Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Har i dag hentet min blå iOn

Startet av Haahov, onsdag 18. januar 2012, klokken 00:48

« forrige - neste »

Haahov

Har i dag kjøpt en brukt peugeot iOn som har gått 2000 km. Bor i Tønsberg, så første utfordring var hvordan få den hjem fra Høvik?

Da jeg hentet bilen var den fulladet og det var minus 4 grader.  Den hadde da stått uten tilkobling ett par dager. Måtte ta et par korte turer innom bl.a. bililsynet, så da jeg var på vei til planlagt stopp og lading Gulskogen Drammen hadde jeg rekkevidde på ca 70 km. Avstanden dit var 3,5 mil på kartet og måleren viste 34 km igjen når jeg kom fram (var nede i 31 på liertoppen). Brukte ikke varmeapparatet, men vifte av og til (på det laveste) for å få vekk duggen. Dette for å kunne lade kortest mulig i Drammen for å rekke å hente i barnehagen siden de så gjerne ville se den blå bilen. Ned lierbakkene så regenererte jeg 6 km.

Sto og ladet på gulskogen i 2 1/2 time og hadde da 75 km på vei til Tønsberg (oppe i 80 gjennom drammen i køen ;)) på en vei som på kartet var 63 km på kjøreruta. kjørte fortsatt uten varme, med vifte av og til og kjørte "ECO highway" på gamle E18. Klarte å holde meg på grønt eco bortsatt fra i noen oppoverbakker og holdt forsiktig fartsgrensa. Alt gikk vel helt frem til skoppum hvor det viste 15 km igjen på rekkevidden (og 2 streker), og det var 15 km igjen med èn halv-stor bakke opp og en stor bakke ned (ved Åsgårdstrand).

Stoppet på en bensinstasjon og fikk låne en stikkontakt og ladet i 10 minutter, fikk da 19 km på måleren. Skulle starte bilen og 12 volts batteri lampa lyste og jeg  fikk ikke kjørt med bilen selv om lys lyste og alt av display var på. Skjønte ikke bæret... Prøvde å ringe Peugeot Tønsberg, men fikk ikke svar. Hadde heldivis lest emnet 3 uker på ferie - hjem til flatt batteri  http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4648.0.html så trodde det kunne være noe lignende.

Ladet noen minutter til, kom over 21 km range, og batterilampa sluttet å lyse og jeg kunne kjøre videre!! Måtte bilen være ladet over 3 prikker for å kunne starte igjen? Måtte stoppe en gang for å skrape ruta, fordi det frøys til med en gang; vifta på en igjen.  Kom meg da hjemover og vel hjemme, hadde jeg 9 km igjen og siste streken var borte. Hadde nok ikke egenlig trengt den siste ladinga, og det blei ingen henting i barnehagen i elbil i dag.

Etter en kjøretur i kveld, får jeg samme problemet at 12v batterilampa lyser og jeg får ikke kjørt, oppdager da hva problemet er... Har jo tatt bilen ut av P før jeg skrur på tenninga! Føler meg litt dum, men gleder meg til å lære bilen å kjenne.  Kjørte en tur i kveld med varmeapparatet på fullt!

Kjempefornøyd med bilen! Veldig god å kjøre, spesielt bykjøring har den bedre egenskaper enn dieselbilen, men litt skummelt å bli forbikjørt av trailere på E18 og kjenner godt at bilen blir presset ut og dratt inn av dragsuget.
E-Niro 2019: "Evion"
Euro-Leaf 2013 med 6,6 kW lader: "Selma"

erik e

Grattis !  Tips:  Ring Mitsubishi verksted om noe er "galt",de kjenner bilen. ;) Hysj.God tur.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Stjerneglis

Gratulerer så mye med ny elbil :)
Det er tydeligvis ikke sperre som hindrer starting av bilen når girspaken ikke står i P slik som på fossilbiler med automat :)
Du får legge inn gode laderutiner så ordner det seg med 12V batteriet.
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt...

Haahov

Sitat fra: Stjerneglis på onsdag 18. januar 2012, klokken 08:48
Det er tydeligvis ikke sperre som hindrer starting av bilen når girspaken ikke står i P slik som på fossilbiler med automat :)

Det er nettopp det det er, det var derfor jeg ikke fikk startet bilen siden den sto i N når jeg vridde om nøkkelen. Og da lyser kun 12v batterilyset som det gjør i en vanlig bil når ikke motoren går men bruker strøm.
E-Niro 2019: "Evion"
Euro-Leaf 2013 med 6,6 kW lader: "Selma"

El rayo

Gratulerer med elbil, Haahov!

Kjempefint at du poster info om mulige brukerfeil her på forumet.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA