.

Nissan har dårlig termisk styring på batteriene. Og speselt i 30kwh-versjonen tillot de høye batteritemperaturer. Noen biler har derved opplevd batteritap, men en softwareoppgradering (av bms?) skal løse dette. Om dette betyr noe på lang sikt er jeg usikker på.

For 240-250k så kan man også få 40kwh Lesf og nyeste egolf (2018-).

Nissan har fortsatt ikke god tempersturstyring (rapidgate), og de tviholder på Chademo, som har tapt kampen som fremtidig hurtigladerstandard i Europa.

Egolf har heller ikke aktiv kjøling av batteri, men det ser ikke ut som de sliter ikke like mye med varme som Nissan.
Egolf er utgående modell, og verditapet kan bli interresant, når VW kommer med den mye bedre arvtakeren ID, som de har ambisjoner om å levere i høyt antall

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: sagh på lørdag 06. juli 2019, klokken 09:03Summa sumarum, hva ville i dine øyne vært det mest fornuftige kjøpet (rent økonomiske fremover)av følgende:
Brukt leaf 30kWh tekna 180k
Brukt Soul 30kwh litt under 200k
Brukt ioniq teknikk ca 220k
Jeg hadde gått for Ioniq. CCS og rask lading trekker opp betraktelig.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

1000kwh

Hvis du er vant til Model s er det definitivt Ioniq som gir noe av Teslaopplevelsen.

Ioniq vil fortsette å være en kurrant bil fremover, men tiden har seilt fra Soul og Leaf (spesielt Leaf).. min mening

Zimon

Ioniq er kanskje beste av de 3 der, så Soul, så Leaf.

Fordelen/ulempen med Soul for å gå på topic: (selv har jeg ikke kjørt eller sittet på med en Soul, så mest hva man har lest og hørt).
Fordeler:
Billig
God å kjøre, litt gøy sier mange.
Boxy så legge ned bakseter så får man mye plass (se teslabjørn sin banankasse testing av elbiler (både med og uten bakseter slått ned).
Lader raskt
Ellers ganske praktisk og har litt "sjarm" med utseende, den skiller seg ut.
Grei rekkevidde for pendler og småkjøring.

Ulemper:
Boxy og ikke aeorydynamisk på motorvei langkjøring, men på by kjøring og 50-60 soner for det meste merker man ikke det.
Ikke pen etter hva mange syntes
Chademo - utdøende ladeplugg, så nye ladestasjoner er det ikke sikkert at det tas med Chademo.
Ikke best rekkevidde
Ikke best lagringsplass, med bakseter oppe.

Men ta å sjekk på finn.no, bruktbilsalg etc og finn en og prøvekjør selv før du "krangler" med kona om å ikke gå for Soul.

Ellers så kan jeg gi tomler opp for Ioniq på mange plan, har sine ulemper den også men mange fordeler.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

sagh

Takk for mange gode svar.
Har nå prøvekjørt gammel leaf (blir helt uaktuelt), hsr prøvekjørt ny Soul, positivt overrasket over interiør og kjøreopplevelse. Fremdeles er rekkevidde og bagasjeplass horribelt..
Nå har jeg også bragt inn ampera e og leaf 40kwh i miksen. De fås til henholdsvis 290 og 240 for øyeblikket. Noen som har gode innspill på disse bilene?


Sent from my iPhone using Tapatalk

automat

GM gjorde mye riktig når de bygde Ampera-e, selv om den fikk litt kritikk på noen utstyrsdetaljer (seter, mangler adaptiv cruice) Hurtiglader bare 50kw, som er litt snaut med så stort batteri.

Det største problemet til Ampere-e er at GM, som bygger bilen, solgte Opel til PSA. Og bilen har blitt en gjøkunge i Opelsystemet.Om det har noen praktisk betydning for eierskap, vet jeg ikke.

Nissan løste ikke en grunnleggende svakhet ved oppgraderingen av Leaf. Nemlig dårlig temperaturkontroll av batteriet. Noe som resulterte i «rapidgate».( Hastigheten ved gjentatte hurtigladinger skrus kraftig ned, for å hindre at batteriet går varmt). Det har kommet en sw-update som bedrer problemet, men den grunnleggende svakheten er fortsatt der. Og så har man Chademo da.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Trekkoppbil

Det gjelder å vurdere egne behov. Hensynsa som er nevnt i tråden her, kan være smak og behag.

Det finnes et par apper som støtter Soul, men apper kan være for spesiellt interresserte: http://elbilwiki.no/index.php/Apper
Den eneste appen jeg har funnet nyttig, og som jeg føler er et must, er Leaf Spy Pro, men det er så mye trøbbel med odb2-dongler, så det er bliit mer og mer sjeldent at jeg tar bryet med å bruke den.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA