Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Brukt El-bil - 11 mil (horten drammen tur/retur)

Startet av Subsequent, mandag 24. juni 2019, klokken 11:53

« forrige - neste »

Subsequent

Hei!

Min mor skal skal kjøpe ny brukt bil men er skeptisk til elbil (rekkevidde angst) Er det oppnåelig og få en elbil som klarer denne distansen (både sommer som vinter) uten hurtiglading til ca 250.000kr ?

Hvilke modeller bør hun se på? Bilen bør ikke være mindre en type Golf.

turfsurf

I3 94Ah greier jobben, den får du lett til den prisen. Egolf gen 2 og.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Vollis47

Får også en god Kia Soul med 30 kWh batteri til den prisen. Nokså sikker på at hun vil trives med en slik.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Focus

Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

TJV

Får Nissan Leaf 40kWh lett brukt (1 år eller mindre) fra ca 220.000kr og oppover i pris. Den går ca 170-210km på vinteren og opp mot 260-270km (ja, har prøvd det selv) på sommeren. Ellers er Hyundai Ionic og du nevner eGolf som bra alternativ. BMW I3 94Ah greier vel fint distansen, men den er mindre enn eGolf, hvertfall i bakseter og bagasjerom. Zoe er også mindre enn eGolf.
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

Svein_H

Hvorfor bør den ikke være mindre enn en eGolf? Har hun konkrete behov mht størrelsen, og hva slags størrelsesbehov? Er det bagasjeplass, passasjerplass, barneseter? Hadde vært greit med litt mer konkret info.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Subsequent

Grunnen til at hun ikke vil ha mindre en en typisk Golf er pga at hun føler seg tryggere i en litt større bil på E18 i 110. (en feks e-up osv..)

Takker for alle svar så langt!

Svein_H

Sitat fra: Subsequent på tirsdag 25. juni 2019, klokken 11:59
Grunnen til at hun ikke vil ha mindre en en typisk Golf er pga at hun føler seg tryggere i en litt større bil på E18 i 110. (en feks e-up osv..)

Takker for alle svar så langt!

Renault Zoe har 5 stjerner hos NCAP, det sier vel sitt. Den får du ny for godt under 250.000,-, du får ikke bedre elbil i den prisklassen der, og den slår langt dyrere biler i rekkevidde.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

automat

Sitat fra: Svein_H på tirsdag 25. juni 2019, klokken 19:32


Renault Zoe har 5 stjerner hos NCAP, det sier vel sitt. Den får du ny for godt under 250.000,-, du får ikke bedre elbil i den prisklassen der, og den slår langt dyrere biler i rekkevidde.

Dagens Zoe har to ulemper. Den kan ikke hurtiglades, og den kan ikke lades på IT-nett (som store deler av Norge har), uten transformator. Før man kjøper Zoe bør man kartlegge om dette har betydning for forventet bruk.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

turfsurf

Sitat fra: Svein_H på tirsdag 25. juni 2019, klokken 19:32
Renault Zoe har 5 stjerner hos NCAP, det sier vel sitt.
Stjerner i NCAP er bare relative innenfor klassen. Dvs det hjelper lite å ha 5 stjerner i en minibil og krasje med en 4 stjerners stor SUV.

Men på motorvei er det jo sjelden møteulykker, og sikkerheten er generelt stor, så jeg ville ikke vært for bekymret hvis det er hovedbruksområde.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Svein_H

Sitat fra: automat på tirsdag 25. juni 2019, klokken 21:13
Sitat fra: Svein_H på tirsdag 25. juni 2019, klokken 19:32


Renault Zoe har 5 stjerner hos NCAP, det sier vel sitt. Den får du ny for godt under 250.000,-, du får ikke bedre elbil i den prisklassen der, og den slår langt dyrere biler i rekkevidde.

Dagens Zoe har to ulemper. Den kan ikke hurtiglades, og den kan ikke lades på IT-nett (som store deler av Norge har), uten transformator. Før man kjøper Zoe bør man kartlegge om dette har betydning for forventet bruk.

Trådstarter skriver i åpningsinnlegget at hurtiglader ikke er aktuelt/nødvendig. Videre kommer ny Zoe alltid med hjemmelader inkludert i prisen, og kjøper man brukt Zoe uten medfølgende lader er det duket for et solid prisavslag. Selvfølgelig bør man kartlegge litt før man brenner av en kvart million, men jeg har inntrykk av at de som skriker høyest om "ladeproblemene" med Zoe aldri har hatt en Zoe selv. Jeg har IT-nett og kjøpte Zoe som min første elbil i fjor, og etter at forhandleren kostnadsfritt byttet ut den medfølgende NoFuel-bøtta med en Zaptec har jeg ikke hatt et eneste problem med ladingen.

Jeg kjøpte elbilen for daglig jobbpendling og har kjørt 30.000 km det første året, og har klart meg utmerket med kun 16A hjemmelading. Jeg betalte ekstra for en overgang til 10A Schuko, men den har jeg aldri hatt bruk for.

Men som sagt, enhver må jo vurdere opp mot eget behov og bruksmønster. Hvis det er sannsynlig at man ofte må lade underveis er nok ikke Zoe det beste valget, det er jeg helt enig i.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Svein_H

Sitat fra: turfsurf på onsdag 26. juni 2019, klokken 07:35
Sitat fra: Svein_H på tirsdag 25. juni 2019, klokken 19:32
Renault Zoe har 5 stjerner hos NCAP, det sier vel sitt.
Stjerner i NCAP er bare relative innenfor klassen. Dvs det hjelper lite å ha 5 stjerner i en minibil og krasje med en 4 stjerners stor SUV.

Men på motorvei er det jo sjelden møteulykker, og sikkerheten er generelt stor, så jeg ville ikke vært for bekymret hvis det er hovedbruksområde.

Av alle argumentene mot Zoe er dette det merkeligste jeg har lest til nå. Satt på spissen skal altså kjøpere av mindre biler bare ignorere NCAP-ratingen, siden den er null verdt hvis man krasjer med en større bil. Det kan alltid komme en større bil, så sant man ikke kjøper seg en tanks...
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

turfsurf

Sitat fra: Svein_H på onsdag 26. juni 2019, klokken 17:36
Satt på spissen skal altså kjøpere av mindre biler bare ignorere NCAP-ratingen, siden den er null verdt hvis man krasjer med en større bil. Det kan alltid komme en større bil, så sant man ikke kjøper seg en tanks...
Det er ikke ett argument mot Zoe, poenget er at viss man er opptatt av sikkerhet i fart så er ikke NCAP rating det eneste man må se på. Man kan ikke si at en minibil som har 5 stjerner er det sikreste man kan få på motorvei. Det er faktisk ganske langt i fra.

Ellers er det ganske morsomt at man flisespikker på fartsgrenser med 10km/t justeringer, og så tillater man møtende vogntog uten midtskille som vil mose enhver personbil selv om de holder 30km/t.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

automat

@Svein_H:
Trådstarter skrev at bilen må klare en gitt strekning uten hurtiglading. Ikke at bilen kunne være uten hurtiglademulighet. Det kan jo tenkes det er ønsker om å kjøre andre og lengre strekninger også.

Ang IT-nett: Det passer ikke alle å inkludere en stor transformator i ladeinstallasjonen. Og hvis man må lade på et lastbalansert anlegg på IT nett, så har man en utfordring. (F.eks i et sameie/borettslag.)

Jeg tror det gir mye bedre forutsetninger for godt Zoe-eierskap å vite om disse begrensningene før man kjøper bilen. Det kan bli en rimelig sur opplevelse å oppdage det først når man står der med bilen.

Så kjøp gjerne Zoe, den gir mye rekkevidde for pengene. Men vær klar over bilens særtrekk.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Svein_H

Sitat fra: turfsurf på onsdag 26. juni 2019, klokken 18:56
Sitat fra: Svein_H på onsdag 26. juni 2019, klokken 17:36
Satt på spissen skal altså kjøpere av mindre biler bare ignorere NCAP-ratingen, siden den er null verdt hvis man krasjer med en større bil. Det kan alltid komme en større bil, så sant man ikke kjøper seg en tanks...
Det er ikke ett argument mot Zoe, poenget er at viss man er opptatt av sikkerhet i fart så er ikke NCAP rating det eneste man må se på. Man kan ikke si at en minibil som har 5 stjerner er det sikreste man kan få på motorvei. Det er faktisk ganske langt i fra.

Ellers er det ganske morsomt at man flisespikker på fartsgrenser med 10km/t justeringer, og så tillater man møtende vogntog uten midtskille som vil mose enhver personbil selv om de holder 30km/t.

Nå begynner du å blande inn så mye rart at jeg finner det unødvendig å fortsette diskusjonen.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA