Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

10% reduksjon på 85kWh-batteriet...

Startet av Cato76, fredag 21. juni 2019, klokken 15:25

« forrige - neste »

alda

Sitat fra: Muffinman på lørdag 04. januar 2020, klokken 16:20
Interessant innlegg fra TMCforum. En herremann som fikk bilen undersøkt hos Tesla etter at han mistet batterikapasitet etter oppdateringen. De skulle ha betalt for diagnosen, gav muntlig beskjed om at alt var i orden og skulle likevel ikke ha betalt når kunden ba om å få testrapporten  ???
Tesla Norge har oxå skriftligt bekräftat att man har begränsat laddhastigheten på SuC i vissa bilar för att skydda batteriet. Såg en skärmdump på FB om detta igår från en ägare som hade bilen inne på service för att undersöka varför han bara fick max. 70kw på SuC....
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

Ellingsen

Som eier av en 2015 85D som er påvirket av spesielt ladehastighet (har ikke fått målt batterikapasitet), så følger jeg med interesse hva som skjer i USA og saken som kjøres mot Tesla der. Er det planer om å gjøre noe tilsvarende i Norge?

samotholt

Håper det. Jeg er definitivt med. Å få "halv" ladehastighet ved en oppdatering er ikke OK. Bilen er nå ikke aktuell for langkjøring lenger! Plutselig ble faktisk e-tron aktuell, selv med dårlig rekkevidden :o
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

BMW850

Sitat fra: alda på lørdag 04. januar 2020, klokken 17:01
Sitat fra: Muffinman på lørdag 04. januar 2020, klokken 16:20
Interessant innlegg fra TMCforum. En herremann som fikk bilen undersøkt hos Tesla etter at han mistet batterikapasitet etter oppdateringen. De skulle ha betalt for diagnosen, gav muntlig beskjed om at alt var i orden og skulle likevel ikke ha betalt når kunden ba om å få testrapporten  ???
Tesla Norge har oxå skriftligt bekräftat att man har begränsat laddhastigheten på SuC i vissa bilar för att skydda batteriet. Såg en skärmdump på FB om detta igår från en ägare som hade bilen inne på service för att undersöka varför han bara fick max. 70kw på SuC....

Skjermdump på FB er ikke det samme som at Tesla offisielt har gått ut med noe som helst. Jeg hadde også definitivt vært med dersom det hadde blitt opprettet en sak mot Tesla i Norge. Nå nærmer det seg ett år snart så åpenbart funker metoden mwed å tie det i hjel fra Tesla`s side
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

LASOL

Jeg er foreløpig "kun" rammet av redusert ladehastighet (tror jeg). Er helt enig i at dette kan ikke bare Tesla tie ihjel. Dette bør vel være en sak for Tesla owners club?
Alternativt får flere slå seg sammen og ta saken videre mot Tesla. Jeg er med på det.
Bmw iX50 bestilt 17. mars 2021
Polestar 2 PP august 2020
S 85d ap1 oktober 2015(Solgt august 2020)

Hodetelefoner

Dere må skjerpe dere. Batteriet degraderes over tid. At de har justert dette først nå, istedenfor ifra starten av, får dere bare være glade for.
Det har vært redusert hos en del folk siden 2016

Øyvind.h

Som kjent er jo ikke dette vanlig degradering. Vanlig degradering opplever alle jevnt og trutt med fallende rekkevidde og ladehastighet.
Her er det snakk om en ekstrem øyeblikkelig lobotomering på toppen av ordinært kapasitetstap.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Muffinman

Når det gjelder reduksjonen av superchargerhastighet er også det skjedd på biler som knapt er supercharget og som er kjørt svært lite.  Det betyr at de har oppdaget at batteriene ikke tåler å bli kjørt så "hardt" at de leverer egenskapene det er betalt for. Så da tar de egenskapene tilbake, uavhengig av om de er brukt mye, lite eller knapt i det hele tatt. Dermed har det ingen verdens ting med degradering å gjøre.

Dette handler enten om å få batteriene til å holde til de er utenfor garanti, eller unngå at man risikerer eksplosive branner slik som vi så i Asia. Det at vannpumpene nå kjøres febrilsk så fort SOC bikker 80% forteller meg at noen er livredd for at noe skal bli varmt. Batterier med dendrittdannelse blir varme når de lades til høy SOC pga utvidelse og at dendrittene lager ledningsevne mellom anode og katode. Denne ledningsevnen blir større med økende SOC.  Et batteri med dette problemet kan bli så varmt at det antenner og man får thermal runaway. En måte å redusere faren for at det skjer er å begrense vmax, slik vi ser det er gjort på en brukbar andel av bilene. Det er naturligvis ikke slik at å kjøre vannpumpene på full spiker og stjele en del av kapasiteten av batteriet er en reparasjon. Et slik batteri er skadet, utgjør en sikkerhetsrisiko og må tas ut av drift snarest.

Reduksjon av superchargerhastighet pga bruksmengde er noe helt annet, og ikke det som diskuteres i denne tråden.

Nå ser vi faktisk nye feilmeldinger dukke opp rundt om; biler får begrenset ladenivået til 20-30%. Mulig den nye "batteridiagnosefunksjonaliteten" i nyere software klarer å fange opp unormal temperaturøkning/for liten spenningsøkning i celler som eventuelt har dette problemet og tar affære deretter.

Optimisten i meg håper at Tesla driver og tåkelegger for å kjøpe seg tid til å fikse ting skikkelig. Men det er uansett ikke pent å se på og skaper mye støy jeg er sikker på alle parter helst ville vært uten.

For egen del mailet jeg Tesla med noen få spørsmål etter å ha blitt stående på supercharger og lade mens neste ferge gikk fra meg - her gikk det plutselig MYE tregere enn sist.  Ett av spørsmålene var om det var innført noen restriksjoner som gjorde at bilen min plutselig ladet så sakte. Alle spørsmål ble besvart - utenom det som gikk på ladingen, så kan hende det allerede var et vanskelig tema allerede da.


Rosstopher

Sitat fra: Hodetelefoner på søndag 05. januar 2020, klokken 09:08
Dere må skjerpe dere. Batteriet degraderes over tid. At de har justert dette først nå, istedenfor ifra starten av, får dere bare være glade for.
Det har vært redusert hos en del folk siden 2016

Dette blir som om en fossilbil som var levert med 300 hk plutselig over natta blir "oppdatert" og nå bare har 200 hk, så kommer du og sier:
"Dere må skjerpe dere. Fossilmotorer slites over tid. At de har justert dette først nå, istedenfor ifra starten av, får dere bare være glade for.
Det har vært slitt hos en del folk siden 1889"

Som nevnt mange ganger: dette har ingenting med degradering å gjøre. Altså det er ikke at batteriene blir "slitt" over tid. Dette er en software-begrensning som er helt uavhengig av degradering. Degradering er forresten heller ikke noe som blir "justert" av produsenten over tid slik som du antyder, men en fysisk endring i batteriet.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

BMW850

Sitat fra: Hodetelefoner på søndag 05. januar 2020, klokken 09:08
Dere må skjerpe dere. Batteriet degraderes over tid. At de har justert dette først nå, istedenfor ifra starten av, får dere bare være glade for.
Det har vært redusert hos en del folk siden 2016

Har ett spørsmål til deg. Har du bil som er berørt av dette? Har opplevd flere ganger at folk som ikke er berørt og gjerne heller ikke skjønner/forstår hva saken dreier seg om har så bastante meninger om problemet. Rimelig provoserende...
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Hodetelefoner

Har du ikke lest tråden?
Jeg ble berørt av dette mange år før andre.
Biler som ble brukt hardt fikk begrenset lading tidlig.
Rimelig provoserende at voksne mennesker ikke skjønner, at et litium batteri degraderes.
Trodde dere virkelig batteriet kunne tåle 130kW lading like lenge, 30år frem i tid?  Aldri skulle noe degraderes?
Hvorfor klager ikke folk på at tesla har stupet effekten i bilene istedenfor?  Verre gassresponsen enn dieselbiler.. 

"Rimelig provoserende" Haha

BMW850

Lest tråden?! Det er altså 820 svar her. Jeg lever ikke her inne. For det første - jeg har hatt min P85 nå i snart 6 år. Ekstremt lite lading på SuC på de 65000km jeg har kjørt. Har heller aldri kjørt den spesielt hardt.

Gidder ikke bruke mer tid på å prøve og forklare deg det. Spesielt ikke siden Muffinmann kommer med en glimrende forklaring ett par tre poster lenger opp. Synes egentlig det du kommer med  bare er svada uten rot i virkeligheten. Er det vanskelig å forstå at dette ikke dreier seg om normal degradering? "Verre gassresponsen enn dieselbiler"?! Har du drekki eller? God bedring uansett hva det måtte være  :)
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

N00b

Når Tesla kom med den første rapid-gate på de da nye 90 og 75 batteriene der ladehastighet ble redusert etter ett visst antall kwh på DC lading snakket jeg med en av høvdingene i Tesla som jeg kjenner godt.

Sitat var, ikke stress for du har en classic 85. Den får full pupp på superlader.  Idag? Not so much.  Har hoppet over på Tesla 3

Simen1

Hodetelefoner og BMW850: Har dere ikke lest i tråden? Det forklares jo gang på gang at dette ikke har noe med degradering å gjøre og hvorfor det ikke har det. Man behøver ikke å ha lest hele tråden.

Til dere andre: Maks motoreffekt er visstnok avhengig av maks batterispenning. Er det noen her som har målt eller følt ytelseforskjell etter lobotomeringen? Hvis avlevert batterieffekt har sunket like mye som ladeeffekten så bør det jo være en dramatisk forskjell.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Havebigfun

Sitat fra: Simen1 på mandag 06. januar 2020, klokken 10:07
Maks motoreffekt er visstnok avhengig av maks batterispenning. Er det noen her som har målt eller følt ytelseforskjell etter lobotomeringen? Hvis avlevert batterieffekt har sunket like mye som ladeeffekten så bør det jo være en dramatisk forskjell.
Dette er en interessant problemstilling- aksen på min P85DL var til å bli uvel av etter oppgraderingen til ludi- slikt oppsøker man ikke etter at dette er behørig testet og vist frem- ikke testet de siste årene. Det som brukes vanligvis er aksen i oppkjøringsramper ol.- her virker bilen vedvarende sprek- men bør vel testes med en V-boks for å objektivisere det. Her er det vel også en klageopsjon for de som har P-versjonene- om det viser seg å være markert lavere aks nå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA