Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

10% reduksjon på 85kWh-batteriet...

Startet av Cato76, fredag 21. juni 2019, klokken 15:25

« forrige - neste »

automat

Sitat fra: MeTesla på fredag 21. mai 2021, klokken 08:39
MCU saken så jo trist ut lenge men endte med tilbakekalling og utbedring. Jeg håper det blir løsningen.

Vi som ikke har vært med på dette søksmålet - hva gjør vi dersom dommen blir stående? Gå til egen sak eller sitte stille i båten? Mao vil denne dommen (dersom den blir stående) få konsekveser for oss med mindre vi selv går til sak?
Et mulig utfall:
Tesla tar saken til tingretten. Rett før saken kommer opp inngår de forlik med saksøkerne, med vilkår om at partene ikke skal uttale seg om innholdet i forliket.

Da vil det ikke være noe rettsavgjørelser å vise til, og andre som ønsker å saksøke må kjøre saken helt fra start.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

MeTesla

Sitat fra: automat på fredag 21. mai 2021, klokken 09:00
Sitat fra: MeTesla på fredag 21. mai 2021, klokken 08:39
MCU saken så jo trist ut lenge men endte med tilbakekalling og utbedring. Jeg håper det blir løsningen.

Vi som ikke har vært med på dette søksmålet - hva gjør vi dersom dommen blir stående? Gå til egen sak eller sitte stille i båten? Mao vil denne dommen (dersom den blir stående) få konsekveser for oss med mindre vi selv går til sak?
Et mulig utfall:
Tesla tar saken til tingretten. Rett før saken kommer opp inngår de forlik med saksøkerne, med vilkår om at partene ikke skal uttale seg om innholdet i forliket.

Da vil det ikke være noe rettsavgjørelser å vise til, og andre som ønsker å saksøke må kjøre saken helt fra start.

Det er vel dette som skjedde med P85D - 700 HK saken. Mange av de eierne fikk aldri kompensasjon fordi de ikke var med på saken som ble reist... Men her er det såpass mye penger ...

automat

#1022
Sitat fra: daktari på fredag 21. mai 2021, klokken 08:29
Så 135.000,- er kompensasjonen som er et burde gjøre begge parter forlikt. Det er godt vi har rettigheter som forbrukere.

Nå må Tesla åpne kortene sine i retten hvis de vil slippe unna kostnadene. Forliket vil ende i riksmedia.

Kanskje de heller velger det de burde gjort hele tiden, kalle tilbake 85-batteriene?
Beløpet på 135.000kr er vel basert på saksøkers krav og er vel bare videreført i fraværsdommen uten å realtietsbehandles. Og betyr såleds lite hvis dommen ikke blir rettskraftig.

Jeg tror Tesla går for et utenomrettslig forlik i saker som dette, nettopp for ikke å skape noen presedens ovefor andre som klager. Men at de venter med å komme med et tilbud til de er helt sikre på at saksøker er villig til å ta risikoen og den potensielle kostnaden ved å kjøre saken for tingretten.

Så tipper jeg at Tesla heller tar en uteblivelsesdom i forliksrådet som de kan anke, fremfor en offentlig skittentøyvask i rettsinstans som har liten tyngde.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

magnussen01

#1023
Burde det kjøres en poll på hvor mange her som ville blitt med på et nytt søksmål dersom overnevnte ikke blir rettskraftig?
Med nok interesse og en eventuell egen privat gruppe på feks Facebook, så vil man i mye større grad kunne vite hvem som er berørt og som faktisk ønsker å gå videre i runde to.
For min del var min 2015 85D den ultimate langturbil med turer til Europa og rundt om i Norge mens SC fremdeles leverte god ladehastighet. Slik det er nå, så er langtur-aspektet en saga blott...

MeTesla

Sitat fra: magnussen01 på fredag 21. mai 2021, klokken 10:36
Burde det kjøres en poll på hvor mange her som ville blitt med på et nytt søksmål dersom overnevnte ikke blir rettskraftig?
Med nok interesse og en eventuell egen privat gruppe på feks Facebook, så vil man i mye større grad kunne vite hvem som er berørt og som faktisk ønsker å gå videre i runde to.
For min del var min 2015 85D den ultimate langturbil med turer til Europa og rundt om i Norge mens SC fremdeles leverte god ladehastighet. Slik det er nå, så er langtur-aspektet en saga blott...

Jeg vet ikke hvordan man lager en poll men jeg er definitivt med på å gå videre rundt neste sving.

BMW850

Om dette ender med at Tesla tar ansvar blir jeg med på en runde. En viss presedens må det jo skape om så blir tilfelle.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Jejl

Kunne gjerne vært med, men en kompensasjon på 135 000 kr er totalt urealistisk å nå fram med i en rett. Rundt 30 000 er mer realistisk etter mitt synspunkt.

BMW850

#1027
Det er jo forliksrådet som har har vurdert dette og i domsslutningen kommet frem til at 135.000 er en realistisk kompensasjon. Dette etter at Tesla ikke har gitt tilsvar innen fristen.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Sole

Ser at det står -13 til -15 modeller, men cappingen skjedde vel også på 16-modeller, i hvertfall fram til facelift. Min er en av disse.

Muffinman

De omtaler vel de som er omfattet av søksmålet. Kan hende det ikke er noen eiere av 16-modeller der?

MeTesla

Bilklager.no er kanskje rett sted for oss som vil bli med i neste runde...


Ellemelle

Bilklager.no, som skal ha 30% av eventuell erstatning du mottar.

Mannen bak er Torbjørn Stølen, en av de som kastet seg rundt i mars i fjor for å profitere på Covid-19. Han solgte jukseproduktene fra Idar Vollvik til norsk helsevesen.

Som det står beskrevet i VG: "Han er bosatt i Bømlo, har gått konkurs tre ganger og fått ett selskap tvangsoppløst."


Trond K

Det er helt ubegripelig for meg at ikke flere etterspør hjelp og samordning fra TOCN. Når vi er medlemmer i en interesseorganisasjon så er det helt selvfølgelig for meg at organisasjonen i det minste etablerer fakta rundt problemet (kjøper eller selv etablerer et datagrunnlag slik de delvis har gjort), klarlegger hva den juridiske situasjonen er (kjøper en vurdering på vegne av medlemmene fra et anerkjent advokatfirma) og gir en anbefaling om hva medlemmene bør gjøre. Men jeg skal ikke hijacke denne tråden på et tema som lever i en annen tråd, så herved uttalt og punktum. Dessuten har denne saken beveget seg mye lenger allerede. Er vel mest fornuftig nå å kontakte en av de som står bak søksmålet direkte om man ønsker å være med eller bidra. Det er sikkert flere bak søksmålet, og da har de sikkert etablert et avtaleverk seg imellom om eksvs deling av prosesskostnader.

Jalla

Sitat fra: Ellemelle på lørdag 22. mai 2021, klokken 13:23
Bilklager.no, som skal ha 30% av eventuell erstatning du mottar.

Mannen bak er Torbjørn Stølen, en av de som kastet seg rundt i mars i fjor for å profitere på Covid-19. Han solgte jukseproduktene fra Idar Vollvik til norsk helsevesen.

Som det står beskrevet i VG: "Han er bosatt i Bømlo, har gått konkurs tre ganger og fått ett selskap tvangsoppløst."
Med andre ord - alle bør holde seg langt unna bilklager.no.

MeTesla

Sitat fra: Jalla på lørdag 22. mai 2021, klokken 14:16
Sitat fra: Ellemelle på lørdag 22. mai 2021, klokken 13:23
Bilklager.no, som skal ha 30% av eventuell erstatning du mottar.

Mannen bak er Torbjørn Stølen, en av de som kastet seg rundt i mars i fjor for å profitere på Covid-19. Han solgte jukseproduktene fra Idar Vollvik til norsk helsevesen.

Som det står beskrevet i VG: "Han er bosatt i Bømlo, har gått konkurs tre ganger og fått ett selskap tvangsoppløst."
Med andre ord - alle bør holde seg langt unna bilklager.no.
Takk for tydelig advarsel..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA