Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

10% reduksjon på 85kWh-batteriet...

Startet av Cato76, fredag 21. juni 2019, klokken 15:25

« forrige - neste »

Muffinman

#750
Sitat fra: Ehrnst på tirsdag 17. desember 2019, klokken 21:53
... sjekke om min bil er degradert?
Bilen din ER degradert i likhet med alle som forlater samlebåndet. Men det du sikkert ønsker å sjekke er om det er lagt inn en softwaresperre for maks batterispenning som medfører at 10-15% av kapasiteten er gjort utilgjengelig. Men du vil kunne få en god indikasjon hvis flere titalls km rekkevidde har forduftet ved 100% i løpet av relativt kort tid. Implementeringen av cappingen er endret siden vi så de første, brå reduksjonene; nå skjer det tydeligvis mer gradvis og er dermed vanskeligere å oppdage om man ikke ser etter det.

Det er ekstremt viktig å holde begrepene riktig her siden vi har sett bevisst bruk av begrepsforrvirring for å tåkelegge problemstillingen. Den gradvise reduksjonen som skjer på rammede biler nå gjør det enda enklere å skylde på "degradering" selv om det absolutt ikke er årsaken.

Problemet er altså ikke degradering, som er å forvente, men at de rammede er fratatt muligheten til å bruke  ca 10kWh av batteriet. Degradering er jo ikke dekket av garanti, men om det er noe feil med batteriet som følge av at BMS har tillatt for hard/feil bruk eller på grunn av produksjonsfeil er det garantisak. Det er mange som spekulerer i at man gjør dette for at de aktuelle batteriene skal holde over 8-års grensa uten å havarere, og dermed spare garantikostnader.

Simen1

Sitat fra: lightscribe på onsdag 18. desember 2019, klokken 03:42Har man egentlig en sak?
Jeg tror eierne har to av tre saker:

1. Degradering: ingen sak
2. Softwarekutt i batterikapasitet: god sak
3. Brannsikkerhet: god sak

Ikke forveksle 1 med 2. Tesla har nok sett seg nødt til å velge mellom 2 og 3. De valgte sannsynligvis, og klokelig, sikkerhet framfor batterikapasitet. Men de må være forberedt på et oppgjør på nr 2. Trenering kan også virke mot sin hensikt om det kan vises til at det er bevisst gjort for å snike seg unna garantien.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Tormod Beck

Er det noen her som har privat målekapasitet til Tesla batteri på 41.8 som sitter i min vannskade RavEV.?

Havebigfun

Sitat fra: Muffinman på onsdag 18. desember 2019, klokken 07:49
de rammede er fratatt muligheten til å bruke ca 10kWh av batteriet.
Disse ca 10kWh er i tatt i toppen- det betyr at vi lader til ca 87% når det står 100 på displayen etter denne SW-"oppgraderingen" Det igjen betyr at man kan lade til en høyere SOC i daglig bruk. Det skader ikke batteriet noe særlig å gå til 90% og man kan være liberal med å gå til 100%. Til hverdags har jeg stort sett ladet til 70% for å ha så lav degenerering som mulig- nå går jeg til 85%.

Når det er sagt er det stjele fra oss verdier ved et SW-upgrade et skikkelig svineri- og de bør få svi!! P85D saken viste at Tesla er villig til å betale når man har en god sak og presser de hardt- via rettssystemet.

Muffinman

P85D-saken ble håndtert på en veldig grisete måte før det endte med forlik, fra total stillhet til at daværende kommunikasjonssjef gikk ut i media og svertet kundene som i utgangspunktet hadde prøvd å få til en diskret dialog om saken. Slik sett var nok Tesla selv sterkt medvirkende til at det eskalerte. Men det virker som strategien fortsatt er stillhet/tåkelegging, og la det gå til rettssystemet og vurdere forlik om man ser muligheter for å tape. Det kan indikere at omfanget av denne saken er mye større enn vi ser for oss.

Selv har jeg ikke gjort noe i forhold til den reduserte ladehastigheten, men om våre biler skulle bli cappet kommer vi ikke til å akseptere det.

Muffinman

#755
Oi, bekvemt at dette kom nå...
Varsel om oppdatering på begge biler samtidig her, den ørtende på få dager. Tror jeg venter litt med å installere disse gitt.

https://elbilforum.no/index.php?topic=49824.0



Ehrnst

Sitat fra: Muffinman på onsdag 18. desember 2019, klokken 07:49
Sitat fra: Ehrnst på tirsdag 17. desember 2019, klokken 21:53
... sjekke om min bil er degradert?
Bilen din ER degradert i likhet med alle som forlater samlebåndet. Men det du sikkert ønsker å sjekke er om det er lagt inn en softwaresperre for maks batterispenning som medfører at 10-15% av kapasiteten er gjort utilgjengelig. Men du vil kunne få en god indikasjon hvis flere titalls km rekkevidde har forduftet ved 100% i løpet av relativt kort tid. Implementeringen av cappingen er endret siden vi så de første, brå reduksjonene; nå skjer det tydeligvis mer gradvis og er dermed vanskeligere å oppdage om man ikke ser etter det.

Det er ekstremt viktig å holde begrepene riktig her siden vi har sett bevisst bruk av begrepsforrvirring for å tåkelegge problemstillingen. Den gradvise reduksjonen som skjer på rammede biler nå gjør det enda enklere å skylde på "degradering" selv om det absolutt ikke er årsaken.

Problemet er altså ikke degradering, som er å forvente, men at de rammede er fratatt muligheten til å bruke  ca 10kWh av batteriet. Degradering er jo ikke dekket av garanti, men om det er noe feil med batteriet som følge av at BMS har tillatt for hard/feil bruk eller på grunn av produksjonsfeil er det garantisak. Det er mange som spekulerer i at man gjør dette for at de aktuelle batteriene skal holde over 8-års grensa uten å havarere, og dermed spare garantikostnader.

Du har helt rett. Jeg vil gjerne få bekreftet at min er cappet

lightscribe

Hvis man plusser capping og degradasjon og fortsatt kommer til resterende batteri kapasitet som er bedre en det man kunne forvente på en gammel elbil har man da en sak?

På dette forum har jeg ikke sett Norske eiere med resterende kapasitet som er skremmende lavt. Med mindre jeg overser noen, tror jeg alle har 90% eller mer igjen på biler som er over 5 år gamle...

Første post i batteri tråden på TMC forum viser en enkel måte man kan regne seg frem. Ifølge deres metodikk, etter 100 000 km og 5 år, har vi mistet 6 kWh.  Men ifølge snittene fra Geotab burde vi ha mistet 9 kWh....

Muffinman

Vår 85D er gått 175k og har mistet ca 6%. Mye superladet:  over 9000kWh  i tillegg til at den har hatt et par turer med friskt kjør i høye temperaturer nedover EU.  Og den er så vidt rundet 4 år i alder.  Slik sett har batteriet holdt veldig bra. Men om den skulle blitt cappet i tillegg ville den hatt ca 20% mindre batterikapasitet tilgjengelig enn ny, og det er en reduksjon man kunne forvente på en bil med vesentlig mye mindre batteri og dermed flere sykluser for å oppnå kjørelengden.

Men tror ikke man skal begynne å sause sammen eventuell capping med forventet og typisk degradering. Det vil gi ammunisjon i tåkeleggingsbørsa ved en eventuell sak.

Man skal forresten være forsiktig med å regne degradering eller softwarebegrensning ut fra indikert rekkevidde. Begge bilene i signaturen har fått justert grunnlaget for rekkeviddebegrensning ved minst en anledning, slik at grunnlaget er endret underveis. For å se om din bil er cappet er det å lese av vmax fra canbus som teller. Hvis maks ligger under eller rundt 4,1v er du av de uheldige. Ligger verdien opp mot 4,2v har du berget - enn så lenge.

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på søndag 22. desember 2019, klokken 17:31
Vår 85D er gått 175k og har mistet ca 6%. Mye superladet:  over 9000kWh  i tillegg til at den har hatt et par turer med friskt kjør i høye temperaturer nedover EU.  Og den er så vidt rundet 4 år i alder.  Slik sett har batteriet holdt veldig bra. Men om den skulle blitt cappet i tillegg ville den hatt ca 20% mindre batterikapasitet tilgjengelig enn ny, og det er en reduksjon man kunne forvente på en bil med vesentlig mye mindre batteri og dermed flere sykluser for å oppnå kjørelengden.

Men tror ikke man skal begynne å sause sammen eventuell capping med forventet og typisk degradering. Det vil gi ammunisjon i tåkeleggingsbørsa ved en eventuell sak.

Man skal forresten være forsiktig med å regne degradering eller softwarebegrensning ut fra indikert rekkevidde. Begge bilene i signaturen har fått justert grunnlaget for rekkeviddebegrensning ved minst en anledning, slik at grunnlaget er endret underveis. For å se om din bil er cappet er det å lese av vmax fra canbus som teller. Hvis maks ligger under eller rundt 4,1v er du av de uheldige. Ligger verdien opp mot 4,2v har du berget - enn så lenge.

9000kWh på 175kkm er da ikke mye? Vår X75D har passert 6000kWh DC-lading (mest CHAdeMO, lite SuC) på 73kkm. Det tilsvarer 14.400kWh på 175kkm og jeg vil heller ikke påstå det er mye. Omtrent gjennomsnittlig kanskje.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Alfa Bergen

Sitat fra: jkirkebo på søndag 22. desember 2019, klokken 17:43
Sitat fra: Muffinman på søndag 22. desember 2019, klokken 17:31
Vår 85D er gått 175k og har mistet ca 6%. Mye superladet:  over 9000kWh  i tillegg til at den har hatt et par turer med friskt kjør i høye temperaturer nedover EU.  Og den er så vidt rundet 4 år i alder.  Slik sett har batteriet holdt veldig bra. Men om den skulle blitt cappet i tillegg ville den hatt ca 20% mindre batterikapasitet tilgjengelig enn ny, og det er en reduksjon man kunne forvente på en bil med vesentlig mye mindre batteri og dermed flere sykluser for å oppnå kjørelengden.

Men tror ikke man skal begynne å sause sammen eventuell capping med forventet og typisk degradering. Det vil gi ammunisjon i tåkeleggingsbørsa ved en eventuell sak.

Man skal forresten være forsiktig med å regne degradering eller softwarebegrensning ut fra indikert rekkevidde. Begge bilene i signaturen har fått justert grunnlaget for rekkeviddebegrensning ved minst en anledning, slik at grunnlaget er endret underveis. For å se om din bil er cappet er det å lese av vmax fra canbus som teller. Hvis maks ligger under eller rundt 4,1v er du av de uheldige. Ligger verdien opp mot 4,2v har du berget - enn så lenge.

9000kWh på 175kkm er da ikke mye? Vår X75D har passert 6000kWh DC-lading (mest CHAdeMO, lite SuC) på 73kkm. Det tilsvarer 14.400kWh på 175kkm og jeg vil heller ikke påstå det er mye. Omtrent gjennomsnittlig kanskje.

Hvordan vet dere hvor mange kWt dere har ladet på DC?
Model S85 Levert 7.11.2013. (Solgt)
Model S100D Levert 8.6.2019

Beste biler jeg har kjørt. Punktum!

GOS

#761
Sitat fra: Alfa Bergen på søndag 22. desember 2019, klokken 21:09

Hvordan vet dere hvor mange kWt dere har ladet på DC?

CanBus (spesialutstyr+ software) måler koblet inn på 'skjult' sted på bilen.

Alternativt kan du abonnere på f.eks. TeslaFi men da får du kun fra det tidspunktet du begynte å abonnere. Så o8n bilen har gått 4 år uten Teslai så er ikke det så mye verdt å starte nå for å sjekke DC lading.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019


BMW850

Akkurat slik er det ja. Utrolig at Tesla aldri har kommet med en forklaring...
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Havebigfun

Dette gjelder vel over 70k model S- utrolig at det ikke er mer konflikter mellom kundene og Tesla som åpenbart har redusert verdien av bilene etter at kundene har betalt mye penger for de. 

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA