Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøpe Ioniq brukt nå eller vente?

Startet av kraamodt, fredag 28. juni 2019, klokken 17:50

« forrige - neste »

kraamodt

Hei! Jeg er på utkikk etter en elbil helst under 300.000 kr og Ioniq er veldig interessant. Bør jeg vente med å kjøpe til ny modell kommer ut? Hvor lenge må jeg vente da i så fall?

Hvis jeg ikke venter, er 250-270.000 kr en grei pris for en Ioniq fra i fjor? Ligger en del ute på Finn.

Tar forøvrig imot andre tips med takk  :)

Kristian

Bombus

Det er kjøpers marked på det segmentet av biler du ser på nå. Vær grådig og by lavt. Ellers angrer jeg kun på en ting med elbilen, og det er at jeg burde ha kjøpt tidligere. :)
2018 Nissan Leaf

pepe

Jeg kjøpte en 2109 modell brukt ioniq for to uker siden. Det er kjøpere markedet nå. Prisene har allerede falt. Ny modell er en annen bil på grunn av langsom ladinghastighet. Så det kan fortsatt være etterspørsel etter de gamle modellene. Hyundai vil ikke produsere de gamle modellene mer, slik at tilbud blir stengt

Mange nye biler med lang rekkevidde kommer til markedet neste år, så det er sannsynlig at prisene vil falle videre da.

Crown

Prisene synker, men samtidig tror jeg Ioniq er en av de i segmentet som vil holde prisen best. Dette fordi den er så smidig, har riktig utstyr, god rykte, lader raskt og er fullt brukbar på langtur, og ny modell ikke ser ut til å fullt ut ivareta det som er nåværende modells varemerke. Jeg ser ihvertfall ingen grunn til å skifte ut vår med ny modell.

Jeg solgte akkurat en Leaf 30kWh, og det var sirup... der har markedet kollapset.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

kraamodt

Takk for svar!

Er dette en god deal?  Er vel bedre å kjøpe ny når prisen ikke er så mye høyere.
https://www.finn.no/149904019

1000kwh

Sitat fra: kraamodt på søndag 30. juni 2019, klokken 18:32
Takk for svar!

Er dette en god deal?  Er vel bedre å kjøpe ny når prisen ikke er så mye høyere.
https://www.finn.no/149904019
Da antar du at du ikke har noe å gå på på bruktbilene.

Nesten garantert mulig å få 10-20% rabatt på flere av Ioniqene på finn. Mange rundt 200000-230000 har ligget lenge..

Crown

Sitat fra: kraamodt på søndag 30. juni 2019, klokken 18:32
Takk for svar!

Er dette en god deal?  Er vel bedre å kjøpe ny når prisen ikke er så mye høyere.
https://www.finn.no/149904019

Synes det er fantastisk at forhandler ikke en gang vet hvordan bilnavnet staves, det er ikke "Ionic" :-P

Denne bilen har stoffseter, skinnsetene til Ioniq har kjøling og ser mye bedre ut. Ikke er vinterhjul med heller. Ioniq har vist seg å tape omtrent ingenting i batterikapasitet, så jeg personlig vil mene at du får et mye bedre kjøp vis du kjøper en pent brukt som er ny hos norsk merkeforhandler, har skinnseter og vinterhjul til ned mot 200k.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Zimon

Kjøp nå vil jeg si, ikke vent på nye 2020 modellen. Nye versjonen har app som er fint og noe mer, men det veier ikke nok opp til at batteriet lades såpass sakte i forhold til dagens versjon. Batteriet på nye 2020 modellen er litt større enn dagens, men motor litt kraftigere og rekkevidde på den økning av batteristørrelsen er ikke stor nok IMHO. Eneste spesielle grunnen til å gå for 2020 enn dagens versjon vil jeg si er om du kjører såpass langt at du må ha de ekstra km på rekkevidde uten lading for å rekke frem og tilbake jobb eller alle dagsturer uten å trenge lading.

App styring har jeg ikke savnet, ikke hatt det på tidligere biler heller og Ioniq blir fort varm i vinterkulda, samme med kjøling på sommeren. Få tak i Norsk importert versjon med teknikk pakke(som gir varmepumpe blant annet) og skinnseter, da får du med ventilasjon i setene som er utrolig deilig på sommeren! Det er mange import biler ute så sjekk på bilder at de har alle knapper i midtkonsollet (varme i sete, kjøling i sete, p-sensor knapp etc) og sjekk bilde av knapper til venstre for ratt at den ikke har justerings hjul for nærlys (da har bilen halogen nærlys og ikke LED, ergo import fra nederland sannsynligvis).

Ioniq er en super bil, lader på opp til 70kW, så får full effekt på 50kW ladere + kan kobles til 100/150kW ladere som gir enda litt mer fart. Aktiv kjøling og varme av batteri så ingen rapidgate slik nye Leaf sliter med, veldig lavt forbruk + lader raskt + deilig å kjøre og praktisk etc gjorde at jeg gikk for en Ioniq (men kjøpte ny fra merkeforhandler og ikke brukt).
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

Crown

For ett år siden kostet jo brukt omtrent det samme som ny, så det var en no-brainer å kjøpe ny hvis man fikk ok leveringstid. Nå har derimot den normale verdenen innhentet Ioniq litt også, i takt med at det er flere biler tilgjengelig, slik at den også har fått verdifall og det er kroner å spare på å kjøpe brukt. :-)
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

pepe

Sitat fra: kraamodt på søndag 30. juni 2019, klokken 18:32
Takk for svar!

Er dette en god deal?  Er vel bedre å kjøpe ny når prisen ikke er så mye høyere.
https://www.finn.no/149904019

Denne bilen har ikke skinnseter. Skinnseter anbefales. Det vil være rundt 10000 kr ekstra. Soltak vil være ytterligere 10000 kr i tillegg. Vinterhjulene vil være ca 8000 kr

automat

Har nettopp kjøpt en 18-mod med 17k på telleren. "Norsk" bil med teknikkpakke, kjøpt hos merkeforhandler. Uten skinn og takluke, men ingen av de tingene er jeg så opptatt av. Fikk den for 240K etter litt pruting.

Solid oppgradering fra trillingen, men den har et stykke igjen til TMX'en. Bortsett fra på forbruk da, der er den rå, også på motorvei. Men det var jo noe av grunnen til at jeg gikk for Ioniq som nr 2 bil. God adaptiv cruisekontroll er også et pluss.

Jeg syns knapper og innstillinger er rotete, og jeg kommer til å savne app. Og forvarmingsfunksjonen i denne bilen ser ut som en katastrofe. Men man kan jo ikke få alt. Satser på at jeg blir fornøyd. Men nå har jeg en trilling jeg må bli kvitt.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Myrknir

Sitat fra: automat på onsdag 17. juli 2019, klokken 00:11

Jeg syns knapper og innstillinger er rotete, og jeg kommer til å savne app. Og forvarmingsfunksjonen i denne bilen ser ut som en katastrofe. Men man kan jo ikke få alt. Satser på at jeg blir fornøyd. Men nå har jeg en trilling jeg må bli kvitt.

Jeg er nysgjerrig, hva likte du ikke med forvarmingsfunksjonen?
Hyundai Ioniq 2019 Aurora Silver.
Mitsubishi Outlander 2014 PHEV.

automat

Sitat fra: Myrknir på onsdag 17. juli 2019, klokken 14:30


Jeg er nysgjerrig, hva likte du ikke med forvarmingsfunksjonen?

Man må inn i menyen for å skru den på, og med bare to forhåndsprogrammerte tidspunkt kommer det til å bli mye trykking for sette riktig tidspunkt. Siden jeg ikke har et 100% regelmessig A4-liv.

Nå har ikke jeg fått prøvd ut funksjonen, men bilen må vel også være tilkoblet for at forvarming skal funke.

Og når bilen ikke har app, burde den minimum ha fjernkontroll for forvarming.

Alt i alt har jeg ikke høye forventninger til brukeropplevelsen her.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Zimon

@automat - Så vidt jeg vet så skal forvarming bare bli programert og settes på, så når du plugger til bilen for natta f.eks så starter den forvarming på ønsket tidspunkt, ja den må være tilkoblet. Kan sette to tidspunkter.

Men om du ikke har ren 8-16 "A4" liv så blir det upraktisk å måtte programmere om tidspunkter hele tiden, spes om man ikke vet når man skal dra på morgenen f.eks.

Men av min erfaring så har jeg ikke hatt behov for forvarming i min Ioniq. Bilens Varmepumpe gjør bilen lunka nok til å ta av lue etter 2-3 min maks og bilen har varme i sete + ratt som er gull verdt. Så jeg har faktisk ikke savnet app funksjon så mye.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

automat

#14
Hvis forvarmingen bare blir stående på, på de forprogrammerte tidspunktene, så vil jo bilen stå og fyre for kråka, en hel masse ganger jeg ikke skal bruke bilen. Så hvis jeg ikke tilfeldigvis skal ut til samme tidspunkt dagen etter, så må jeg skru av og på forvarmingen.

Jeg har en annen elbil, som også blir rimelig kjapt varm når den pøser på med 6kW varme. Likevel vil jeg si det er mye mer digg når bilen er forvarmet. Spesielt når det innebærer at man slippe å skrape is.

Forvarmingen er en designsvakhet ved Ioniq. Men det er en ulempe jeg visste om på forhånd, og som jeg har akseptert at jeg får med på kjøpet. Så får jeg håpe at "fort varm" oppleves som fort nok. Det er såpass mye annet som virker bra med bilen.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA