Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Feil på batteri / feil batteri?

Startet av morpheos, søndag 23. juni 2019, klokken 14:17

« forrige - neste »

morpheos

Hei. Har en litt merkelig greie jeg lurer på om flere har opplevd. Har en 2017 X90D, og startet å kjøre fredag med 90 % batteri, noe som skulle tilsi rundt 80ish (?) kwt tilgjengelig. Ser i dag at når den er på 45 % på batteriet, så står det under "Since last charge" at den har brukt 30 kwt. Hvilket skulle tilsi at kapasitet når den var 90 % var 60 kwt, ikke 80. Er det jeg som er på bærtur her eller er det noe galt? Kan ikke tenke meg at den har mistet nesten 20 kwt kapasitet på to år. Må man inn til Tesla for å få lest av reell kapasitet på batteriet?

geear

Forbruksmåleren på min er nå helt på styr, ikke til å stole på, fordi data mellom MCU og instrumentpanel henger seg. Den teller da verken kilometer eller noe som helst. Kan det være det du har opplevd?

Se på trip i instrumentpanelet om den teller opover på annet enn tid.. kommer etter restart, men jeg måtte gjøre det to ganger på 22 mil på fredag, og den manglet iallfall 4-5 mil av turen etterpå.

PS: batteristørrelse/partnr kan du se på en label på batteripakken, bak venstre forhjul.

k1

Tror også det er software versjonen du har nå som gjør dette.
Som gr er min også helt på bærtur om dagen (og har vært det en stund over de siste sw versjonene).
Blir bare irritert når nå siste versjon dreier seg om nok et spill og ikke forbedring av alle de feil som er direkte plagsomme. Helt feil prioritering av Tesla.

morpheos

Vet ikke om feil på software høres så plausibelt ut, lengden på turen på triptelleren stemmer omtrent, og forbruket ganger lengden på turen = 30 kwt. I så fall må det være % gjenstående batteri som er feil, men det vil jo ikke la seg løse. Litt stress siden vi drar på langtur til uken, men får høre med Tesla.

Vhagar

Ser at du nevner 80'ish kW på 90% på en 90-pakke, men det er kanskje litt optimistisk? Selv har jeg 75-pakken og den har vel ca 68kW ved 100% om jeg husker rett i farten. Men det forklarer ikke hele regnestykket du viser til så enten er det en bug i visning av restverdi eller så har du et batteriproblem. Det beste er nok å kontakte Tesla, det raskeste er kanskje å ringe nummeret som står i bilen?
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

morpheos

Ja, det er vel noe lavere enn 90 kwt tilgjengelig, men det skal være vesentlig høyere enn 60 kwt i alle fall. 60 kwt er mer hva man ville forventet på en X75, derfor jeg lurer på om noen har sovet på fabrikken når de monterte..

geear

#6
Ja, men du regner 80ish tilgjengelig på 90%, når reellt er ~78kWh på 100%. 90% av 78kWh er 70kWh ved 90% (10kWh mindre enn du skriver). Så har du kjørt ned til sannsynligvis ca. 48% (du oppgir 45% dagen etter, da kan det ha røket et par kWh til i vampire drain, tror ikke de teller med i trips), så med 42% forbrukt er du ganske nær 30kWh. En forutsetning for å få mye ut av batteriet er også rolig og jevn kjøring, og så kan du jo lade den til 100% og la den stå til den ikke lader lenger, før avreise, for å få balansert cellene.

Øyvind.h

Sitat fra: morpheos på søndag 23. juni 2019, klokken 20:33
Ja, det er vel noe lavere enn 90 kwt tilgjengelig, men det skal være vesentlig høyere enn 60 kwt i alle fall. 60 kwt er mer hva man ville forventet på en X75, derfor jeg lurer på om noen har sovet på fabrikken når de monterte..

Når batteriet ditt er nytt har det ca 89kWh brutto kapasitet.
4kWh er reservert som beskyttelse.
4kWh ligger under 0, dvs når bilen viser 0 rest har du ca 4kWh igjen (obs - dette varierer!).

Dermed får du ut maks 81kWh ca ved å kjøre sammenhengende 100% til 0% med lavt forbruk. Høyt forbruk gir økt varmetap og vil dra deg ned mot 78-80kWh.
Kjører du ikke sammenhengenende vil du også se et lavere tall da standby forbruk ikke teller med.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

morpheos


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA