Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladekultur ved hurtiglading

Startet av Rosstopher, fredag 05. juli 2019, klokken 14:30

« forrige - neste »

Rosstopher

Jeg fant ikke noen samletråd for ladekultur, så jeg spør her.

Hva må en fersk elbileier kunne om ladekultur? Jeg ser folk skriver om at de legger igjen lapper i bilen sin om hvor mye de må lade, eller oppholder seg nært bilen. Er dette forventet? Risikerer man at noen stopper ladingen dersom man forlater bilen? Er det greit å stoppe noen andre sin lading dersom de har høy SOC og det er plass til ens egen bil ved samme lader? Hvor høy SOC er i så fall høy nok?

Hvordan fungerer det når det er kø på ladestasjoner? Er det noen uskrevne regler for dette? Stiller man seg bak den bilen man trur blir ferdig først? Stiller alle seg i én kø, så nestemann i køa får neste ledige lader? Hender det at noen sniker i køa? Når man står i kø regner jeg med at det er forventet at man er i eller nær bilen slik at man kan lade når det er ledig. Hva skjer om noen ikke er det? Hvor mye tid gir man de før man kjører forbi de og tar laderen de sto i kø for?

Det dukker sikkert opp flere spørsmål herifra etter hvert, men jeg trur det var alt jeg hadde så langt. På forhånd takk for input.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

turfsurf

Det er ikke greit å koble fra andre i det hele tatt. To unntak:
- bilen som er tilkoblet er ferdigladet
- det er eksplisitt gitt tillatelse via lapp eller pr tlf.

Køer blir lett uorganiserte, men det er selvfølgelig den som har ventet lengst som er neste ut. Blir ofte ekstra komplisert hvis noen ventelader på type 2.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

goggo

Det viktigste i mine øyne er å "oppføre seg som folk" :) , og forsøke å tilpasse seg kø situasjonen så fleksibelt som mulig.
Oppmerking og plass for å stå i kø er oftest mangelvare, men det bruker å gå greit å holde rede på køen likevel.

Jeg har ikke opplevd at noen sniker i køa, men har opplevd at et par ganger at noen har spurt om de kan komme foran meg i køen av forskjellige årsaker. Den ene gangen sa jeg ja, den andre gangen sa jeg nei. Tror ikke jeg skal gå inn på årsaken her... 

Her er slik jeg forsøker å oppføre meg de få gangene det er kø, men dette er absolutt ikke noe fasitsvar:
  • Hvis det er kø bak meg så forsøker jeg å ikke lade mere enn nødvendig, men bare så jeg kommer meg til neste lader med en passende margin.
  • Når jeg lader så er jeg alltid ved bilen fra ca 75% og oppover. Da kan jeg forklare til de som venter hvor lenge til jeg trenger å lade, og evt. hjelpe til med å finne ut hvem som er neste i køen hvis det er usikkerhet rundt det
  • Jeg forsøker ofte å lade før jeg egentlig må, slik at jeg kan kjøre til neste ladestasjon og håpe på mindre kø der hvis det er mange som venter i kø. Kjørte f.eks Lillesand - Nittedal nå i helga, og når jeg kom inn til Telemarksporten så var det lang kø der. Men jeg hadde nok strøm til å komme meg de 3 milene til Ringdalsskogen, så jeg kjørte videre dit.

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Carl Anton Stenling

Ved ladekø bør man tydelig vise at man står i køen. Enten fysisk ved plassering av bilen eller ved å snakke med de andre i køen.

Det er også god praksis å ikke lade mer enn absolutt nødvendig ved kø. Spesielt lading ved så fullt batteri at effekten blir lav er dårlig ladekultur hvis det ikke er helt nødvendig.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA