Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

10% reduksjon på 85kWh-batteriet...

Startet av Cato76, fredag 21. juni 2019, klokken 15:25

« forrige - neste »

Muffinman

#765
Kan hende det er et tegn på at tåkelegging/stillhetsstrategien virker?

Men de kommer uansett ikke unna å måtte svare for seg i gruppesøksmålet i USA, og sannsynligvis også for NTHSA.  Når det gjelder det første tipper jeg de venter helt til siste stund før de inngår forlik.

Dette med hvem som eier bilen og hvilken rett produsenten har til å gjøre inngrep i den og fjerne egenskaper de selv har tatt betalt for er en interessant problemstilling som vi får håpe blir avklart en gang for alle. Jeg har ikke mye til overs for praksisen med å selge "uferdige" produkter, og gå inn i etterkant og forringe produktet for å redusere garantikostnadene.

Sandvika

Sitat fra: Havebigfun på søndag 29. desember 2019, klokken 08:12
Dette gjelder vel over 70k model S- utrolig at det ikke er mer konflikter mellom kundene og Tesla som åpenbart har redusert verdien av bilene etter at kundene har betalt mye penger for de.
For meg ble ikke denne cap rullet ut før for et par uker siden. Typical er heller ikke stort påvirket, virker som om at bare forbruket er gått opp + at superlading går veldig sakte. Med andre ord så er det kanskje bare en liten andel (mest ivrige) som faktisk har innsett at det er noe. Av disse igjen så vil nok de aller fleste være i tenkeboksen og vente å se hva aldre foretar seg/kommer gjennom med.

Jeg tror Tesla kommer til å  rydde opp på et vis.  De håper nok primært at de  nok opparbeide seg mer data over tid og kunne løfte deler av begrensningen etterhvert som de lærer mer. Dette kan være grunnen til at de prøver å sitte stille i båten nå.  Med batteripriser som nærmer seg 100USD /kWh så er det nok ikke utenkelig at et kompromiss er at man tilbyr de som er påvirket å bytte  batterpakke for en rimelig sum. ~100knok for å bytte til nytt 100kwh batteri kan for mange være  vinn-vinn.

Muffinman

Ikke utenkelig at de fleste vil se på det som 100k for å sette bilen i stand, og vurdere det som ikke akseptabelt. Med en slik pris vil nok de fleste heller putte beløpet i en ny bil heller enn å koste på kanskje 50% av verdien til bilen de har nå.

Tellus

Problemstillingen er jo ikke helt ulik den VW hadde med dieseljukset. Fiksen WV måtte gjøre reduserte ytelsen til bilene det gjaldt. Er da VW erstatningspliktige ovenfor de som har kjøpt bilene ?

mthoring

Sitat fra: Tellus på søndag 29. desember 2019, klokken 12:23
Problemstillingen er jo ikke helt ulik den VW hadde med dieseljukset. Fiksen WV måtte gjøre reduserte ytelsen til bilene det gjaldt. Er da VW erstatningspliktige ovenfor de som har kjøpt bilene ?

Soleklar ja
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

DagfinnN

TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

mthoring

Sitat fra: DagfinnN på søndag 29. desember 2019, klokken 13:08
Hvor mange har fått erstatning?

For dieseljukset? Alle i USA i hverfall. Vet ikke om noen i Europa/Norge har nådd gjennom. Burde uansett være enkelt å nå fram med søksmål på batterireduksjon, så lenge man har dokumentasjon på det store droppet.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Twister

Når jeg kjøpte bilen en TMS 85 2015 nå i sommer hadde jeg rekkevidde på ca 40-410km når den var ladet til 90%, nå har jeg 343km å den er ladet 90% og det er ikke veldig kaldt 7+ grader.

Er dette normal rekkevidde? Jeg kjører pent med chillmode og rangemode og jeg er flink og forvarmer bilen før tur som regel.

Ladet på Nebbenes igår og fikk under 70Kwh lading med 12km igjen på batteriet og 50-30kwh senere når jeg ladet på Rygge med 20km igjen.



geear

Antar du snakker om vist rekkevidde i displayet, ikke målt rekkevidde? Vist rekkevidde påvirkes ikke av at du har kjørt pent i chill, range og brukt forvarming, Tesla har en fast konstant for forbruk. Det vil si at det er to, en for rated og en for typical, det du har oppgitt her må være rated. Det er normalt å bruke typical, siden det er mer realistisk (under display settings).

Twister

Sitat fra: gr på mandag 30. desember 2019, klokken 11:31
Antar du snakker om vist rekkevidde i displayet, ikke målt rekkevidde? Vist rekkevidde påvirkes ikke av at du har kjørt pent i chill, range og brukt forvarming, Tesla har en fast konstant for forbruk. Det vil si at det er to, en for rated og en for typical, det du har oppgitt her må være rated. Det er normalt å bruke typical, siden det er mer realistisk (under display settings).

Ja jeg snakker om det som vises i displayet. Rated er 425km mens rated er 343km.
Er rekkevidden som jeg bør forvente?

Simen1

Sitat fra: Sandvika på søndag 29. desember 2019, klokken 09:58Jeg tror Tesla kommer til å  rydde opp på et vis.  De håper nok primært at de  nok opparbeide seg mer data over tid og kunne løfte deler av begrensningen etterhvert som de lærer mer. Dette kan være grunnen til at de prøver å sitte stille i båten nå.  Med batteripriser som nærmer seg 100USD /kWh så er det nok ikke utenkelig at et kompromiss er at man tilbyr de som er påvirket å bytte  batterpakke for en rimelig sum. ~100knok for å bytte til nytt 100kwh batteri kan for mange være  vinn-vinn.
Jeg tenker Tesla blir nødt til å tilby reparasjon uten kostnad i tillegg til eventuelle forslag om innsalg av større batterier etc. F.eks:

- Nytt 85 kWh batteri: 0 kr
- Oppgradering fra 85 til 100 kWh batteri: 50 000 kr

(Også tror jeg model S er moden for ny og større batteripakke snart så i aller beste fall får vi tilbud om den også)
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Rosstopher

Sitat fra: Simen1 på mandag 30. desember 2019, klokken 15:36
Jeg tenker Tesla blir nødt til å tilby reparasjon uten kostnad i tillegg til eventuelle forslag om innsalg av større batterier etc. F.eks:

- Nytt 85 kWh batteri: 0 kr
- Oppgradering fra 85 til 100 kWh batteri: 50 000 kr

De produserer vel ikke 85-pakker lenger, så det blir nok enten en 90/100-pakke SW-begrenset til 85 eller å betale for å låse opp hele. Kan jo være en smart måte å ihvertfall få tilbake noe av utgiftene til reparasjoner.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Klykken

Du får refurbished (reparert/resirkulert) 85-pakke hvis de har det, noe de ganske sikkert har nesten til enhver tid.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Øggen

Da kjem det ann på 2 ting.
1: Kor mange 85kW batteri va levert?
2: Kor lang tid tar det å reparere ett batteri?
Uansett ser ej for meg et kaos, dessverre.
Håpe det ordna seg på best mulig vis for alle parter.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

twinpeaks

Sitat fra: Øggen på mandag 30. desember 2019, klokken 17:19

2: Kor lang tid tar det å reparere ett batteri?
Uansett ser ej for meg et kaos, dessverre.


Jeg tror at det vil teknisk ikke være så vanskelig. De har ja demonstrert at et batteribytte tar 90 sekunder  ;). Jeg tror at det vil ikke være aktuelt å åpne og skifte alle moduler i en batteri på verkstedet, men HVIS Tesla blir nødt til å bytte mange 85er-batterier på garanti, så vil det være enklest å bytte hele pakker (antakeligvis mot 90kw-pakker). Selvsagt finansiell utrolig dyrt for Tesla, men jeg mener også at Tesla står i plikt hvis det viser seg at en rekke/alle gamle batterier ville havarere innenfor garantien hvis man hadde fortsatt med samme lademønster. Vi kjøpte bilen med reklame for "lading fra 10 til 80 % i 40 minutter", noe som er helt umulig etter oppdateringer.
"Silberstreif", 85D, sølv metallic 2015-2021
"Käpt'n Blaubär", MY LR, blå, 2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA